اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

از سرگیری رابطه تهران و قاهره خواست همه اقشار مردم مصر

امیدواری صالحی نسبت به روی کارآمدن دولتی مردمی در مصر

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که با عبور مصر از مرحله گذار سیاسی کنونی و روی کار آمدن دولتی مردمی و منتخب، شاهد مرحله جدیدی از تحولات مصر در راستای مصالح و منافع ملی مردم این کشور باشیم.

امیدواری صالحی نسبت به روی کارآمدن دولتی مردمی در مصر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) میزبان تعدادی از اقشار مختلف مردم مصر شامل جمعی از خانواده شهداء و نیز متخصصان و پزشکان مصری بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی خانواده شهدای انقلاب مصر و نیز تعدادی از پزشکان و متخصصان مصری، یاد و خاطره شهدای انقلاب مصر را که جان خود را در راستای تحقق آزادی، عزت و کرامت کشور و مردم خود در مسیر جهاد و مقاومت علیه استبداد نثار کردند، گرامی داشت و از درگاه خداوند متعال برای آنها آرزوی علو درجات و برای خانواده‌هایشان صبر و اجر مسئلت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی دو کشور مصر و ایران را دو تمدن بزرگ بشری با ریشه‌های عمیق تاریخی و مشترکات فراوان دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توصیف کرد و افزود: دولت و ملت ایران هرگز فراموش نخواهند کرد که مردم مصر جزء نخستین ملت هایی بودند که از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران استقبال و ابراز خرسندی کردند و مشاهده صحنه‌های تظاهرات ضد رژیم مبارک در خیابان‌های مصر مردم ایران را به یاد روزهای انقلاب خود علیه دیکتاتوری شاه در ایران می‌انداخت.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: علیرغم قطع روابط سیاسی بین تهران و قاهره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل تغییر رویکرد دولت وقت مصر به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، هرگز علاقه و روابط بین مردم دو کشور برادر و مسلمان قطع نشد و شاهد مبادلات و همکاری‌های در بخش‌های فرهنگی و نیز اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری بودیم.

صالحی انقلاب مردم مصر علیه دیکتاتوری حسنی مبارک را نقطه عطف و تحولی مهم در سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی توصیف و ابراز امیدواری کرد که با عبور مصر از مرحله گذار سیاسی کنونی و روی کار آمدن دولتی مردمی و منتخب شاهد مرحله جدیدی از تحولات مصر در راستای مصالح و منافع ملی مردم مسلمان این کشور و نیز مصالح جهان اسلام و در راس آن قضیه فلسطین باشیم.  

وزیر امور خارجه با ابراز خرسندی از روند تحولات جاری و موج بیداری اسلامی در منطقه به نفع ملت‌های مسلمان و به ضرر دولت‌های استکباری و در راس آنها آمریکا و ر ژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: بدون شک دشمنان مشترک مردم ایران و مصر و در راس آنها آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی در توطئه‌های خود در مقابل اراده و خواست ملت‌های مسلمان و موج بیداری اسلامی علیه استبداد و استکبار و اذناب آن در منطقه و در جهت وحدت صفوف آحاد امت اسلامی شکست خواهند خود و ناکام خواهند ماند و به زودی شاهد تکمیل شدن حلقه پیروزی انقلاب‌های مردمی با خروج اشغالگران از سرزمین‌های اشغالی و پیروزی مردم فلسطین در قدس شریف خواهیم بود.

صالحی با اشاره به ظرفیت های متعدد و متنوع دو کشور بزرگ و اسلامی منطقه یعنی ایران و مصر برای توسعه و گسترش روابط در همه زمینه‌ها، به پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف از جمله در مسیر توسعه و پیشرفت و تحقق پیشرفت‌های برجسته علمی و فناوری از جمله در بخش‌های فناوری نانو، هوا و فضا، سلول‌های بنیادین و درمان ناباروری و موفقیت‌های پزشکی دانشمندان و متخصصان کشورمان اشاره کرد و همه این پیشرفت‌ها و دستاوردها را در خدمت آحاد امت اسلامی به خصوص مردم مصر دانست.

وی ابراز امیدواری کرد سفر طیف‌های مختلف مردم مصر به ایران گامی در جهت شناخت واقعیت‌های ایران و گشایش صفحه جدیدی در روابط پیشرفته و شکوفا بین مردم دو کشور باشد.

در ابتدای این دیدار اشرف فاروق به نمایندگی از جمعی خانواده شهدای مصر و همچنین حمدی سید رئیس سندیکای پزشکان مصر به نمایندگی از متخصصان و پزشکان مصری از حسن استقبال دولت و مردم ایران تقدیر و تشکر کردند.

اشرف فاروق در بخشی از سخنان خود بر عزم و اراده آحاد ملت انقلابی مصر برای پیگیری راه شهیدان انقلاب این کشور و تحقق آرمان های انقلاب و پیگرد و مجازات عاملان کشتار مردم در جریان انقلاب و در راس ایشان حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر تاکید کرد.

وی این سفر را فرصتی ارزشمند برای آشنایی با پیشرفت‌ها و دستاوردهای عظیم دولت و مردم ایران و آغازی برای تعامل و ارتباط نزدیک بین مردم دو کشور مسلمان و برادر دانست.

اشرف فاروق همچنین مراتب تشکر و تقدیر همه آحاد ملت انقلابی مصر بخصوص خانواده شهدای انقلاب این کشور از مواضع شرافتمندانه رهبری و دولت و مردم ایران در حمایت از حرکت انقلابی و مردمی این کشور علیه دیکتاتور و استبداد رژیم سابق اعلام کرد.

حمدی سید نیز در سخنانش با اشاره به مانع تراشی و کارشکنی رژیم سابق مصر در ایجاد ارتباط حتی بین متخصصان و پزشکان مصری، از ابتکار وزارت بهداشت کشورمان برای دعوت از جمعی از پزشکان مصری برای سفر به ایران تشکر و ابراز امیدواری کرد با تداوم این سفرها شاهد توسعه و گسترش روابط بین طیف‌های مختلف مردم دو کشور بخصوص متخصصان و نخبگان علمی و دانشگاهی و جامعه پزشکی ایران و مصر و بهره‌مندی از تجربیات و دستاوردها و پیشرفت‌های پزشکی و درمانی و بهداشتی ایران اسلامی باشیم.

وی همچنین با اشاره به اشتیاق مردم مصر، از سرگیری روابط همه جانبه بین تهران و قاهره را خواست همه اقشار مردم مصر دانست و ابراز امیدواری کرد شاهد ارتقای هر چه سریع تر روابط بین دو کشور بزرگ و مسلمان باشیم.

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول