اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگاهی به وضع کنونی تیم‌های تروریستی سوریه/افغان‌های عرب تا جنگجویان عرب

خبرگزاری فارس: «جنگجویان عرب» همان‌هایند که افغان‌های عرب نامیده می‌شدند. اینها فعالیت ساختاری معینی دارند که رهبران القاعده برای آنان ترسیم کرده‌اند. اینها حاضرند، جان خود را بدهند و در مقابل رضای خدا را به دست بیاورند و اهداف القاعده را محقق کنند!

نگاهی به وضع کنونی تیم‌های تروریستی سوریه/افغان‌های عرب تا جنگجویان عرب

به گزارش فارس، گزارش‌های خبری حاکی است که ارتش سوریه پس از اتمام مهلت خود به تروریست‌های حمص برای زمین گذاشتن سلاح و تسلیم خود پایان یافته است و ارتش بشدت در حال سرکوب تروریست‌های مسلح به انواع سلاح‌های پیشرفته است.

همزمان با افزایش فعالیت گروهک‌های مسلح با ورود ناظران بین‌الملل به سوریه، شکایت مردم مناطق مختلف حمص و دیگر شهرهای از جمله‌ شهرهای ریف‌دمشق، ارتش وارد عمل شد تا کار این گروهک‌ها را یکسره کند.

گروه‌های مسلح در روزهای گذشته کار ربایش از مردم بیگناه را بشدت افزایش داده‌اند. دو کشتاری که الحوله و القبیر شد، نتیجه ربایش مردم و کودکان و زنان بیگناه بود.

گروه‌های مسلح در سوریه که چندین دسته‌ هستند، به دلیل عدم مرکزیت فرماندهی دچار آشوب و تفرقه شدید هستند. این وضعیت به عملکرد آنان نیز تسری یافته و سبب ارتکاب انواع جنایات در حق مردم و نظامیان شده است.

گروهک‌های تروریستی در اغلب اوقات از لحاظ سیاسی هم با هم هماهنگ نیستند و با اتهامات متقابل، یک دیگر را به کوتاهی و خیانت متهم می‌کنند. گاهی هم اتهامات به حد «سرقت اموال انقلاب» می‌رسد و منظور پول‌هایی است که از طرف‌های مختلف در منطقه برای جنگیدن علیه نظامی سوریه به این گروهکها داده می‌شود.

اما رهبران سیاسی و رسانه‌ای گروه‌های مخالف و مسلح در سوریه و خارج از آن هنوز در رؤیای دخالت خارجی در سوریه هستند. هر چند این رهبران هم خودشان دچار اختلافات درونی شدیدی هستند. تا جایی که برهان غلیون مهم‌ترین و سرشناس‌ترین شخصیت مخالف در خارج از سوریه را از ریاست شورای مخالفان سوریه ساقط کرد و عبدالباسط سیدا یکی دیگر از اعضای شورای مخالفان را رئیس این شورا کرد.

اکنون فعالیت گروهک‌های مسلح از حدود سیاسی تعیین شده هم گذشته است. برای همین سران سوریه تصمیم گرفتند همزمان با تشکیل دولت جدید در سوریه، وضعیت امنیتی نیز یکسره شود و با عناصر تروریست مقابله جدی شود.

صحبت از گروهک‌های نظامی است که وضعیت آنان شبیه گروه‌های سیاسی مخالف سوریه است. البته بخش بزرگی از مخالفان داخلی سوریه مخالف دخالت نظامی خارجی در سوریه هستند اما اخیرا زمزمه‌هایی از برخی مخالفان داخلی شنیده شده است که حاضر نیستند اقدامات مسلحانه علیه دولت و مردم سوریه را محکوم کنند. اینها از این تشتت شکایت دارند که چرا گروه‌های مسلح تحت یک فرماندهی سیاسی واحد متحد نمی‌شوند. بخصوص پس از ورود عناصر مسلحی که تجربه مبارزه در افغانستان، پاکستان، شمال آفریقا و عراق را دارند و معروف هستند به افغان‌های عرب.

اکنون این عناصر تروریستی «جنگجویان عرب» نامیده می‌شوند. اینها فعالیت ساختاری معینی دارند که رهبران گروهک القاعده برای آنان ترسیم کرده‌اند. اینها افرادی هستند که پس از شست‌وشوی مغزی گمان می‌کنند که برای رضای خدا می‌توانند خود را بکشند و همزمان ده‌ها نفر دیگر را به کام مرگ بکشانند. اینها کسانی هستند که حاضرند برای اهدافی که القاعده تعیین می‌کند، جان خود را بدهند و در مقابل رضای خدا را به دست بیاورند!

فعالیت این افراد که از جانب برخی سرویس‌های اطلاعاتی در خارج از منطقه و البته در منطقه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند، تاکنون سبب ایجاد کشتارها و ناآرامی‌های فراوانی در منطقه شده است. اکنون نتیجه فعالیت این عناصر در سوریه قابل مشاهده است.

نکته جالب توجه این است که مخالفان سوریه، دولت را به ارتکاب این خشونت‌ها متهم می‌کنند. اکنون جبهه غربی و عربی پس از اجرای طرح‌های گوناگون علیه سوریه و شکست همه آنها در تحقق این هدف که دولت سوریه متزلزل شود و قافیه را ببازد، تصمیم گرفته است که مرحله جدید از درگیری‌های خونین را آغاز کند. برای همین بود که عناصر مسلح در روزهای گذشته تلاش کردند که حمص را بار دیگر به پایگاه اصلی خود تبدیل کنند.

اما این بار دولت و ارتش سوریه تصمیم خود را گرفته‌اند. اخبار رسیده از شهرهایی مانند حمص و مناطق مختلف آن نشان می‌دهد که درمقابل این مرحله جدید از جانب جبهه غربی-عربی، دمشق نیز تصمیم گرفته است که نه تنها این گروه‌ها را از حمص کنار بزنند بلکه عزم خود را جزم کرده‌اند که دیگر هر گروهک مسلح موجود در سوریه را از ریشه نابود کنند و کاری به ماهیت آن نداشته باشند.

اخبار رسیده از حمص، نشان می‌دهد که خالدیه در شرف پاکسازی کامل است.

در دو سه روز گذشته حدود 2000 فرد مسلح از استان حمص پا به فرار گذاشته‌اند و نزدیک مرزهای لبنان شده‌اند.

اخبار رسیده از ریف دمشق نیز نشان می‌دهد که ارتش دیگر به این گروهک‌ها رحم نمی‌کند و این منطقه نیز بزودی شاهد پاکسازی صددرصدی خواهد بود.

علاوه بر این، نفوذ نزدیک به 2000 نفر از مرز ترکیه به درون استان ادلب نیز شکست خورد. تعداد زیادی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. بسیاری نیز ترجیح دادند به سمت مرز ترکیه بازگردند.

به نظر می‌رسد با تشکیل دولت جدید سوریه که پس از اصلاحات قانون‌های متعدد مانند انتخابات، احزاب و قانون اساسی و پس از انتخابات پارلمانی شکل می‌گیرد، دمشق می‌خواهد ریشه گروهک‌های مسلح را بکند و کار را یکسره کند.

 

(وحید صمدی)

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول