اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

چرا کلینتون قبل از اجلاس مسکو شرایط را در موسسه بروکینگز گره می‌زند؟

خبرگزاری فارس: شرطی کردن شرایط همواره یکی از شگردهای غرب برای تاخیر در نتیجه گیری برابر و متعادل بوده است و اگر آمریکا فکر می‌کند که با یک مطالبه سیاسی می‌تواند جیب ایران را قبل از نتیجه گیری خالی کند در اصل معنای عقلانیت راهبردی را فراموش کرده است.

چرا کلینتون قبل از اجلاس مسکو شرایط را در موسسه بروکینگز گره می‌زند؟

به گزارش شورای راهبردی فارس، "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در جلسه بحث مرکز مطالعات خاورمیانه «سابان» در مقابل رییس رژیم صهیونیستی و سفرای قطر و امارات در واشنگتن از برداشت خود پیرامون "مسیر مشخص در مسکو" سخن گفت و اشاره کرد که ماموریت اصلی  لاوروف در سفر روز چهارشنبه به تهران توضیح این مسیر و تشویق رهبران جمهوری اسلامی به انتخاب راه تعامل سیاسی  در جهت حل بن بست اتمی ایران است.

بلافاصله بعد از مواضع هیلاری کلینتون و همچنین اجلاس اوپک، با آغاز معاملات بازارهای انرژی از صبح امروز قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات آتی به بیش از 98 دلار و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به بیش از 84 دلار رسید. این در حالی است که بعد از اعلام تخفیف تحریم های امریکا برای جریان گروه همفکر انتظار می رفت که کماکان قیمت انرژی واکنشی از خود نشان دهد و مسیر کاهش قیمت را تاحدودی تقویت کند. اما نگرانی از مواضع گروه غرب در مذاکرات مسکو در پشت درب های بورس جهانی و همچنین احتمال کاهش تولید نفت عربستان سعودی یکی از دلایل افزایش قیمت نفت خام برنت اعلام شده است. هرچند بنا به گفته بی بی سی، فعالان در بازار جهانی در حال ارزیابی آینده حوزه یورو و آثار احتمالی تحولات آن در اقتصاد جهانی نیز هستند.

محدویت تیم اوباما برای رویکرد شایسته در اجلاس مسکو

این مواضع در حالی صورت می گیرد که اخیرا نشریه اتلانتیک طی مقاله ای اشاره کرده بود که کارهای بسیاری هست که اوباما می‌تواند برای افزایش شانس راه حل دیپلماتیک در قبال مساله هسته‌ای ایران انجام دهد اما ظاهرا رئیس جمهور آمریکا گمان می‌کند انجام آنها عقب نشینی سیاسی برای وی به شمار می‌آید و می‌تواند شانس انتخاب مجدد او را کاهش دهد. اما این موضوع در عین حال شرم‌آور است که او برای افزایش شانس انتخاب مجدد خود بخواهد صلح و امنیت آمریکا را به مخاطره اندازد. طبق این گزارش، عصبانیت دولت اوباما درباره منحرف شدن از آرزوها و آمال جامعه “حامی اسرائیل” در طول مذاکرات اخیر کاملا مشهود بود.

این اشاره های نشریه اتلانتیک بیانگر معرفی کردن شزایط محدود تیم اوباما برای اتخاذ مواضع شفاف و موثر برای رسیدن به مسیر تفاهم در موضوع هسته ای ایران است و بر این اساس است که سیاست بارگشت به دستور کار اسرائیلی در مواضع هیلاری کلینتون بازتاب پیدا می کند.

معنای درست مسیر مشخص

هیلاری کلینتون که در تماس دائمی با چهره های مهم لابی یهود از قبیل "مارتین ایندیک" است بخوبی می داند که امریکا نبایستی دچار تکرار محاسبه های غلط در گذشته شود و بر اساس دستور کار لابی ایپک در مذاکرات شرکت نماید، زیرا  نشست مسکو مسیر مشخصی برای نشان دادن اصلاح محاسبات و پاسخ به پیشنهادات ایران است و در این مسیر است که میزان امادگی و جدیت در مذاکرات روشن می شود.

قابل توجه است در گوشه ای دیگر از مواضع هیلاری کلینتون در سابان بنقل ار رسانه خارجی  وزیر خارجه آمریکا در توضیح پیرامون روش پیشبرد مذاکرات نیز، با تکرار غیر مستقیم پیشنهاد گذشته روسیه مبنی بر «راه حل گام به گام» تاکید می کند که  "در برابر هر قدم قدمی برداشته خواهد شد". در صورتیکه میزان تعهد غرب به این موضوع رعایت شود خود نشانه ای بر خروج از سیاست همه چیز برای غرب و هیچ چیز برای ایران است.

پیشبرد واقعی گفتگوها

معنای پیشبرد واقعی گفتگوها در اصل تعریف دقیق از گام های ملموس و هم وزن طرفین است و اگرچه طبق شواهد و برخی از علامت های ارسالی غرب خواهان تغییر محدود برخی از پیشنهادات است لکن بایستی تاکید کرد که امریکا بایستی خود را از دوالیتی در موضع هسته ای ایران  نجات دهد و اگر با این گفتمان و با سیاست تحمیل مواضع به دیگر اعضاء 1+5 وارد مذاکرات شود معنای پیشبرد واقعی گفتگوها و تبدیل ان به مذاکرات جدی را از بین می برد.

شرطی کردن شرایط همواره یکی از شگردهای تیم غرب برای تاخیر در نتیجه گیری برابر و متعادل بوده است و اگر امریکا فکر می کند که با محصول نمودن کلیه مزیت های طرف ایرانی در یک حرکت و خواست و مطالبه سیاسی می تواند جیب ایران را قبل از نتیجه گیری خالی کند در اصل معنای عقلانیت راهبردی را فراموش کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول