اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی به گروه‌های سیاسی ربطی ندارد

حمایت قاطع ائمه ‌جمعه سراسر کشور از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی

خبرگزاری فارس: ائمه جمعه سراسر کشور امروز در خطبه‌های نماز جمعه با حمایت قاطع از اجرای طرح امنیت اجتماعی توسط نیروی انتظامی، اجرای این طرح را گامی اساسی در راستای جمع‌آوری مانکن‌های خیابانی دانستند.

حمایت قاطع ائمه ‌جمعه سراسر کشور از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس، ائمه جمعه سراسر کشور امروز در خطبه‌های نماز جمعه با حمایت قاطع از اجرای طرح امنیت اجتماعی توسط نیروی انتظامی، اجرای این طرح را گامی اساسی در راستای جمع‌آوری مانکن‌های خیابانی دانستند.

ائمه جمعه ضمن تاکید بر استمرار اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی توسط ناجا تاکید کردند نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی به هیچ وجه کوتاه نیایید چرا که این خواسته اصلی مردم ایران اسلامی است.

آ‌یت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد خطیب جمعه اصفهان ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان با تاکید بر اینکه آمریکا به مرور زمان در حال عقب‌نشینی از تحریم‌های خود علیه ایران شده است، تصریح کرد: این عقب‌نشینی به‌ویژه در حوزه خرید نفت مشهود است.

وی تاکید کرد: زندگی بسیاری از مردم در کشورهای غربی به دلیل تحریم نفت ایران توسط آمریکا مختل شده است.

خطیب جمعه اصفهان با بیان اینکه فعالان اقتصادی ایران و جهان منتظر نتیجه نشست ایران با گروه 1+5 در مسکو هستند، گفت: در این نشست اقدامی علیه ایران صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تنها رژیمی که علیه ایران ادعا دارد، صهیونیست‌ها هستند و همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب گفتند «اگر اسرائیل بخواهد کوچک‌ترین قدمی علیه ایران بردارد مانند صاعقه بر سرش فرود می‌آییم».

طباطبایی‌نژاد به بعثت پیامبر اسلام اشاره کرد و بیان داشت: این عید بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر است چراکه در چنین روزی بزرگ‌ترین انسان برای برپایی بزرگ‌ترین روش زندگی انسان مبعوث شده است.

وی گفت: با آغاز فصل گرما برخی از افراد درصدد ترویج بی‌بندوباری اقدام می‌کنند که باید جلوی چنین رفتارهایی گرفته شود.

خطیب جمعه اصفهان تاکید کرد: مردم باید علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی را در این زمینه حمایت کنند.

وی با اشاره به پخش مسابقه فوتبال در یک سالن سینما برای زنان در تهران و یا برپایی برخی کنسرت‌ها تصریح کرد: نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار به این کارها دارند در حالی که هیچ منفعتی از آن به کشور نمی‌رسد.

طباطبایی‌نژاد همچنین به اقدامات انجام شده در اصفهان به منظور رفع بیابان‌زدایی اشاره کرد و افزود: این کارها در استان اصفهان به دلیل کم‌آبی باید سرعت بیشتری پیدا کند.

نیروی انتظامی با برخی پوشش‌ها و رفتارهای ناهنجار برخورد کند

‌امام جمعه رشت نیز برخی از رفتارها و پوشش افراد در جامعه را ناهنجار خواند و ابراز کرد: نیروی انتظامی باید با هنجارشکنان برخورد متین و عاقلانه داشته باشد.

‌آیت‌الله زین‌العابدین قربانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری خواستار مجلسی زنده و سالم هستند.

وی ادامه داد: نمایندگان نباید نظام را تضعیف کنند و مجلس را سکوی پرتاب برای اهداف مادی خود قرار ندهند.

قربانی در ادامه به هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: اگر به مسئله کشاورزی توجه شود دیگر نیازی به واردات گندم، برنج و ... به کشور را نداریم.

امام جمعه رشت با تاکید بر احیای مزارع و باغ‌های متروکه استان، خاطرنشان کرد: ابزار، بذر و کود مورد نیاز باید در اختیار کشاورزان گذاشته شود.

وی تولید برنج پر محصول گوهر را از دستاوردهای پژوهشگران در بخش کشاورزی نامید و تصریح کرد: برنج گوهر هشت تن در هکتار محصول می‌دهد.

قربانی همچنین با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، بیان کرد: برنامه‌های دینی، قرآنی و اعتقادی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

امام جمعه رشت بر رعایت عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: 240 هزار نفر برای استقرار جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و باید از خون شهدا حراست شود.

وی برخی از رفتارها و پوشش افراد در جامعه را ناهنجار خواند و ابراز کرد: نیروی انتظامی باید با هنجارشکنان برخورد متین و عاقلانه داشته باشد.

قربانی با ابراز خرسندی از دستگیری عوامل شهادت دانشمندان هسته‌ای توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)، اظهار کرد: امیدواریم این افراد زودتر به مجازات قانونی خود برسند.

وی، به حوادث سوریه اشاره کرد و افزود: درگیری‌های سوریه به اوج خود رسیده است و با ورود نیروهای نظامی این کشور تروریست‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند.

خطیب جمعه رشت، از اعزام نیروهای روسیه برای حمایت از سوریه به منطقه خبر داد و گفت: سوریه پایگاه مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی است و ملت‌های مسلمان ایران، لبنان، سوریه، عراق و مردم آزاد دنیا اجازه تجاوز به آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را نمی‌دهند.

وی، وجود حجت الهی در جامعه را سبب رونق زندگی مردم دانست و تصریح کرد: مردم در سایه زندگی حجت الهی رستگار می‌شوند.

قربانی، عقل را از شرایط به‌جا آوردن تکلیف انسان‌ها عنوان کرد و یادآور شد: عقل برای انسان تکلیف‌آفرین است.

وی با بیان اینکه بسیاری از احکام طبق حکم عقل است، اذعان کرد: خداوند حجت عقل را در مردم قرار داده است اما عقل تحت تاثیر محیط قرار می‌گیرد.

خطیب جمعه رشت، ایمان قوی الهی در کنترل و هدایت انسان‌ها را موثر خواند و بیان کرد: پیامبران و امامان (ع) حجت‌های خداوند برای انسان‌ها هستند زیرا حقایق را می‌بینند و از کسی تاثیر نمی‌پذیرند.

‌‌انتظار مردم از قوه قضاییه عمل به قوانین اسلام است

‌امام ‌جمعه بیرجند با اشاره به آغاز هفته قوه قضاییه گفت: انتظار مردم از این قوه عمل به دستورات و قوانین اسلام است.

‌حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی ظهر امروز در خطبه‌های عباسی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر بیرجند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار کرد: به گفته معظم‌له اگر یک سال به همه قوانین و حدود الهی عمل شود هنجارشکنی و بی‌عفتی در جامعه ریشه‌کن می‌شود.

وی ادامه داد: قوه قضاییه باید فضایی را در جامعه ایجاد کند تا مردم طعم حاکمیت اسلام را به معنای واقعی بچشند.

امام‌ جمعه بیرجند با گرامیداشت روز شهادت شهید بخارایی و یارانش که عوامل ترور حسنعلی منصور هستند، تصریح کرد:‌ این شهدای بزرگوار با خون خود سند حقانیت نظام اسلامی ما را امضا کردند.

رضایی بیرجندی به سالروز صدور فرمان امام ‌خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی اشاره کرد و گفت:‌ جهاد سازندگی مولود مبارک انقلاب اسلامی بوده و بسیاری از زیرساخت‌های اساسی کشور از ثمرات ایجاد این نهاد مقدس در بدو انقلاب است.

وی ادامه داد: فلسفه ایجاد جهاد سازندگی در شرایط اولیه انقلاب این بود که با یک حرکت جهادگونه فارغ از پیچ و خم‌های سازمانی مسئولان نسبت به آبادانی کشور اقدام کنند و در دوران جنگ نیز همین سنگرسازان بی‌سنگر بودند که خدمات زیادی را به رزمندگان در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل ارائه کردند.

امام‌ جمعه بیرجند به روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به شرایط استان ما باید برای بیابان‌زدایی برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

رضایی بیرجندی ادامه داد: طرح هدفمندی یارانه‌ها باید با شیب مناسب در کشور اجرایی شود.

برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی به گروه سیاسی خاص‌ ربطی ندارد

‌امام جمعه قم نیز گفت: توصیه‌های اخلاقی و مهم رهبر انقلاب در جمع نمایندگان مجلس ناظر به تمام مردم ایران است.

‌آیت‌الله رضا استادی در نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در جمع نمایندگان ملت در مجلس، اظهار کرد: همه ما بیش از همه چیز نیازمند اخلاق و معنویت هستیم و رهبر انقلاب نیز موارد مفیدی را در این خصوص مطرح کردند و لازم است که این توصیه‌های اخلاقی بیشتر مورد توجه قرار گیرند زیرا نیاز ما به معنویت بیش از احتیاجات دیگر است.

وی افزود: ایشان فرمودند «نمایندگان باید احساس تکلیف کنند و اخلاص داشته باشند ضمن اینکه نشاط در عمل و تلاش زیاد نیز باید در آنها وجود داشته باشد» بنابراین همه ما باید اخلاص در عمل و نیت خالص را سرلوحه اعمال قرار دهیم زیرا سودمندی اعمال تنها در صورت خلوص نیت حاصل می‌شود.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) بیان داشت: دوستی و دشمنی و تمام اعمال باید برای خدا باشد و اکنون نیز چنانچه حبّ و بغض سیاسی ما برای خداوند باشد، تأثیر آن آشکار خواهد شد.

وی ادامه داد: انجام کار و ترک آن باید به خاطر خدا باشد هرچند گفتن و شنیدن این موارد آسان است اما عمل به آنها مهم است و مورد ترقی انسان و تکامل ایمان می‌شود اما برخی سخنانی می‌گویند که برای خدا نیست و در عین حال صحبت‌هایی که ممکن است برای آنها دردسر داشته باشد مانند امر به معروف لسانی را انجام نمی‌دهند و سکوت آنها برای رضای خدا نیست.

استادی با بیان اینکه به تعبیر روایات، انسان در همه اعمال خود با خداوند معامله می‌کند گفت: امام سجاد(ع) در مناجات‌های خود از خداوند می‌خواهد که در همه این معاملات روزانه، خلوص نیت را نصیب ایشان کند.

خطیب جمعه قم با اشاره به بخش دیگری از بیانات اخیر مقام معظم رهبری ابراز کرد: توکل و تکیه بر خداوند متعال در سخنان ایشان جلوه‌گر است زیرا بر اساس روایات، این امر موجب بازشدن راه برای انسان و انجام کارها می‌شود.

وی افزود: رهبر انقلاب توصیه‌های دیگری چون شرکت در کمیسیون‌ها و عدم غیبت در جلسات به نمایندگان مجلس داشتند زیرا خداوند دوست دارد که انسان کارهای خود را به نحو احسن انجام دهد اما نکته اساسی این است که سفارشات ایشان برای همه مردم است.

استادی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب در خصوص دقت در هزینه‌ها بیان داشت: گاهی دیده می‌شود که حتی در زمینه کارهای فرهنگی نیز اسراف صورت می‌گیرد اما باید دانست که بیت‌المال حق همه مردم است ضمن اینکه در زمینه کارهای شخصی نیز باید دقت کرد و هزینه‌های نابجا را کنار گذاشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی از مردم در نیازهای اولیه خود گرفتار هستند، گفت: در این حال بعضی افراد هزینه‌های آنچنانی کرده و در مراسم‌ها اسراف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی اخیرا تصمیم به مقابله با بی‌حجابی گرفته است و این مسئله ارتباطی با احزاب سیاسی ندارد، زیرا این یک امر دینی بوده و همه گروه‌ها از چپ و راست باید با آن همراهی کنند.

استادی با بیان اینکه برخورد نیروی انتظامی نباید همراه با زد و خورد باشد ادامه داد: مأموران باید همواره اخلاق را رعایت کرده و با احترام و زبان خوش اشخاص را امر به معروف و نهی از منکر کنند و از آنها بخواهند که قوانین اسلامی را رعایت کرده و با وضع مناسب یک زن یا مرد مسلمان در اجتماع تردد کنند.

امام جمعه قم با تاکید بر نهراسیدن آمران به معروف و ناهیان از منکر از انتقادهای نابجا گفت: افرادی که با پوشش نامناسب در خیابان ظاهر می‌شوند مورد تأثیر تبلیغات قرار گرفته‌اند یا اینکه قصد لج بازی دارند، بنابراین باید برخورد صحیحی با آنها داشت.

وی در خطبه دوم نماز با اشاره به شهادت امام موسی کاظم(ع) و تسلیت این واقعه به محضر امام زمان(عج) و حضرت معصومه(س) بیان داشت: ائمه معصومین(ع) بنابر تقیه یا مسائل دیگر، پس از قیام عاشورا فعالیتی اینچنینی نداشتند اما خلفای اموی و بنی عباس مزاحمت‌های زیادی برای آنها ایجاد کرده و شکنجه‌ها و تبعیدهای فراوانی اعمال کردند.

استادی دلیل این امر را سکوت متفاوت اهل بیت(ع) با مردم عادی دانست و تصریح کرد: این بزرگواران در هر فرصتی به تبلیغ اسلام ناب پرداخته و مردم را با مفاهیم اصیل آشنا می‌کردند و سکوتشان به معنای رضایت از اوضاع و عدم بیان حقایق نبود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به بعثت نبی مکرم اسلام(س) افزود: مبعوث شدن پیامبر به منظور بیدار ساختن مردم صورت گرفت تا موجب زنده شدن و افزایش معنویت انسان‌ها شود و تشکر از رسول خدا نیز به میزان بهره آدمی از بعثت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تابستان فصل اوقات فراغت نوجوانان و دانش آموزان است گفت: والدین، نهادها و گروه‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند اما در درجه نخست، نوجوانان باید خود به این مسئله توجه ویژه داشته باشند و در مرحله بعد، اولیای آنها باید اهمیت لازم را به اوقات فراغت فرزندان خود داده و هزینه‌های لازم را در این زمینه بپردازند زیرا در مقابل تربیت اولاد خود وظیفه دارند.

استادی اذعان داشت: برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان کاری بسیار پراهمیت بوده و تمام نهادها و گروه‌ها از جمله روحانیون و مبلغان باید توجه ویژه به این امر داشته باشند وگرنه دشمنان با ابزارهای خود، فرزندان این کشور را به راه‌های دیگر می کشانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سالروز رحلت برخی از علمای بزرگ شیعه و نیز شهدای موتلفه و شهید چمران در هفته جاری اشاره کرد و گفت: برای شهدای خود و علمای بزرگ اسلام طلب مغفرت داریم و امیدواریم خداوند آنها را از نعمت خویش بهره‌مند سازد.

وی با اشاره به ترورها و ناامنی‌های اخیر در عراق ادامه داد: اکنون روشن شده است که اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دخیل بوده است بنابراین باید توجه داشته باشیم که همه گروه‌هایی که اینگونه اقدامات را انجام می‌دهند با اسلام دشمنی دارند.

استادی اهانت به ائمه و مقدسات و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم بحرین را نشانه دشمنی با اسلام دانست و تصریح کرد: وظیفه ما و تمام مسلمانان کشورهای اسلامی در شرایط کنونی، اتحاد و مقاومت است.

خطیب جمعه قم با تاکید بر تحمل مشکلات اقتصادی و مبارزه با تحریم‌ها گفت: این مقاومت ادامه یافته و به گسترش بیشتر مکتب اهل بیت(ع) و اعتقادات صحیح در میان مسلمانان خواهد انجامید.

‌‌دل خانواده شهدا از نابهنجاری‌های اجتماعی به درد آمده است

‌امام جمعه موقت شهرضا نیز با انتقاد شدید از بروز مسایل غیر اخلاقی در تعدادی از تالارها گفت: دل خانواده شهدا از نابهنجاری‌های اجتماعی به درد آمده است.

‌حجت‌الاسلام اصغر قائمه ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرضا با بیان این مطلب گفت: رسیدگی مداوم بر اعمال و کردار، خود یکی از مهم‌ترین اعمالی است که همواره از سوی ائمه (ع) در جهت رشد و تکامل انسان سفارش شده است.

وی ادامه داد: ماه رجب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های استغفار به درگاه الهی مطرح است و فردای قیامت آن‌هایی که از این فرصت گرانبها استفاده کافی را نبرده‌اند در زمره اهل خسران قرار می‌گیرند.

امام جمعه موقت شهرضا در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس نهم با رهبر معظم انقلاب گفت: اگر تمام نمایندگان مجلس با هوشیاری از فرامین رهبر معظم انقلاب پیروی کنند بی‌شک تحولات گسترده‌ای در سطح مسایل کشور انجام می‌گیرد.

قائمی با اشاره به 27 رجب روز بعثت پیامبر اکرم (ص) افزود: این روز به عنوان یکی از چهار روز ممتاز و برجسته مسلمانان مطرح است و امیدواریم همگان با درک فضایل این روز بزرگ استفاده کافی را از آن ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اهمیت توجه والدین به مقوله اوقات فراغت اشاره و تصریح کرد: فصل تابستان فرا رسیده است و والدین باید به این اصل مهم توجه داشته باشند که در صورت کوتاهی در غنی‌سازی اوقات فراغت، شیطان بر نوجوانان و جوانان ما سلطه پیدا می‌کند.

امام جمعه موقت شهرضا با اشاره به وضعیت نامناسب حجاب در سطح برخی معابر و مراکز شهر اضافه کرد: از شورای تامین شهرستان تقاضا داریم با درایت و هوشیاری زمینه برخورد صحیح با این افراد هنجارشکن را ایجاد کنند تا شخصیت برجسته و مذهبی مردم شهرضا از دست این افراد در امان باشد.

قائمی با انتقاد شدید از بروز مسایل غیر اخلاقی در تعدادی از تالارهای شهرضا حین مراسم‌ عروسی اظهار داشت: در برخی موارد گزارش‌هایی از قبیل مصرف الکل و استفاده از مطرب و همچنین عربده‌کشی از این مراکز به گوش می‌رسد که از مجموعه مسئولان انتظامی و قضایی شهرضا انتظار داریم ضمن برخورد با این مراکز به ایجاد آرامش روانی در شهرستان کمک کنند.

وی اضافه کرد: مردم ما برای محو ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه، شهید داده‌اند و در چنین جامعه ای برخورد با افراد هنجارشکن وظیفه هر مسئولی است.

‌‌پدیده زشت بدحجابی فضای اخلاقی جامعه را تهدید می‌کند‌

نماینده ولی فقیه در استان ایلام نیز گفت: پدیده زشت بدحجابی فضای اخلاقی جامعه را تهدید می‌کند.

‌حجت‌الاسلام محمدنقی لطفی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه ایلام اظهار داشت: پدیده زشت بدحجابی و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی به شدت فضای دینی و معنوی جامعه را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه این پدیده در جامعه در حال افزایش است، غفلت مسئولان از مسائل فرهنگی و عدم برخورد لازم با نارسایی‌های اجتماعی عامل اصلی در ترویج بی‌بند و باری در میان نسل جوان است.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: بدحجابی و اشاعه فرهنگ برهنگی رهاورد فرهنگ مبتذل غرب برای مقابله با ارزش‌های دینی و انسانی و برای ضربه زدن به هویت دینی و ملی مردم ایران و کم کردن احکام نورانی اسلام و سست کردن باورهای دینی و اسلامی که عامل مهم پیروزی و ماندگاری انقلاب و نظام اسلامی در این سه دهه است.

لطفی تصریح کرد: انقلاب اسلامی که در عرصه‌های گوناگون پیشرفت‌های اعجاب‌انگیزی داشته و توانسته است در تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جهان به ویژه در برخی از کشورهای مسلمان منطقه مؤثر باشد هرگز نمی‌تواند نسبت به سایر ابعاد زندگی مردم بی‌توجه باشد. 

نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت: پیشرفت‌ها و تحولات باید دارای زیربنای فرهنگی باشد و فرهنگ اسلامی و دینی و ارزش‌های الهی و معنوی باید اصل و اساس تمام تحرکات و اقدامات مسئولان کشور باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سیاست، اقتصاد و تحرکات در ابعاد گوناگون متأثر از هویت دینی و فرهنگ اسلامی است که باید به این مهم توجه ویژه‌ای شود.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: امروز ایران از نگاه سیاستمداران و فرهنگ‌شناسان با فرهنگ دینی و معارف اهل بیت شناخته شده است و شناسنامه ایران به نام اسلام ناب و معارف اصیل تشیع رقم خورده است.

لطفی تصریح کرد: الگوی جامعه ما باید بر گرفته از سیره و سنت اخلاقی، سیاسی و اجتماعی رهبران دینی و امامان معصوم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام در بخش دیگری از سخنانش به سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) اشاره کرد.

وی در پایان سخنان خود به سالروز شهادت مجاهدین اسلام محمد بخارایی، صادق امانی، رضا صفارهرندی، مرتضی نیک‌نژاد اعضای حزب مؤتلفه اسلامی و همچنین سالروز تاسیس جهاد سازندگی اشاره کرد.

انتهای پیام/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول