اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح جامع مسجد جمکران خبر داد

ارائه آثار ماندگار کاشی‌کاری اسلامی در مسجد جمکران

خبرگزاری فارس: مجری طرح جامع مسجد جمکران از بهره‌گیری از اساتید برجسته کشور در کاشی‌کاری صحن‌های مسجد جمکران خبر داد و گفت: آثار ماندگاری در کاشی‌‌کاری‌های جدید مسجد مقدس جمکران ارائه شده است.

ارائه آثار ماندگار کاشی‌کاری اسلامی در مسجد جمکران

عبدالحسین سیف‌اللهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در خصوص کاشی‌کاری‌های رواق‌های مسجد مقدس جمکران گفت: شکل رواق‌های صحن اصلی مسجد مقدس جمکران، نوع خاصی از کاشی‌کاری‌های ترکیبی را به منظور ارائه هنر دلپذیر اسلامی و ایرانی می‌طلبید که خوشبختانه در این راستا، با استفاده از توان علمی و هنری و فنی هنرمندان کشور، فعالیت خوبی در این عرصه انجام شده است.

وی افزود: برای تکمیل کاشی‌کاری رواق‌های مسجد مقدس جمکران از 6 نوع کاشی‌کاری استفاده شد که از آن جمله می‌توان به کاشی‌کاری معرقی، معقلی، خشتی معرق، کاشی آجر و آجر و نره اشاره کرد.

مجری طرح جامع مسجد مقدس جمکران خاطر نشان کرد: این نوع کاشی‌ها از جمله نفیس‌ترین اشکال کاشی‌کاری از حیث دوام، تنوع رنگ، خط و جذابیت‌های بصری است که می‌تواند به خوبی واکنش‌های بصری را در دید زائران ایجاد کرده و با استفاده از رنگ‌ها و نگاره‌های اسلامی، فضای آرام‌بخشی برای زائران در صحن مسجد ایجاد کند.

سیف‌اللهی گفت: کاشی کاری‌های رواق‌های مسجد از نوع کاشی‌های معقلی و آجری است که در رواق‌های صحن، به کار رفته است و کتیبه‌های نصب شده در مسجد نیز از نوع خشتی و معقلی است که در مسجد مقام قابل مشاهده است.

وی در خصوص اساتید کاشی‌کار این بنای مقدس اظهار کرد: اساتیدی از قم، شیراز، اصفهان و نجف آباد در بخش کاشی‌کاری مسجد به طور مستمر با این پروژه همکاری داشتند که خوشبختانه با استفاده از هنر این هنرمندان متعهد، فضای بسیار زیبا و ملموسی از نظر معنوی برای زائران مسجد به وجود آمده است.

عضو هیئت امنای مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه کار کاشی‌کاری رواق‌های مسجد مقدس جمکران، یک سال به طول انجامید خاطر نشان کرد: نصب کاشی‌های معقلی، از شش ماه پیش آغاز شده و شش ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت، نصب کاشی‌های کتیبه‌ای نیز یک سال و نیم به طول انجامید و نصب مقرنس‌های مسجد نیز به دو سال کار مداوم نیاز دارد.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول