اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

در همایش بین‌المللی مسکو مطرح شد

ضرورت تعیین جایگاه ایران در سیاست اوراسیایی روسیه

خبرگزاری فارس: چندی قبل در شهر مسکو همایش بین‌المللی تحت عنوان "ناتو: افسانه و واقعیت، درس‌هایی برای روسیه و جهان" برگزار شد که در آن نمایندگان نهادهای رسمی، صاحب‌نظران و کارشناسان از کشورهای مختلف شرکت و سخنرانی کردند.

ضرورت تعیین جایگاه ایران در سیاست اوراسیایی روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، در این همایش که با حضور کارشناسان برجسته‌ای برگزار شد، "سرگی نبرینچین" فوق دکترای تاریخ و رئیس انستیتوی جنگ‌های اطلاعاتی روسیه به عنوان میهمان این همایش تخصصی، در مورد جایگاه ایران در سیاست خارجی جدید اوراسیایی روسیه سخنانی را ابراز داشت که در ادامه‌ مطلب با بخش اصلی این سخنرانی ‌آشنا می‌شوید.

کارشناسان معتقد بودند که وضعیت موجود سیاسی و اقتصادی جهان نمی‌تواند زمینه انتقال قدرت‌های برتر دنیا به نانوتکنولوژی، بئوتکنولوژی، تکنولوژی NBIC ساختار بعدی تکنولوژیکی، یعنی ساختار ششم تکنولوژی (اطلاعاتی و کوگنو تکنولوژی) براساس جایگزینی منابع جدید انرژی در مقابل سیستم قدیمی انباشت سرمایه بر مبنای انرژی کربن و ابزارهای نظامی و اطلاعاتی ملت‌های جهان را فراهم کند و این وضعیت را اختلافات ژئودموگرافی، اجتماعی و سیاسی جهان و همچنین حوادث طبیعی- اقلیمی، تکنولوژیک و... پیچیده‌تر کرده است.

براساس نظر کارشناسان، انتقال به اقتصاد دانش پساصنعتی معنای آغاز چرخه آسیایی انباشت سرمایه را دارد که منجر به دور جدیدی از رویارویی‌های ژئوپلیتیکی پیرامون اوراسیا خواهد شد که حالا حدود 80  درصد جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه در فضای آن صورت می‌گیرد.

این در حالی است که تمامی قلمرو شوروی سابق در بحبوحه برخورد منافع جهانی قرار گرفته است.

سازهای اصلی دخالت خارجی در امور بزرگترین قاره روی زمین و شرکت‌های چند‌ملیتی، سیستم نظامی- سیاسی ناتو و ائتلاف بین‌المللی رسانه‌ها شامل اینترنت می‌باشند که از سوی "پشت صحنه جهانی" شدیدا کنترل می‌شوند. 

تجربه تاریخی قرن گذشته نشان می‌دهد، بحث آینده معماری جهان که زمینه جهش جدید تکنولوژیک را فراهم می‌کند، با ایجاد یک سیستم جدید مالی همراه خواهد بود.

ایجاد یک چنین سیستم جدید جنگی می‌تواند جهانی را تحریک ‌کند (جنگ جهانی اول) و یا برعکس جنگ "کلان" منجر به بروز سیستم جدید مالی شود (جنگ جهانی دوم).

در متن تحولات جاری جهانی اجتناب از جنگ "کلان" بعید به نظر می‌رسد، این در حالی است که تمدن بشری وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود که با چالش همراه است و عواقب آن غیر قابل پیشبینی می‌باشد.

امکان اینکه پای روسیه به جنگ "کلان" کشیده شود امروزه از مهمترین چالش ژئوپلتیکی و تهدید مستقیم بر امنیت ملی و تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور بشمار می‌رود.

تاریخ حاکی از آن است که تصمیم در رابطه با جنگ‌های "کلان" در اتاق‌های آرام و  "پشت صحنه" گرفته شده و زمینه آمادگی را سرویس‌های امنیتی فراهم می‌کنند. از طریق رسانه‌های گروهی افکار عمومی در مسیر مورد نظر شکل داده می‌شود، اطلاعات کاذب در اختیار دشمنان بالقوه قرار گرفته و به منظور منحرف کردن کشورها از بررسی مسائل اصلی جهانی در مجامع بین‌المللی موضوعات کم‌ اهمیت به بحث و بررسی گذاشته می‌شوند.

طی چند سال اخیر، ایران به طور خاص یکی از اهداف ایالت متحده‌ی آمریکا قرار گرفته و به این منظور بخش قابل توجهی از نیروهای خود را پیرامون ایران مستقر کرده‌ است. اسرائیل نیز همواره برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران آمادگی کسب می‌کند و تلاش می‌کنند تا اقدامات در مورد سوریه را هرچه سریعتر به نتیجه رسانده و ظرفیت‌ها را جهت جنگ با ایران آماده نمایند.

وضعیت کنونی ایران منحصر بفرد است

با زندگی در ایران بلافاصله درک می‌کنید که چرا تنها این کشور هدف چنین فشارهای بی‌سابقه‌ای قرار داده شده است.

ایران امروزی عملا گزینه‌ای در برابر مدل غربی حاکم بر جهان است. با وجود برخی از مصارف شرقی، در این کشور نوعی از نظم اجتماعی اسلامی ایجاد شده و سیاست‌ داخلی دولت براساس اصول عدالت اسلامی استوار بوده و فعالیت‌های بین‌المللی مطابق با منافع ملی صورت می‌پذیرد.

این کشور به زندگی روزمره خود مشغول بوده و به خوبی توسعه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عضو ناتو کشور شروری معرفی نشده بلکه کشوری خود‌کفا و مستقل با صنایع پیشرفته و متکی به فناوری‌های مدرن در بخش قوی کشاورزی و بخش‌های دیگر معرفی و شناخته شده است.

با وجود تحریم‌ها علیه ایران که به طور منظم از سال 1979 یعنی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی اعمال می‌شوند، این کشور نتایج خوب اقتصادی را به نمایش می‌گذارد. طی سال‌های اخیر رشد تولید ناخالص داخلی ثابت بوده و سالیانه 6 درصد را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود که در سال 2013 درآمد سرانه به هفت هزار دلار برسد این درحالی است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته  490،1 میلیارد دلار گزارش شد.

قطع وابستگی از صادرات نفت اولویت اقتصادی ایران بشمار می‌رود: چنانچه در سال 1990 صادرات کشور نسبت به واردات 12 برابر بیشتر بود پس در سال 2011 به یک سوم کاهش یافت. 10 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را محصولات کشاورزی، 45 درصد صنایع و 45 درصد باقی را ارائه خدمات تشکیل می‌دهد.

فرصت‌ها و چشم‌اندازهای ایران در جهت تامین خودکفایی و تجارت هیدروکربن‌ها منحصر به فرد بوده و این موضوع باعث ناراحتی آمریکا و متحدانش در ناتو شده است. ایران پس از روسیه دومین کشور دارای ذخایر گاز در جهان (21 تریلیون متر مکعب معادل 14 درصد ذخایر جهانی) است. روسیه در تجارت با ایران تنها رتبه 9 را داشته و به طور قابل توجه از اتحادیه اروپا، هند، امارات متحده عربی و کره جنوبی عقب افتاده است.

در سال 2011 حجم معاملات تجاری بین روسیه و ایران فقط 3.5 میلیارد دلار بوده و در سال 2012 با توجه به اعمال تحریم‌های جدید 30 درصد کاهش یافته است.

با وجود این بازرگانان ایرانی آماده ارتقاء سطح همکاری‌های دو‌جانبه با روسیه و تصفیه حساب به روبل (واحد پول روسی) می‌باشند.

ایران امروز، آنگونه که رسانه‌های جهانی مدعی هستند، کشوری نیست که گویا درب خود را بر روی جهان بسته است. تهران با تمام جهان ارتباط دارد، فرودگاه‌های آن پر از مسافر است. پروازها به تمام گوشه و کنار دنیا انجام می‌شود: دبی، پکن، پاریس، هانوفر، مسکو و غیره.

نگاه این کشور دارای بیش از 2،500 سال تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد شرقی، به آینده است. علم، آموزش، فن‌آوری‌های اطلاعاتی و اینترنت به بخشی از زندگی روزمره ایرانیان که بیشتر آنان جوانان می‌باشند، تبدیل شده‌ است.

در ایران قرن 14 و 21، سنت‌های اسلامی و استانداردهای زندگی مدرن خیلی زیبا با هم ترکیب شده‌اند در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو مردان با لباس‌های اروپایی اما بدون کراوات و زنان محجبه وجود دارند که از این وسایل عمومی به طور جداگانه استفاده می‌کنند. 

در ایران قیمت‌ها حیرت‌انگیزند. با تاکسی از یک گوشه تهران تا گوشه دیگر آن که 70 کیلومتر فاصله دارد، با پول معادل 300-400 روبل روسی می‌توان سفر کرد. با قیمت‌های روسیه پیمودن این فاصله با اتوبوس اصلا مجانی به نظر می‌رسد.

هنگام خرید فرآورده‌های لبنی می‌توانید مطمئن باشید که آنها از پودر درست نشده‌اند. گوشت بالاترین کیفیت را دارد و تمام مواد غذایی سالم و از نظر اکولوژی تمیز می‌باشد.

البته این کشور شرقی مشکلات خود، اختلافات اجتماعی و امثال این را دارد، اما انگیزه برای تلاش ساخت کشور مرفه مشاهده می‌شود.

با این حال ایران امروز نمونه خوب توسعه مستقل برای کشورهای دیگر بشمار می‌رود. جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که در واقع مستقل بوده و  نه تحت کنترل و مدیریت خارجی، بلکه بطور مستقل و براساس منافع ملی خود توسعه می‌یابد. ضمنا روسیه فعلی از امتیاز پیاده کردن سیاست داخلی و خارجی مستقل برخوردار نمی‌باشد.

و این نیز دلیل دیگری برای ناراحتی آمریکا و متحدانش محسوب می‌شود.

ایران دارای موقعیت ژئواستراتژیک مطلوب در اوراسیا بوده و منابع انرژی قابل توجه و پتانسیل انسانی، ارتش کارآمد در اختیار دارد که آمریکا و متحدانش در ناتو آن را هدف انتخاب کرده‌اند.

اهداف ناتو

هدف آمریکا و متحدانش ایجاد بی‌ثباتی از منطقه وسیعی از سوئز گرفته تا تبت و تغییر نقشه ژئوپولیتیک اوراسیا است. با در اختیار گرفتن فلات ایران به عنوان مهمترین بخش (هارتلند) اوراسیا، نه تنها امکان انتقال منابع نامحدود طبیعی کشور فراهم می‌شود بلکه از این طریق می‌توان مهمترین رقبای غرب، روسیه و چین را کنار گذاشت و سطح نفوذ و تهدید مستقیم خارجی روی آنها را تقویت کرد.

با تخریب کل منطقه؛ تخریب اقتصاد، نظام تولید، مصرف، حمل و نقل و انرژی می‌توان زمینه مهاجرت دسته‌جمعی به روسیه و اروپا را فراهم کرد که در نتیجه درگیری‌های جدید قومی و مذهبی این مساله اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

از مدت‌ها پیش به این سوی مطالب رسانه‌ها، اهداف تحریک فروپاشی روسیه از طریق ایجاد بی‌ثباتی وضع در آسیای مرکزی، قفقاز و پوالژی و تجزیه مناطق سیبری و خاور دور از روسیه را دنبال می‌کند.

وضعیت جمعیتی روسیه امروز، حکایت از عواقب غیر قابل پیش‌بینی برای امنیت ملی، حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را دارد. آنچه اکنون در روسیه اتفاق می‌افتد، همانند شرایطی است که در زمان خود با امپراتوری بیزانس رخ داده بود (در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساختار جمعیتی، طبیعت اجتماعی و سیاسی، اقتصاد و فرهنگ این تمدن یک زمان بزرگ دستخوش تغییر شد).

ترک‌های مسلمان که جایگزین مردم پروواسلاف شده بودند، امپراطوری عثمانی را ایجاد کردند که متحد استراتژیک غرب و قبل از همه انگلیس بود و امروزه ترکیه همچنان سنت اتحادگرایی پورتوی والا را ادامه داده و سنگر جنوبی ناتو بشمار می‌رود.

امروزه علیه ایران یک جنگ بی‌سابقه اطلاعاتی به راه انداخته شده و به طور منظم توطئه، تخریبکاری و تحریمات و همچنین ایجاد اختلافات سیاسی داخلی در زمینه قومی، اجتماعی و مذهبی دنبال می‌شود. 

در سطح بین‌المللی روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر  از جمله روسیه مسدود شده است و در کشورهای مسلمان خاور نزدیک و میانه به درگیری‌های میان سنی و شیعه دامن زده می‌شود. 

بحث اینجاست که وجود و قدرت ایران به معنای فروپاشی اجتناب‌ناپذیر رژیم‌های دست‌نشانده عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین را در پی خواهد داشت زیرا در این کشورهای ساختگی موقعیت شیعیان قوی می‌باشد و در صورت ضعیف شدن عربستان سعودی نقش شیعیان برجسته خواهد شد که منجر به تضعیف جدی موقعیت اسرائیل می‌شود.

با این حال برای غرب به دست آوردن نتیجه مطلوب در رابطه با ایران کار ساده‌ای نخواهد بود. نخبگان و جامعه ایران با وجود تفاوت‌های داخلی سیاسی، به طور کلی پایبند به اصل تزلزل‌ناپذیری خط مشی سیاسی برای تحقق منافع ملی، حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان می‌باشند.

آمادگی اخلاقی و روانی جمعیت ایران در رابطه با احتمال تهاجم نظامی، غرب متوجه ساخته که از راه حملات موشکی چیزی را نمی‌توان حل کرد.

ناتو حتی نمی‌تواند همانند عراق و لیبی ژنرال‌ها را به خود متمایل کند هر‌چند این کار به طور مداوم دنبال می‌شود. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تجربه یک دهه جنگ خونین با عراق را دارند که در آن ایران بدون در نظر گرفتن جمعیت غیرنظامی، بیش از یک میلیون قربانی داد.

با فرهنگ شهادت در راه حق چند نسل از جوانان ایرانی پرورش یافته‌اند که آماده جان‌ نثاری به خاطر ایمان و کشور خود می‌باشند. در ایران پانتئون شهدا وجود دارد. و از این نظر این کشور بسیج شده و آماده جنگ می‌باشد.

مخالفت با برنامه‌های ناتو

مداخله ناتو در امور منطقه‌ای و احتمال حمله نظامی به ایران به طور اجتناب‌ناپذیری وضعیت مرزهای جنوبی روسیه و قبل از همه قفقاز و آسیای مرکزی را بی‌ثبات خواهد کرد.

با توجه به این شرایط،  در سیاست جدید اوراسیایی روسیه، در ردیف چین ایران نیز باید دارای جایگاه ویژه‌ای باشد. وظیفه اصلی روسیه اجتناب از ورود به جنگ در منطقه از راه ایجاد پیوند استراتژیک با چین می‌باشد. اتحادیه‌های بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و نظامی با حضور روسیه باید ابزار مهم بازدارندگی جنگ جهانی دانسته شوند.

در مجموع برای مقابله موفقیت‌آمیز با رشد منفی تحولات در مرزهای جنوبی روسیه، برداشتن گام‌های مربوطه و از جمله تعیین جایگاه ایران در سیاست اوراسیایی روسیه مهم می‌باشد.

این امر همکاری بیشتر جمهوری اسلامی ایران با سازمان‌های بین‌المللی و با مشارکت روسیه از جمله سازمان همکاری‌های شانگهای را می‌طلبد، تشدید تلاش‌های مشترک دیپلماتیک در جهت حل و فصل اختلافات موجود در گستره‌ی وسیعی از سوئز تا تبت، شامل افغانستان، سوریه، دریای خزر و گسترش همکاری‌های متقابل و سودمند دوجانبه تجاری و اقتصادی، ارتقاء سطح همکاری‌های نظامی، توسعه مداوم همکاری‌های بشر دوستانه با حضور بخش غیردولتی طرفین را در نظر دارد.

تاریخ روابط سودمند روسیه و ایران بیش از 400 سال سابقه دارد و نادیده گرفتن آن در اصل امکان نخواهد داشت.

در حال حاظر نیاز به بازنگری بنیادین سیاست نظامی روسیه وجود دارد، که توجه به مرزهای جنوبی و از جمله تجهیز و تقویت نیروها به منظور ارتقاء آمادگی نظامی آنها و تقویت اطلاعاتی نیروها متناسب با جنگ اطلاعاتی موجود جهانی از نیازهای مبرم دانسته می‌شود.

در مرحله کنونی عملکرد مؤثر اطلاعاتی به عامل مهمی در جهت دفاع از منافع ملی در عرصه بین‌المللی تبدیل شده و این امکان را فراهم می‌کند تا سیاست خارجی جدید اوراسیایی روسیه تحقق یافته و به طور موفقیت‌آمیزی با برنامه‌های ناتو برای بی‌ثباتی اوراسیا و جهان مقاومت نشان دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول