اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دومین روز از دور دوم انتخابات مصر آغاز شد

خبرگزاری فارس: دومین روز از دور دوم انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری مصر لحظاتی پیش در سراسر این کشور آغاز شد.

دومین روز از دور دوم انتخابات مصر آغاز شد

به گزارش فارس، اولین روز از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر صبح دیروز شنبه آغاز و تا سال 21 دیشب ادامه یافت.

حضور مردم در روز اول انتخابات ریاست جمهوری مصر گسترده بود به گونه ای که کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: با توجه به تاخیر یک ساعته‌ برخی شعب اخذ رای و حضور گسترده مردم در پای صندوق‌ها ساعت رای‌گیری تا ساعت 21 تمدید شد.

قرار است در آخرین روز دور دوم انتخابات مصر 50 میلیون مصری واجد شرایط پای صندوق‌های رای بروند تا رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر بین دو رقیب انتخاباتی "محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون و نماینده جناح اسلامگرای مصر با "احمد شفیق"، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع این کشور و نماینده بازماندگان رژیم سابق برگزار می‌شود.

رقابت مرسی و شفیق در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر از دید بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران به جدال بین انقلابیون با رژیم سابق یا اسلامگرایان و لائیک‌ها تشبیه شده است و مردم مصر طی در این دو روز با ریختن آرای خود به صندوق اعلام خواهند کرد که خواهان محافظت از انقلابی هستند که برای آن هزاران شهید و مجروح تقدیم کردند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر در 13 هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و رای دهندگان مصری می‌توانند از ساعت 8 تا 18 با حضور در این مراکز آرای خود را به صندوق‌های رای بریزند.

برای تامین امنیت انتخابات از 400 هزار نیروی نظامی و مسلح استفاده شده است و سازمان‌هایی بین المللی بر روند برگزاری سالم انتخابات نظارت می‌کنند.

انتخابات مصر صرف نظر از بعد داخلی در عرصه بین المللی نیز با حساسیت بسیار دنبال می‌شود و این موضوع به جایگاه بسیار مهم مصر در جهان عرب و نقش رهبری آن باز می‌گردد و غربی‌ها به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند، دیدگاه‌های شخصی رئیس جمهوری جدید مصر بر سیاست‌های خارجی وی و روابط بین المللی مصر تاثیر مستقیم می‌گذارد.

شورای عالی نظامی مصر دیروز و امروز را در این کشور تعطیل رسمی اعلام کرده تا مردم به راحتی بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

ناظران سیاسی مصر ، شرایط  این کشور را حساس و پچیده و آن را آزمونی دوباره برای نیروهای انقلاب مصر می‌دانند که با وحدت و یکپارچگی و حفظ حضور در میدان می توانند بر این شرایط قائق آیند.

همزمان با برگزاری روز اول انتخابات ریاست جمهوری مصر شورای نظامی نیز شورای عالی نظامی دستور انحلال پارلمان مصر را صادر کرد.

دبیرخانه مجلس الشعب مصر اعلام کرد که دستورالعملی را از "محمد حسین طنطاوی"، رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر به شماره 350 سال 2012 درباره انحلال پارلمان این کشور دریافت کرده است.

دادگاه عالی قانون اساسی مصر طی دو حکم جداگانه پنج‌شنبه گذشته از یک سو صلاحیت یک سوم نمایندگان مجلس الشعب را ابطال کرد که اکثر آنها نمایندگان جریان اسلامگرا از جماعت اخوان المسلمون بودند و از سوی دیگر بر لازم الاجرا نبودن قانون "برکناری سیاسی" حکم داده بود تا "احمد شفیق"، آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک همچنان در کورس رقابت‌های انتخاباتی قرار گیرد.

در پی دستور شورای نظامی مصر در انحلال پارلمان، اخوان‌المسلمون مصر طی بیانیه‌ای مردم مصر را برای دفاع از خون شهدا به قیام فراخواند.

حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمون مصر روز شنبه با رد تصمیم انحلال پارلمان مصر تاکید کرد: اراده ملت را هیچ چیزی به جز خود ملت نمی‌تواند لغو کند.

این حزب افزود که شورای نظامی مصر با وجود اراده ملی، می‌خواهد بر تمامی منابع قدرت سیطره پیدا کند.

در ادامه این بیانیه آمده است:" ای مردم مصر، خون شهدا و آلام مجروحان را به یاد آورید، نگذارید که رژیم مخلوع بازگردد. ای مردم، مقابل هر تلاشی برای تضییع دستاوردهای شما از طریق رای آزادتان در انتخابات پارلمان بپاخیزید."

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول