اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

اعتکاف آب حیات‌بخش در کویر غفلت‌ها

خبرگزاری فارس: اعتکاف به‌عنوان یک سنت پسندیده میان مسلمانان مطرح است این سنت حسنه آب حیات‌بخش در کویر غفلت‌ها و زمینه توبه و بازگشت به قرآن و معنویت است که انسان را از خودمداری به خداگرایی می‌رساند.

اعتکاف آب حیات‌بخش در کویر غفلت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که در سال 1357 به بار نشست علاوه بر تاثیرات شگرفی که در بخش سیاسی و اجتماعی منطقه و جهان داشت، در حوزه معنویت نیز آثار مثبت ملموس و غیرقابل‌ انکاری از خود بجای گذاشت که از جمله آنها، تقویت و گستردگی سنت حسنه اعتکاف است جایگاه اعتکاف در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و ما باید شاکر و قدردان این نعمت‌های بزرگ الهی باشیم، تا افزون‌ گردد.

این سنت حسنه همچنین در طول تاریخ اسلام و ادیان آسمانی طرفداران و عاملانی داشته و در بلاد اسلامی   به‌طور عموم و شهرهای شیعه و مراکز حوزوی به‌طور خاص مورد توجه بوده است.

مساجد شهرهای مقدس نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد، قم، اصفهان، شیراز و بسیاری دیگر از شهرهای شیعه خاطره پرنور نیایشگران و معتکفان ایام‌البیض ماه رجب و احیانا دهه آخر ماه رمضان را در سینه دارند.

اما این عبادت در چند سال اخیر در میان جمع کثیری از صالحان و نیکان و خواهران و برادران دینی از اقشار گوناگون اجتماعی به‌ویژه طلاب و دانشجویان متداول شده است و مساجد بسیاری از شهرهای ایران و جهان اسلام پذیرای مهمانان خدا در ایام‌البیض ماه پربرکت رجب است.

استان کردستان نیز به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور همزمان با سایر مناطق کشورمان مراسم معنوی اعتکاف را در سطح مساجد جامع این استان برگزار می‌کند و هر سال پذیرای جمع کثیری از معتکفین استان است.

مسجد، به‌عنوان مهم‌ترین مرکز اسلامی و مقدس‌ترین مکان هر منطقه، دارای ارزش و اهمیت بسیار بالایی است خانه‌ای که در آن تنها نام و یاد خدا مطرح شده و هر آنچه حضور در آن دارای فضیلت خاص و فراوان است.

اعتکاف در مسجد که به معنای بریدن از خلق و پیوستن به خالق است، فرصتی ارزشمند و موقعیتی استثنایی است، گوهری است که هر اهل عبادت، آنانی که شیرینی مناجات با قاضی‌الحاجات را چشیده‌اند، سخت در پی آن است. اعتکاف تنها در مسجد صحیح است بنابراین اگر کسی در خانه خود یا در تکیه یا حسینیه معتکف شود صحیح نیست و باید در مسجد جامع اعتکاف صورت گیرد از این رو امسال معتکفین استان کردستان مهمان 13 مسجد استان بودند و به آیین معنوی اعتکاف پرداختند.

اعتکاف آثار و نتایج فراوانی دارد اوج قله اعتکاف آن است که عقل و قلب  و اعضا و جوارح را، فقط به سمت اعمال صالح هدایت کند و آنها را تنها به درگاه خداوند متعال رهنمون باشد و اراده‌اش را مقدس و نفس سرکش را با قید و بندهایی مراقبت نماید و کارهایی که روزه‌دار را به کمال صیام می‌رساند به‌جا آورد و نسبت به آنچه باعث اقبال روح و جان آدمی به خداوند می‌شود ملتزم باشد و آنچه او را از خداوند دور می‌کند، ترک کند.

................................

یادداشت از عدالت ناصری

................................

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول