اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

کارشناس روس:

آمریکا می‌خواهد سوریه را به دست روسیه تضعیف کند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس روس معتقد است که آمریکا به دنبال وادار کردن روسیه برای ایفای نقش در تضعیف سوریه می‌باشد.

آمریکا می‌خواهد سوریه را به دست روسیه تضعیف کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "وارونیکا کراشنینکوا" مدیرکل مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی و ابتکارات مسکو در مصاحبه‌ای با روزنامه «کامسامولسکایا پراودا» به بررسی سیاست آمریکا در خاورمیانه از جمله در مورد سوریه پرداخته است که در زیر مشروح اظهارات وی به مخاطبین گرامی تقدیم می‌شود. 

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها راهی برای وادار کردن روسیه به منظور ایفای نقش در منطقه خاورمیانه بر اساس قواعد بازی خویش پیدا کرده‌اند.

تونس، مصر، سودان، یمن و لیبی با درجات مختلفی از خشونت در حال تغییر رژیم‌های حاکم خود  بوده و هستند حال سئوال اینجاست که این تغییر به چه فرایندی منجر خواهد شد؟

با این وجود پاسخ نهایی به این سئوال هنوز وجود ندارد اما یک مسئله واضح است و آن اینکه افراط‌گرایی رژیم‌های جدید در حال افزایش است که البته آمریکا، عربستان سعودی و قطر در این بین با ایجاد تشکیلات وسیع جدید و غالبا سنی در منطقه‌ای که از سطح طرفداری بیشتری نسبت به واشنگتن در مقایسه با اروپا برخوردارند، در نقش حامیان و تحریک‌کنندگان اصلی این جریان‌ها ظاهر شده‌اند. 

در ضمن این منطقه دارای دو سوم ذخایر نفتی و بیش از یک سوم ذخایر گازی جهان می‌باشد که در آن انقلاب بر اساس اصل «به همسایه کمک کن» در حال صادر شدن است.

مصر با ارسال تسلیحات و آموزش نظامی به مبارزین لیبیایی کمک کرد و لیبی هم به نوبه خویش برای مبارزین مسلح در سوریه اسلحه فرستاد ضمن اینکه این مسئله از تابستان سال 2011 آغاز شده بود.

این در حالی بود که در این اواخر ارتش لبنان با مشارکت نیروهای موقت سازمان ملل در سواحل خود کشتی «Letfallah II» را با محموله سلاح ارسالی برای لبنانی‌ها (و نه لیبیایی‌ها) توقیف کرد.

با این حال "طرابلس" نزدیکترین بندر به شهر "حمص" در سوریه است جایی که مربیان انگلیسی و قطری مشغول آموزش مبارزین برای «مخالفین سوریه» هستند.

بر اساس سیستم شناسایی خودکار برطرف کردن اشکالات فنی، کشتی باربری «Letfallah II» با پرچم کشور سیرالئون و عنوان بندر «فری تاون» (پایتخت سیرالئون) از بندر "حمص" در لیبی (که نباید با شهر حمص در سوریه اشتباه شود) خارج شد و با وجود آنکه تا تاریخ 28 ژانویه سال 2012 این کشتی در بندر "باتومی" ثبت شده بود اما در تصویر گرفته شده در تاریخ 9 ژانویه مشخص است که پرچم گرجستان برفراز این کشتی افراشته بود ضمن اینکه شرکتی که این کشتی به آن تعلق داشته در کشور هندوراس به ثبت رسیده و به عنوان «نقطه بدون ارتباط» برای انجام عملیات‌های غیرقانونی در حال اجرای ایالات متحده معروف است.

در ضمن به گفته منابع خبری منطقه، "تری رود لارنس" نماینده سازمان ملل در خاورمیانه در زمان سفر خود به لبنان در تاریخ 8 ماه می دستور داد که تردد چنین کشتی‌هایی از لیبی دیگر متوقف نشوند.

این در حالی است که در کانتینرهای این کشتی تفنگ، انواع نارنجک، خمپاره، سامانه‌های موشکی قابل حمل زمین به هوا، مسلسل‌های ویژه نصب بر روی ماشین‌های جیب، موشک‌های ضدتانک قابل‌هدایت و گلوله‌های انفعالی غیرقابل کنترل کشف شده است.

این محموله همچنین شامل مجموعه دیگری از تسلیحات ضدتانک و فناوری‌های زرهی دیگر مطابق با تجهیزات نظامی ارتش سوریه بود  ضمن اینکه شامل سلاح‌های ویژه تیراندازی، ابزارهای رادیویی شرکت آمریکایی «iсom» و «Kenwood»، دستگاه‌های بصری، مواد روغنی و دارویی نیز می‌شد.

علاوه بر این بخش اعظم این سلاح‌ها کاربردی بودند که یکی از کانتینرها و بخشی از جعبه‌ها آرم کشور لیبی را داشتند و بر روی اسلحه‌ها در یک طرف برچسب دستورالعمل آن‌ها به زبان عربی و در طرف دیگر عبارت «با سلام از میصراته»، شهری که حوزه عملیاتی مخالفان لیبیایی بوده و تأمین مالی آن‌ها در آنجا انجام می‌شد، دیده می‌شود.

حال این سئوال مطرح است که واکنش روسیه به تمامی این اتفاقات رخ داده در منطقه چه می‌باشد؟ در این رابطه پیش از این در ماه فوریه روسیه به طور فعال از بشار اسد حمایت کرد به طوریکه سفر "سرگئی لاوروف" و "میخائیل فرادکوف" به سوریه نمونه آشکار آن و در عین حال دستاویزیبرای افتخار بخاطر خط‌مشی مستقل سیاست خارجی روسیه مطرح است. 

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، اکنون مسکو به طور فعال در حال بررسی  به اصطلاح «گزینه یمن»  است، بدین ترتیب که "بشار اسد" بصورت داوطلبانه از سمت ریاست جمهوری کناره‌گیری کند و امکان دارد روسیه پیشنهاداتی را هم ارائه داده باشد.

با این حال واشنگتن ماهرانه 2 گزینه را پیش روی روسیه قرار داده است که عبارتند از: یا روسیه به این کشور کمک کند تا از طریق مسالمت‌آمیز  بشار اسد از حکومت سوریه کنار برود و یا اینکه آمریکا از راه نظامی برای رسیدن به این هدف استفاده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد راه‌اندازی یک جنگ در سوریه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت به ضرر "باراک اوباما"  خواهد بود و در واقع جنگ به عنوان یک عامل ترساننده مطرح شده است تا هدف اصلی یعنی خروج مسالمت آمیز بشار اسد، محقق شود .

بدین ترتیب آمریکا با دستان روسیه بشار اسد را برمی‌دارد و روسیه هم فکر می‌کند که از این طریق سوریه را نجات داده است.

این در حالی است که تسلیم کردن سوریه بویژه در آستانه دور بعدی مذاکرات گروه «1+5» در خصوص ایران که در تاریخ 19-18 ماه ژوئن در مسکو برگزار می‌شود شرایط مناسبی را برای تسلیم کردن ایران بوجود می‌آورد و تهدیدات برای روسیه را که همانا نزدیک شدن منطقه مناقشه به مرزهای این کشور است، افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول