اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علم‌الهدی:

هنوز شناخت جامعی از شخصیت امام درباره بنیانگذاری این نظام وجود ندارد

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد گفت: شناخت کنونی از عظمت و شخصیت امام بزرگوار در ارتباط با جریان بنیان‌گذاری این نظام، یک شناخت جامع و کامل از ابعاد شخصیتی ایشان نیست و امروز باید این شناخت جامع از شخصیت ایشان در جامعه ترسیم شود.

هنوز شناخت جامعی از شخصیت امام درباره بنیانگذاری این نظام وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم سالروز ارتحال حضرت امام(ره) که در حسینیه فرزندان شاهد مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به سالروز رحلت جان‌گداز امام راحل(ره) اظهار داشت: بعد از گذشت 23 سال از رحلت حضرت امام(ره) امروز شاهدیم که آن چنان که امام در بین ما زنده و تازه است همان‌طور انقلاب نیز در بین ما با پویایی هر چه بیشتر زنده‌تر می‌شود.

وی افزود: شناخت کنونی از عظمت و شخصیت امام بزرگوار در ارتباط با جریان بنیان‌گذاری این نظام، یک شناخت جامع و کامل از ابعاد شخصیتی ایشان نیست و امروز باید این شناخت جامع از شخصیت ایشان در جامعه ترسیم شود.

وی خاطرنشان کرد: امام بزرگوار در برابر بینش‌ها و نسل‌های متعدد و متنوع از انقلاب چهره مختلفی دارند و هر نسلی به میزان ظرفیت خود از امام برداشت می‌کنند، امروز بعد از گذشت 32 سال از انقلاب مقدس اسلام، جامعه اسلامی و جامعه انقلابی با 3 نسل روبه‌روست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نسل اول انقلاب گفت: نسل اول انقلاب نسل هم‌گام امام است، در زمانی که امام قیام و نهضت خود را آغاز کردند جوانان و میان‌سالان آن روز هم‌گام با امام در جریان انقلاب و نهضت ایشان همراه بودند و این نسل اول انقلاب است.

وی افزود: آن نسل هم‌گام با امام با قیام‌های ایشان همراه بودند و با حرکت امام به حرکت درآمده و در فراز و نشیب‌های این جریان و مبارزه با طاغوت هیچ وقت تغییر خط ندادند و در مسیر این فراز و نشیب‌ها همواره همراه امام بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه نسل دوم انقلاب، نسل قیام و نهضت امام بود، اظهار داشت: از امام نقل شده است که بعد از قیام 15 خرداد 42 ایشان فرمودند یاران من در میان گهواره‌ها قرار دارند و این همان نسل دوم انقلاب است که در زمان قیام و نهضت امام به دنیا آمدند و در پیروزی انقلاب به بعد در مقابل ظلم و ستم‌ها ایستاده و اینها همان‌هایی بودند که بیشترین حضور را در هشت سال دفاع مقدس داشتند.

وی با اشاره به نسل سوم انقلاب گفت: نسل سوم نسلی است که از سال 57 یعنی سال پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 65 به دنیا آمده‌اند و امروز این افراد به عنوان عناصر فعال انقلاب و محور حرکت‌ها و فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی جامعه مطرح می‌شوند و در این راستا افرادی نیز که پس از سال 65 و یا 70 به دنیا آمدند نیز به عنوان نسل چهارم انقلاب مطرح می‌شوند.

علم‌الهدی ادامه داد: نسل سوم انقلاب، نسلی قوی و موثر در عرصه انقلاب و در محور اجتماع و جامعه است، چرا که نسل اول امروز در انقلاب قرار داشته و نسل دوم هم در بزرگ‌سالی قرار دارد و آنانی که امروز به عنوان محور فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حرکت می‌کنند نسل سومی هستند.

وی تاکید کرد: باید شخصیت و ابعاد وجودی شخصیت امام را برای این نسل ترسیم کنیم زیرا آن چیزی که امروز این نسل در ذهن خود دارد به پیروزی انقلاب، مسائل و جریانات و بحران‌های سال‌های اول پیروزی انقلاب برمی‌گردد.

امام جمعه مشهد بیان داشت: امروز نسل سوم هر شناختی که از امام دارند برگرفته از شنیده‌ها،‌ دانسته‌ها و نوشتارهای مطبوعاتی است که در قالب این دانسته‌ها نسبت به امام معرفت پیدا کردند و امام از دیدگاه این نسل به عنوان یک چهره خاص متصور است و شناخت این نسل امروز نسبت به امام به عنوان نسلی کلیدی در محور جامعه‌ای فعال بسیار حائز اهمیت است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: امام یک انقلابگر و سیاستمدار و به عنوان یک عامل تحول در بخش جامعه آن زمان بود که با قیام خود، نظام نابکار و طاغوتی را که مورد حمایت تمام قدرت‌های استکباری و شیطانی دنیا بود نابود کرد و در مقابل، نظام مقدس اسلامی و مردمی را در جامعه ثابت کرد و هم‌چنین در مقابل تمام شیطنت‌های مستکبرین و تهاجمات آنها مجاهدانه ایستاد و مبارزه کرد و با قدرت و نیرومندانه حرکت و قیام و هم‌چنین نهضت خود را ادامه داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد وجودی شخصیت امام خمینی(ره) بُعد اول شخصیت امام را بُعد فقاهت دانست و ابراز داشت: شاهد بودیم که امام با آن بُعد فقاهت خود پس از 1170 سال غیبت ولی‌عصر(عج) ولایت‌فقیه را در جامعه پیاده کردند و این نشان از دانسته‌های والای ایشان و پیاده‌سازی دانسته‌ها به صورت گسترده و تحقیقات و پژوهش‌های ایشان است و واقعاً امام یک معجزه بود، هم‌چنین بُعد دوم شخصیت ایشان مسئله قدرت و توان بالای سیاسی و تدبیر مدیریت امام بود.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: مردم با نفوذ معنوی امام، انقلاب را به وجود آوردند، مردم در انقلاب سهم بالایی دارند زیرا بستر اجرایی مردم بودند ولی باید توجه داشت که توسط امام جرقه انقلاب زده شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بُعد سوم شخصیتی امام راحل گفت: بُعد سوم شخصیت امام این بود که امام عبد صالح خدا و بنده جدی خدا بود و جداً خدا را باور داشت و همواره توکل امام بر خدا بود.

وی بیان داشت: این اعتماد امام به خدا نامحدود و مرز‌نشناس بود و در این راستا به حدی رسیده بود که از هیچ چیز وحشت نداشت و این همان بُعد شخصیتی سوم امام است که ضامن دو بُعد دیگر فقاهت و توانایی و تدبیر مدیریت امام است و در واقع تمام عظمت امام به خاطر بُعد سوم شخصیتی ایشان است.

علم‌الهدی در پایان تاکید کرد: باید نه تنها بُعد سوم شخصیتی امام راحل برای نسل سوم انقلاب ترسیم شود بلکه باید تمام ابعاد وجودی شخصیتی امام به صورت جامع و کامل برای این نسل ترسیم گردد.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول