اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

همایش همکاری ایران و روسیه در شرایط نوین جهانی -2

سنایی: مذاکرات 1+5 و ایران در مسکو آزمونی برای سیاست خارجی روسیه است

خبرگزاری فارس: نماینده مجلس شورای اسلامی مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو را آزمونی برای سیاست خارجی روسیه دانست.

سنایی: مذاکرات 1+5 و ایران در مسکو آزمونی برای سیاست خارجی روسیه است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مهدی سنایی مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بعدازظهر امروز در همایش همکاری ایران و روسیه در شرایط نوین جهانی که در محل این دانشکده برگزار شد، طی سخنانی به تشریح روابط دو کشور ایران و روسیه در شرایط کنونی پرداخت و گفت:‌ این سال‌ها، سال‌های روابط ایران و روسیه است و امسال شرایط ویژه‌ای بر این روابط حاکم است و ماه کنونی نیز در بحث روابط دو کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار می‌باشد.

وی در توضیح بیشتر گفت: شرایط بین‌المللی در سال‌های اخیر ایران و روسیه را به هم نزدیک‌ کرده و برخی از تحلیلگران بعد از روی کار آمدن مجدد پوتین به ریاست جمهوری روسیه بر این باورند که روابط دو کشور مستحکم‌تر خواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه متاسفانه روابط دو کشور در سال‌های گذشته تحت تاثیر روابط واشنگتن و مسکو بوده است، یادآور شد: امسال روابط آمریکا و روسیه در حالت فریز به سر می‌برد و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی‌دهد و آن هم به دلیل برگزاری انتخابات در دو کشور است.

سنایی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار است هفته آینده در مسکو برگزار شود، اظهار داشت: این مذاکرات آزمونی برای سیاست خارجی روسیه است.

مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود روابط تهران و مسکو را یک ضرورت برشمرد و با بیان اینکه ایران و روسیه دارای پتانسیل‌های فراوان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: آن چیزی که مانع بوده که دو کشور به دو متحد استراتژیک تبدیل شوند، برخی اختلاف دیدگاه‌ها در عرصه بین‌المللی است.

سنایی در توضیح بیشتر گفت: دیدگاه‌ها در روسیه یکسان نیست و گروه‌های مختلفی در سیاست خارجی این کشور تاثیرگذار هستند.

وی به تاثیر عامل سوم در روابط ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: در صورتی که دو کشور از این عامل سوم رها شوند می‌توانند از شرایط و فرصت‌های موجود به نحو ممکن استفاده کند.

نماینده مجلس در ادامه سخنان خود گفت که روسیه در فصل اول سیاست خارجی ایران قرار دارد اما ایران در فصول سوم به بعد سیاست خارجی روسیه قرار دارد.

وی عامل تحریم‌ها علیه ایران را بر روابط دو کشور تاثیرگذار خواند و افزود:‌ زمان ‌آن رسیده که روسیه خود را از این فشارها رها سازد.

مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با ذکر این نکته که همکاری ایران و روسیه در خاورمیانه با تعلل روبرو است: یادآور شد: اگر ایران و روسیه در وقت و زمان خود به همکاری می‌پرداختند شاید بیش از این می‌توانستند در انقلاب‌های عربی منطقه ابتکار عمل را به دست بگیرند.

وی در پایان روابط تهران و مسکو را به نفع منطقه و ثبات در جهان دانست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول