اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گلوبال ریسرچ:

ایران برای مذاکرات جدی و تمام عیار با 1+5 مصمم است/تنها اسرائیل از شکست مذاکرات سود می برد

خبرگزاری فارس: یک پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: تردیدی وجود ندارد که اسرائیل اولین و مهمترین طرفی است که از شکست مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در مسکو راضی خواهد بود.

ایران برای مذاکرات جدی و تمام عیار با 1+5 مصمم است/تنها اسرائیل از شکست مذاکرات سود می برد

به گزارش فارس، "گلوبال ریسرچ" در گزارشی به قلم "کوروش ضیابری" می‌افزاید: در حالی که تنها یک هفته به مذاکرات حساس و سرنوشت‌ساز میان مذاکره‌کنندگان ارشد شش قدرت جهان و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران مانده است، برخی نیروهای شرور و فاسد در نقاط مختلف جهان تلاش می‌کنند تا ضربه مهلکی به تهران بزنند و فرصت توافقی موفقیت‌آمیز و پرثمر بین دو طرف را از بین ببرند و این در حالی است که طرفین در طول چند سال گذشته در فضایی مملو از اعتماد و بی‌اعتمادی به تعامل با یکدیگر ادامه داده‌اند.

ایران و اعضای گروه 1+5 که شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان می‌شود، روز چهاردهم آوریل و پس از وقفه‌ای 15 ماهه دور جدیدی از مذاکرات را در استانبول برگزار کردند و درباره برخی جزئیات اولیه برای مذاکرات بیشتر به منظور حل سوء‌تفاهمات و رسیدن به نتیجه‌ای جامع و عمیق توافق کردند. همه طرف‌ها این مذاکرات را سازنده و مثبت خوانده و اعلام کردند که فضا برای توافقی فراگیر برغم برخی اختلافات و تفاوت‌های کوچک وجود دارد.

متعاقبا، ایران و گروه 1+5 دور دیگری از مذاکرات را روز 23 ماه مه به میزبانی عراق انجام دادند تا به طور عمیق به بررسی راههای دستیابی به درکی دوجانبه و بحث درباره دستور کار توافق شده در مذاکرات استانبول بپردازند.

این بار، دو طرف وارد گفت‌وگوهایی جدی‌تر و مبسوط‌تر شدند و برخی اختلافات نظری آنها مشخص شد؛ گرچه آنها بار دیگر ابراز امیدواری کردند که این اختلافات به صورتی دیپلماتیک و صلح‌آمیز حل شود. چین و روسیه تلاش‌های دوجانبه گروه‌های مذاکره‌کننده به هدف از بین بردن سوء‌تفاهمات ستودند و این در حالی است که ایران و گروه 1+5 توافق کردند دور بعدی مذاکرات خود را 18 و 19 ماه مه در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار کنند.

* ایران برای شرکت در گفت‌وگویی جدی و تمام‌عیار با 1+5 مصمم است

اکنون ایران برای شرکت در گفت‌وگویی جدی و تمام‌عیار با گروه 1+5 و پایان دادن به جنجال مصنوعی و فرسایشی علیه برنامه هسته‌ایش که منجر به اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید و تهدیدهای جدی نظامی علیه این کشور شده، کاملا مصمم به نظر می‌رسد. مقامات ایرانی به این نکته اشاره کرده‌اند که آنها آماده ارائه دلایلی قانع‌کننده هستند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا به منظور اهداف صلح‌آمیز طراحی شده و بر خلاف ادعاهای آمریکا و برخی از متحدانش هیچ بعد نظامی در این برنامه وجود ندارد.

در عین حال، مقامات عالیرتبه ایرانی اعلام کرده‌اند که مایل به شرکت در مذاکرات مسکو با حسن نیت هستند تا نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شده و ثابت کنند که به دنبال شکست مذاکرات نیستند.

به طور مثال علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با "ورنر فاسلابند"، رئیس سابق شورای ملی اتریش در دهم ژوئن ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای مسکو در صورتی که دو طرف به تعهدات خود و بر اساس سیاست اعتماد و احترام دوجانبه عمل کنند، نتایجی رضایت‌بخش خواهد داشت. صالحی تصریح کرد که ایران همیشه از قوانین و مقررات بین‌المللی تبعیت کرده و برنامه هسته‌ایش را طبق پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش برده و باید حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را داشته باشد.

* افراد یا گروه‌های خاصی از طولانی شدن بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران سود می‌برند

اما به نظر می‌رسد افراد یا گروه‌های خاصی وجود دارند که از شکست مذاکرات هسته‌ای و طولانی شدن بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران سود می‌برند. همانطور که در گزارش روزنامه الاهرام مصر آمده است، "دن شاپیرو"، سفیر آمریکا در اسرائیل در یک کنفرانس امنیتی در تل‌آویو گفت: "ما قصد نداریم به خاطر گفت‌وگو به مذاکراتمان ادامه دهیم. روزنه (دیپلماسی) در حال بسته شدن است." 

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از دیپلمات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات 1+5 با ایران درباره موفقیت گفت‌وگوهای مسکو ابراز ناامیدی کرده و گفت: "من به طور مکرر در تلاش برای یافتن راهی هستم که این گفت‌وگوها به گریه ختم نشود." صحنه ناامیدکننده هنگامی مشخص شد که "وندی شرمن"، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی که نمایندگی آمریکا را در مذاکرات 1+5 با ایران به عهده داشت پس از خاتمه گفت‌وگوهای بغداد در 24 ماه مه به تل‌آویو سفر کرد تا مقامات اسرائیلی را از نتایج این مذاکرات آگاه کند.

گرچه مقامات اسرائیلی از پذیرش فرستاده آمریکا خودداری کرده و با وی دیدار نکردند، تلاش وی برای سفر به اسرائیل تنها یک روز پس از خاتمه مذاکرات بغداد ژستی عجیب و نامیمون بود که نشان داد آمریکا به موضع اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران اهمیت زیادی می‌دهد. خبر ناامیدکننده دیگر این بود که "دیوید کوهن"، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه‌اش در متقاعد کردن شرکای تجاری آمریکا به قطع تجارتشان با ایران در کشورش به عنوان "تزار تحریم‌ها"ی دولت اوباما معروف است، روز پنجم ژوئن به اسرائیل سفر کرد تا مذاکراتی را با مقامات عالیرتبه تل آویو درباره مذاکرات آینده مسکو با ایران انجام  دهد.

کوهن پس از ورود به تل‌آویو به رادیو ارتش اسرائیل گفت: "تحریم‌ها بر ایران تاثیر گذاشته‌اند اما من فکر می‌کنم که باید تحریم‌های بیشتری اعمال شود و ما مصمم به اعمال تحریم‌های بیشتر هستیم."  وی همچنین به روزنامه هاآرتص گفت: "اگر ما نتوانیم در مسکو به گشایشی دست یابیم شکی وجود ندارد که به افزایش فشار ادامه خواهیم داد. نکته مهم برای افکار عمومی اسرائیل و رهبران ایران این است که اگر آنها باید بدانند که اگر نتوانیم در مسیر دیپلماتیک پیشرفت کنیم، فشارهای بیشتری وارد خواهد شد."

* رسانه‌های اسرائیلی از شکست مذاکرات ایران و آژانس اتمی ابراز خوشحالی کردند

جالب است بدانید که کوهن یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5 است. در عین حال رسانه‌های اسرائیلی که مدتهاست بر طبل جنگ با ایران می‌کوبند، با خوشحالی گزارش دادند که مذاکرات میان نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که موازی با مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شده بود، شکست خورده و به هیچ نتیجه مهمی نرسیده است.

روزنامه اسرائیلی "یدیعوت ‌آحارونت" روز 12 ژوئن مدعی شد که مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پیشرفتی نداشته و مایه ناامیدی آمریکا و جامعه جهانی بوده است. این روزنامه نوشت: "عدم پیشرفت در مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ناامیدکننده است و نشان‌دهنده قصور مداوم تهران در عمل به تعهداتش به آژانس است."

این روزنامه اسرائیلی همچنین به نقل از "رابرت وود"، سفیر موقت آمریکا در آژانس اتمی نوشت: "نتایج دیروز نشان‌دهنده قصور مداوم ایران در عمل به تعهداتش به آژانس و نیاز به همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور رفع نگرانی‌های واقعی جامعه بین‌الملل است."

* لابی اسرائیلی و رسانه‌های جریان‌ساز از شکست مذاکرات سود می‌برند

چنین اظهارات پیش‌بینی‌نشده و بی‌ملاحظه‌ای که تنها یک هفته پیش از مذاکرات در مسکو بیان شد و آمادگی ایران برای شرکت در مذاکرات بدون پیش‌شرط و در فضایی برابر نشان می‌دهند که برخی گروهها یا افراد از شکست مذاکرات سود می‌برند و لابی اسرائیلی که کنگره آمریکا را تحت سیطره خود دارد به علاوه رسانه‌های جریان‌ساز قطعا یکی از این گروهها هستند.

چرا باید اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا یکی پس از دیگری به اسرائیل سفر کنند در حالی که برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی با اسرائیل ندارد و خودش متهم به داشتن زرادخانه‌ای با بیش از 200 کلاهک اتمی است؟تردیدی وجود ندارد که اسرائیل اولین و مهمترین طرفی است که از شکست مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در مسکو راضی خواهد بود. 

آنها نگران این احتمال هستند که بن‌بست هسته‌ای به صورت دیپلماتیک حل شده، تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، تهران دست بالا را در مذاکرات بدست آورده و جایگاه ارتقایافته خود را در منطقه و جهان  بدست بیاورد. بهترین سیاست برای گروه 1+5 در صورتی که خواستار پیشرفت در مذاکرات است، جدا کردن خود از لابی اسرائیلی و در نظر گرفتن منافع خود و ایران در گفت‌وگوهاست. البته حل دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران بازی برد-بردی خواهد بود که بی‌شک اسرائیل تنها بازنده آن است.

انتهای پیام/100808/ز.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول