اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یکی از رهبران فراکسیون جوانان انقلابی یمن در گفت وگو با فارس:

آمریکا به دنبال مصادره انقلاب یمن و به حاشیه راندن انقلابیون است

خبرگزاری فارس:"منتصر الیعفری" از رهبران فراکسیون مستقل جوانان انقلابی یمن هشدار داد آمریکا و عربستان با دخالت های خود در یمن قصد مصادره انقلاب و به حاشیه راندن انقلابیون واقعی را دارند که خواهان تغییر و نه مشارکت سیاسی در کشورشان هستند.

آمریکا به دنبال مصادره انقلاب یمن و به حاشیه راندن انقلابیون است

پس از خروج علی عبدالله صالح از قدرت و مدیریت تحولات یمن توسط شورای همکاری خلیج فارس و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این روزها صحبت از طرح گفت‌وگوی ملی در یمن است؛ طرحی که از سوی رئیس جمهور جدید این کشور و از بقایای رژیم عبدالله صالح اعلام شده است. طرحی که در نگاه اول اینگونه به اذهان متبادر می‌شود که یمن در مسیر دموکراتیک قرار گرفته است و همه گروه‌ها می‌توانند در ساختار جدید قدرت مشارکت کنند. اما با تحلیل زوایای مختلف این طرح می توان آن را نوعی مصادره انقلاب در یمن دانست.

بیشتر انقلابیون یمن طرح گفت‌وگوی ملی در کشورشان را گمراه کننده و یا دست کم مبهم توصیف کرده‌اند. با توجه به فراخوان عبدربه منصور الهادی رئیس جمهور فعلی یمن، برای گفت‌وگوی ملی این سوال مطرح می‌شود که این گفت‌وگو بر چه اساسی انجام خواهد شد؟

"منتصر الیعفری" یکی از رهبران فراکسیون مستقل جوانان انقلاب یمن در گفت وگو با خبرنگار فارس در صنعا با انتقاد از تلاش احزاب دیدار مشترک و به ویژه حزب اصلاح یمن برای به حاشیه راندن دیگر انقلابیون گفت: حزب اصلاح سرسپرده خارجی ها شده و به دنبال مصادره انقلاب برای کسب دستاوردهای سیاسی است.

وی همچنین هشدار داد نیروهایی سیاسی با سوار شدن بر موج انقلاب قصد به حاشیه راندن انقلابیون را دارند.

این رهبر جوانان انقلابی یمن تاکید کرد با وجود کارشکنی های عربستان و آمریکا انقلاب یمن ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.

فارس: نظر شما درباره طرح گفت وگوی ملی رئیس جمهور یمن چیست؟

الیعفری: ما با بقایای رژیم صالح گفت وگو نمی کنیم اما اخیرا شاهد سعی احزاب دیدار مشترک و به ویژه حزب اصلاح برای به حاشیه راندن و قبول نداشتن دیگر انقلابیون هستیم این احزاب با کسانی که می خواهند اختیاردار انقلاب یمن باشند و کسانی که اتهامات جدیدی را ساخته و به انقلابیون وارد می کنند همراه شده اند چرا که این انقلابیون مخالف گفت وگو با احزاب سرسپرده خارجی ها هستند.

اقدامات بسیار دیگری نیز علیه ما جوانان مستقل صورت گرفت به گونه ای که چادرهایی را که  در میدان نصب کرده بودیم از سوی حزب اصلاح برچیده شد بنابراین ما خواهان گفت وگو با بقایای رژیم صالح نیستیم بلکه با فرهنگ به حاشیه کشاندن و کنار گذاشتن انقلابیون مخالفیم و در کنار هر کسی هستیم که از نظر ما حمایت کند.

به طور سنتی "تجمع یمنی اصلاح" نمایندگی افکار اخوان المسلمون در یمن را به عهده داشته است. این حزب در سال 1990 تشکیل شده، اما سابقۀ حضور افکار اخوان المسلمون ریشه دارتر از تجمع یمنی اصلاح است.

مشکل اصلی حزب اصلاح همراهی این حزب در دوره های مختلف با علی عبدالله صالح بوده است. در دهۀ 1990 حزب اصلاح کاملا در کنار علی عبدالله صالح بوده و از دوره های پیاپی ریاست جمهوری وی حمایت می کرده است.

مشکل سوم حزب اصلاح، رابطه نزدیک سران این حزب با عربستان سعودی است. لذا بحث جانشینی یکی از افراد حزب اصلاح پس از برکناری کامل صالح با چالش داخلی مواجه خواهد بود لذا این حزب در اندیشه جلب حمایت های بیشتر آل سعود است و تحکیم جایگاه خود برای مصادره انقلاب مسالمت آمیز ملت یمن است.

فارس: آیا همزیستی با بقایای رژیم صالح می تواند حافظ منافع یمن باشد؟

الیعفری: بقایای رژیم صالح چه کسانی هستند کسانی که تلاش کردند بر موج انقلاب مردم یمن سوار شوند این نیروها خیر و صلاح یمن را نمی خواهند چون می خواهند تصمیم گیری های سیاسی در کشور را منحصر به خود کنند  بنابراین این نیروها شریک اصلی نظام صالح هستند.

فارس: آیا تضمینی وجود دارد که یمن به سرنوشت مصر دچار نشود به گونه ای که احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوران مبارک خود را به مارتون انتخابات ریاست جمهوری رساند؟

برخی نیروهای سیاسی در مصر به ویژه حزب اصلاح به دنبال سیطره بر انقلاب و استفاده از آن برای کسب دستاوردهای سیاسی است بنابراین همواره با جوانانی که تنها تغییر و نه مشارکت سیاسی را می خواهند درگیر می شود بنابراین انقلاب در یمن ادامه خواهد داشت و متوقف نخواهد شد.

به عقیده کارشناسان مدیریت بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در بحران یمن باعث شد تا مسیر تحولات به سمتی جهت پیدا کند که در آن توده‌های مردم را که خواستار تغییرات مطلوب بودند ناکام بگذارد و تا حدود زیادی بقایای رژیم صالح در هیئتی جدید و با تظاهر و تمایل به انجام خواسته‌های دموکراتیک کار خود را پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری شروع کنند.

ابتکار عبد ربه منصور هادی در فراخوان گفت‌وگوی ملی یکی از مواردی است که با توجه به نبودن بسترها و زمینه‌های تحقق آن، بیش از بیش می‌رود تا خواسته‌های معترضان را مصادره و مدیریت کند، همانگونه که مشخص است، راه طبیعی عملی کردن اهداف یک جنبش یا انقلاب، تشکیل فوری کمیته موسسان، شامل نمایندگان همه طیف‌های جامعه برای تهیه و تدوین قانون اساسی جدید است. از سوی دیگر مرحله پس از تدوین قانون اساسی، برگزاری انتخابات پارلمانی بر پایه قانون اساسی جدید و تغییر قوانین معیوب است. در واقع پس از انجام این دو مرحله است که می توان از برگزاری گفت‌وگوی ملی سخن گفت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول