اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس مسائل استراتژیک لبنان و خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس افشا کرد

طرح ورود سلاح از قبرس به سوریه از طریق شمال لبنان

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل استراتژیک لبنان و خاورمیانه با تشریح علت و اهداف همزمانی حوادث شمال لبنان و حملات تروریستی الحوله در سوریه گفت:گروه‌های مسلح به دنبال آن است که با حمایت بیگانگان سلاح را از قبرس از طریق دریا به طرابلس در شمال لبنان برسانند و از آن طریق وارد خاک سوریه کنند.

طرح ورود سلاح از قبرس به سوریه از طریق شمال لبنان

"حمزه الحاج حسن" کارشناس مسائل استراتژیک لبنان و خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشار به بروز تقریباً همزمان ناآرامی‌های شمال لبنان و حوادث تروریستی الحوله سوریه گفت: پس از ناکامی همه  توطئه‌های دشمنان مقاومت و ملت سوریه از طریق خاک ترکیه و عراق جهت سرنگونی نظام بشار اسد، به نظر می‌رسد که این بار در صدد ایجاد ناآرامی در شمال لبنان به منظور وارد کردن تروریست‌ها‌ و سلاح به سوریه هستند.

وی حوادث شمال لبنان را کار مجموعه‌های سلفی و وهابی خواند و افزود: قطر و عربستان سعودی این گروه‌های تندرو را با اموال و اسلحه تغذیه می‌کنند تا بدینوسیله آنها را در بر پایی آنچه امارت اسلامی می خوانند، یاری دهند.

الحاج حسن با افشای رابطه این مجموعه وهابی و تکفیری با سازمان تروریستی القاعدة یاد آور شد که نتایج تحقیقات دولت لبنان موضوع رابطه این گروه‌ها با القاعده را تایید کرده و علاوه بر آن رویکرد آنها نیز نشان می‌دهد که منش تروریست‌های القاعده را در پیش گرفته‌اند.

وی توطئه‌های وهابی‌‌‌ها و سلفی‌ها در شمال لبنان را جزئی از ماجراجویی‌های خارجی جهت هدف قرار دادن حاکمیت لبنان و سوریه خواند و تصریح کرد که برخی‌ها منافع خود را در بر افروختن آتش فتنه مذهبی در داخل لبنان می‌بینند تا از طریق ایجاد هرج و مرج در شمال لبنان محیط امنی برای حضور تروریست‌ها در فاصله کمی از حمص سوریه ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک لبنان و خاورمیانه از توطئه معارضان خارج نشین سوری با حمایت برخی کشور‌های غربی و عربی برای وارد سلاح به داخل سوریه سخن گفت و افزود: مجموعه‌های مسلح به دنبال آن است که سلاح را از قبرس از طریق دریا به طرابلس در شمال لبنان برساند و از آن طریق وارد خاک سوریه کنند. حوادث اخیر لبنان در همان راستاست.

وی با بیان اینکه ملت و ارتش لبنان مقتدرانه در برابر این توطئه‌ها ایستادگی و آن را ناکام گذاشت، تاکید کرد: ارتش لبنان توانست شماری از عناصر این گروه‌های تندرو را دستگیر کند.

الحاج حسن با بیان اینکه معارضان سوری هیچ گاه خط مشی و استراتژی روشنی نداشته‌اند،‌ از بالا گرفتن دامنه اختلافات میان سران معارض خارج نشین سخن گفت و علت این امر را عدم مقبولیت شورای غلیون در استانبول از سوی آحاد ملت سوریه خواند و گفت: هنگامی از معارضان سوری سخن می‌گوییم بایستی تفاوتی میان معارضان داخلی و مخالفان خارج نشین قائل شویم زیرا معارضان خارجی ابزار دست سعودی، قطر، آنکارا و فرانسه و.. هستند.

وی در ادامه از بروز اختلافات بر تقسیم اموال بین سران معارضان خارج نشین پرده برداشت و افزود: اختلاف آنها بر سر پول نشان می‌دهد که شورای استانبول به دنبال اصلاحات در سوریه نیست بلکه به دنبال قدرت است.

این کارشناس لبنانی تصریح کرد: اعضای شورا قبل از اینکه به قدرت دست یابند اینگونه به جان یکدیگر افتاده‌اند، پس زمانی که به قدرت برسند به چه کارهایی دست می‌یابند؟ به طور قطع درگیری‌های داخلی آنها صد چندان می‌شود و همین امر باعث شده است که ملت سوریه هیچ اعتمادی به آنها نداشته باشند زیرا در آن صورت کشور را به سمت نابودی خواهند کشاند.

وی با تایید ضرورت اجرای اصلاحات در سوریه گفت: هیچ کس مخالف اصلاحات نیست ولی آحاد ملت نمی‌پذیرند که این اصلاحات از طریق کشتار شهروندان سوری صورت پذیرد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول