اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/گزارش تحلیلی/

انتخابات ریاست جمهوری مصر و سناریوی براندازی نرم

خبرگزاری فارس: وقتی تلاش‌ها برای ممانعت از پیروزی اسلامگراها در مصر نتیجه نداد، توطئه ای جدید از سوی غرب و بازوهای داخلی آن به اجرا گذاشته شد که شامل براندازی نرم اسلامگراها از عرصه سیاسی است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر و سناریوی براندازی نرم

به گزارش فارس، این روزها مسایل زیادی در مورد انتخابات ریاست جمهوری مصر در رسانه های مختلف مطرح شده است، اما چیزی که مورد اشتراک همه این رسانه ها قرار دارد، این است که به راستی کدامیک از دو نامزد انتخابات در دور دوم، یعنی محمد مرسی نماینده اکثریت اسلامگرا و احمد شفیق آخرین نخست وزیر دیکتاتور مخلوع مصر که با مرگ دست و پنجه نرم می کند، در انتخابات پیروز شده اند، نتایج اولیه غیر رسمی و همچنین نتایج رسمی انتخابات در خارج از مصر نشان از برتری محمد مرسی در این انتخابات دارد، در همین راستا ستاد انتخاباتی مرسی نیز از طریق نمایندگان خود در بخش های انتخاباتی از موفقیت مرسی در این انتخابات و کسب 52 درصد از آراء مردم سخن گفت و اعلام کرد که  مراسم تحلیف ریاست جمهوری مرسی روز جمعه در میدان التحریر برگزار خواهد شد.

این خبر از سوی رسانه های مطرح و روزنامه رسمی مصر نیز مورد تایید و انتشار قرار گرفت، روزنامه های دولتی مصری و رسانه های مطرحی نظیر خبرگزاری رویترز و شبکه الجزیره و العربیه و پرس تی وی و بسیار دیگر از رسانه های بین الملی نیز این اخبار را تایید کردند.

اما ستاد انتخاباتی احمد شفیق با تاخیری یک روزه سعی کرد تا این اخبار موثق را رد کرده و مدعی شود که نامزد مورد حمایت ژنرال ها پیروز انتخابات شده است، در این راستا ستاد انتخاباتی شفیق اعلام کرد که وی با 51 و نیم درصد آراء و با کسب بیش از نیم میلیون رأی از محمد مرسی جلو زده و پیروز انتخابات شده است. در همین راستا این گروه با برپایی برخی تظاهرات و گردهمایی های کوچک به دنبال زیر سوال بردن جشن عمومی مردم مصر برای ریاست جمهوری محمد مرسی است. به این ترتیب احمد شفیق دیروز در میان تعدادی از هوادارانش که در مقابل منزل وی تجمع کرده بودند، ظاهر شد و سعی کرد تا خود را پیروز انتخابات بداند.

تجمع های ساختگی و اندک در حمایت از شفیق گرچه قابل مقایسه با جشن عمومی مردم در میدان التحریر خواستگاه انقلاب مردمی مصر نیست، اما نشانه هایی از توطئه ای شوم است که احتمالا در افق آینده این کشور از سوی غرب و هواداران غرب گرای داخلی مورد نظر است، توطئه ای که در بسیاری از کشورهای مستقل جهان که مخالف سلطه گرایی غربی هستند مشابه آن به اجرا گذاشته شده است.

از آنجائیکه شورای نظامی با استفاده از ابزارهای مختلف نظیر اهرم تبلیغات و هیاهوی انتخاباتی و حتی تقلب گسترده در بخش های انتخاباتی موفق به پیش انداختن نامزد مورد حمایت خود نشده است، به نظر می رسد اعلام رسمی پیروزی محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور جدید در انتخابات مصر قطعی است، این را می شود در نگرانی های آمریکا و اسرائیل از توافقنامه های این رژیم با مصر و آینده آن مشاهده کرد. کودتای سیاسی آرام شورای نظامی در انحلال پارلمان و طرح مکمل قانون اساسی مصر در مصادره اختیارات رئیس جمهور آینده مصر را می توان در این راستا ارزیابی کرد. اما سناریوی طراحی شده برای دوره ریاست جمهوری مرسی ایجاد ناامنی و درگیری های داخلی با استفاده از اصل القای ادعای تقلب گسترده در انتخابات و زیر سوال بردن مشروعیت نامزد پیروز است که میتواند فضای ملتهب مصر را در حلقه ای از ناامنی و جنگ داخلی احتمالی قرار دهد.

بر اساس این سناریو این فضا علاوه بر اینکه می تواند زمینه های دخالت اهرم فشار غرب بر دولت مصر یعنی همان شورای نظامی را در جریان های داخلی کشور افزایش دهد، تجربه ریاست جمهوری نامزد اسلامگرا را نیز در نظر مردم شکست خورده نشان می دهد و باعث می شود آنها را در انتخابات بعدی منزوی و یک فرد لائیک و متمایل به غرب را منجی مصر معرفی کنند.

به این ترتیب انقلابیون باید ضمن خویشتنداری و پرهیز از هرگونه خشونت بهانه طرف مقابل را برای ایجاد ناامنی و دور جدید درگیری‌ها در این کشور بگیرند و در عین حال از رای مردم به نامزد منتخب حمایت کنند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول