اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هدیه سیاسی و نظامی کلینتون در سفر به گرجستان

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به گرجستان هم بار دیگر به مسئله «اشغال» خاک این کشور از سوی روسیه اشاره کرد و هم یک محموله «تسلیحات نظامی» برای تقویت توان دفاعی گرجستان همراه خود آورده بود.

هدیه سیاسی و نظامی کلینتون در سفر به گرجستان

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، سفر "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا به گرجستان برای مقامات رسمی در تفلیس همراه با شادی فراوان بود. کلینتون در سفر به تفلیس بار دیگر به موضوع «اشغال خاک گرجستان توسط روسیه» اشاره کرد و در عین حال هدیه دیگری از «تسلیحات نظامی» به دولت گرجستان همراه آورد.

ضمن اینکه اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا هم مورد رضایت "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس‌جمهوری گرجستان و هم مخالفان وی قرار گرفت.

نشست روز سه شنبه کمیسیون گرجستان-آمریکا در زمینه مشارکت راهبردی، در شهر «باتومی» که توافقنامه مربوط به آن در سال 2009 بین دو کشور به امضاء رسید برگزار شد، مدت‌های زیادی هم مقامات تفلیس و هم مخالفان در آن بودند.

مقامات تفلیس انتظار داشتند سخنان دیگری در حمایت از خط مشی دولت گرجستان در اجرای اصلاحات سیاسی-اجتماعی و همچنین تمامیت ارضی این کشور خطاب به روسیه بشنوند و مخالفان دولت هم امیدوار بودند که کلینتون در خصوص وجود مشکلات موجود در گرجستان در زمینه دموکراسی، بویژه انتخابات آتی پارلمانی و ریاست‌جمهوری سال 2013 در این کشور اظهاراتی کند که هر دو طرف به خواسته خود رسیدند.

ضمن اینکه وزیر امور خارجه آمریکا با دست خالی هم به گرجستان سفر نکرده بود. یک محموله از کشتی‌های تندرو گشت دریایی به ارزش 1.3 میلیون دلار  در راستای کمک‌های نظامی واشنگتن به تفلیس در جهت مدرنیزه سازی نیروهای مسلح برای رسیدن به استانداردهای ناتو به طرف گرجی تحویل داده شد.

سال گذشته دولت آمریکا اعلام کرده بود که کمک‌های درنظر گرفته شده در این جهت گیری بالغ بر 10 میلیون دلار خواهد بود. کلینتون در این رابطه توضیح داد: دولت آمریکا همه تلاش خود را خواهد کرد تا گرجستان بتواند بطور موثر از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

وی افزود: هدف اصلی ما دستیابی به تامین امنیت در منطقه دریای سیاه، چه در خشکی و چه در دریا است. هدف ما از ارسال این محموله هم مبارزه موثر با قاچاق اسلحه و مواد مخدر در منطقه است و برای ما اهمیت دارد که گرجستان در طرح‌های امنیتی منطقه فعال باشد. 

دیگر علامت مثبت میهمان آمریکایی برای مقامات تفلیس یادآوری مجدد کلینتون به مسئله «اشغال خاک گرجستان» در پی اقامات نظامی روسیه سال 2008 بود.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از تمامیت ارضی گرجستان حمایت کرد و از روسیه خواست تا به توافقنامه آتش بس امضاء شده در آگوست سال 2008 احترام گذاشته و نیروهای نظامی خود را از دو منطقه آبخازی و اوستیای جنوبی در خاک گرجستان خارج کند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول