اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

غالب قندیل در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

افشای نقش آمریکا،‌ عربستان ، قطر و جریان المستقبل در حوادث شمال لبنان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عربی و بین‌الملل، حوادث شمال لبنان را حاصل سفر جفری فلتمن به بیروت دانست و با افشار نقش آمریکا،‌ سعودی ، قطر و جریان المستقبل در این ناآرامی‌ها، تاکید کرد که حوادث مذکور در راستای ورود تروریست‌ها به خاک سوریه بود.

افشای نقش آمریکا،‌ عربستان ، قطر و جریان المستقبل در حوادث شمال لبنان

"غالب قندیل" رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عربی و بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به نا آرامی‌های اخیر شمال لبنان  که چندین کشته و مجروح بر جای گذاشت، گفت: این حوادث نشانگر وجود طرح و توطئه خارجی به منظور برهم زدن اوضاع داخلی لبنان و یافتن بهانه‌ای برای باز کردن راه دخالت‌ها در امور داخلی کشور همسایه یعنی سوریه است.

وی بروز چنین اتفاقاتی را دارای اهداف گوناگونی از جمله تضعیف ارگان نظامی لبنان خواند و با بیان اینکه برخی گروه‌های لبنانی در تاسیس گروهک‌های مسلح در داخل کشور مشارکت کرده‌اند، از شکل گیری گروهک‌های تندرو به منظور مشارکت در جنگ علیه سوریه سخن گفت و افزود: این گروهک‌های تندرو به دستور آمریکا و با حمایت مالی و اطلاعاتی عربستان سعودی و قطر تشکیل شده‌اند.

قندیل حوادث اخیر شمال لبنان را یکی از فعالیت‌های آن گروهک‌های مسلح برشمرد و با بیان اینکه جریان المستقبل در پشتیبانی از شکل گیری گروهک‌های مسلح در لبنان و اجرای دستورات برخی طرف‌های خارجی گوی سبقت را از دیگران ربوده است، تصریح کرد که متاسفانه برخی گروه‌های داخلی لبنان به دنبال ایجاد هرج و مرج و تضعیف دولت بیروت هستند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عربی و بین‌الملل با اشاره به سفرهای اخیر جفری فلتمن معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به بیروت ، حوادث شمال لبنان را از نتایج سفر مذکور خواند و افزود: بی تردید جفری فلمتن در گردآوری و هماهنگی بین برخی جریان‌های سیاسی لبنان و طرح‌های کشورهای غربی و عربی به منظور تشکیل گروهک‌های مسلح نقش بسزایی داشته و آنها را در راستای تشدید فعالیت‌های خصمانه سیاسی علیه دولت بیروت تحریک کرده است.

وی انتخاب منطقه شمال لبنان برای ایجاد ناآرامی و اغتشاش از سوی آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی سعودی و قطر را نزدیکی این منطقه به سوریه به منظور ایجاد هرج و مرج و وارد ساختن تروریست‌ها از شمال لبنان به خاک سوریه و راه اندازی کشتار و قتل عام افراد بیگناه سوری دانست.

قندیل آمریکا را بزرگترین حامی و تئوریسین گروهک‌های تندرو برشمرد و افزود: عربستان سعودی و قطر نقش پشتیبان مالی و اطلاعاتی از این گروهک‌های تندروی مسلح را بازی می‌کنند و با صدور فتواهای تکفیری و ارسال اسلحه آنها را در ایجاد ناامنی و کشتار بیگناهان کمک می‌کنند.

وی افزود: اکنون دولت بیروت مقابل دو راه قرار گرفته است. یا اینکه با بسط قدرت خود در کشور امنیت را برقرار و افراد مسلح را خلع سلاح کند یا اینکه شاهد بروز هرج و مرج و ناامنی در سراسر کشور خواهد بود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول