اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طرح ماشین خوان کردن اسناد و نسخ فارسی در یزد بررسی شد

خبرگزاری فارس: طرح تدوین RFP برای ایجاد سامانه ماشین خوانی، سازماندهی خودکار و ذخیره و بازیابی اسناد مکتوب در جلسه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرح ماشین خوان کردن اسناد و نسخ فارسی در یزد بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، هدف از این طرح که از سوی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی و مرکز تحقیقات مهندسی دانشگاه یزد با مشاوره مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد پیشنهاد شده است، تهیه یک راهبرد میان‌مدت برای ایجاد سامانه‌ای است که قادر باشد اسناد مکتوب کاغذی را دریافت و به صورت خودکار ماشین خوان، سازماندهی و قابل بازیابی کند.

در این جلسه که با حضور مدیرکل فناوری و ارتباطات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، معاون پژوهشی دانشگاه یزد، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، مدیر گروه کتابداری دانشگاه یزد و رئیس اداره نگهداری سیستم‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد به شرح مفصل از امکان و نحوه اجرای طرح پرداخت و جزئیات اجرایی آن را شرح داد.

توکلی‌زاده اجرای این پروژه را اقدامی مهم در استخراج دانش نهان در دل اسناد دانست و افزود: باید در یک تعامل و همفکری، این پروژه را به مقصود برسانیم.

مدیرکل فناوری و ارتباطات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی این طرح را که برای نخستین بار در جهان اجرا می‌شود، با وجود اینکه غیر ممکن به نظر می‌رسد اما اجرایی و مقرون به صرفه دانست.

واقف‌زاده عملیاتی شدن این پروژه را گامی بلند در حفظ اسناد دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای آن فرآیند پژوهش و تحقیق در اسناد و نسخ تاریخی در مسیر هموارتری قرار خواهد گرفت.

صادقی، معاون پژوهشی دانشگاه یزد نیز از همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با دانشگاه در زمینه‌های مختلف علمی تقدیر کرد و خواستار تداوم آن شد.

وی انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی توسط دانشجویان را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد فرصتی مغتنم برای بیان هویت و فرهنگ نیاکان دانست و تلاش کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد را ستود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در سخنانی به بیان اهمیت و ضرورت ماشین خوان کردن اسناد پرداخت و تلاش و همت جمعی و عزم ملی برای اجرای این طرح را خواستار شد.

محمدرضا ملک ثابت اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح، آرزوی بسیاری از پژوهشگران حوزه اسناد و اساتید نسخه پردازی و علاقمندان به مطالعه آثار پیشینیان برآورده شود و با صرف هزینه و فرصتی بسیار کمتر از آنچه معمول است، تمامی اسناد موجود در کشور بازنویسی و قابل بهره‌برداری شود.

انتهای پیام/س30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول