اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‎ای و کشتی پهلوانی:

مشهد پایتخت معنوی ورزش زورخانه‌ای ‌می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‎ای و کشتی پهلوانی گفت: مشهد پایتخت معنوی ورزش زورخانه‌ای ‌می‌شود.

مشهد پایتخت معنوی ورزش زورخانه‌ای ‌می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد علیرضا صفارزاده عصر امروز در مجمع هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: ورزش‌های پهلوانی میراث پدران ماست که بیش از 3 هزار سال قدمت دارد اما اسرائیل به دنبال تصاحب آن بود و برای دزدیدنش نقشه داشت که با ثبت جهانی این رشته ورزشی به عنوان میراث معنوی بشریت به نام ایران در یونسکو، خطر دزدیده شدن آن توسط دیگران برطرف شد.

وی ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای ایران در میان 86 رشته ورزشی فعال در دنیا تنها رشته ورزشی است که به اسم میراث معنوی بشریت در یونسکو ثبت شده است ضمن اینکه در فهرست آثار فرهنگی و معنوی کشور نیز به عنوان دهمین اثر پس از یلدا و نوروز و پیش از تعزیه‌خوانی ثبت شده است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‎ای و کشتی پهلوانی ایران با بیان اینکه احیای این رشته رسالت دینی و ملی همه ایرانی‌ها است، تاکید کرد: ما وظیفه داریم از آسیب دیدن این میراث گذشتگان جلوگیری کنیم، در ورزش ایران اگر 50 فدراسیون داریم، 49 فدراسیون فرزند خوانده هستند و تنها ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی فرزند ورزش ماست و همه اهالی ورزش باید به دنبال احیای آن باشند.

وی افزود: احیای ورزش زورخانه‌ای احیای اخلاق و جوانمردی در جامعه است و تقویت آن تقویت یاد خداست.

صفارزاده تصریح کرد: برای احیای این رشته کارهایی کرده‌ایم از جمله ثبت آن در میراث ملی و همچنین در یونسکو، همچنین از 6 سال قبل تا به حال 425 زورخانه به زورخانه‌های کشور اضافه شده و اکنون 725 زورخانه در کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: 17 شوال، روز نبرد امام علی (ع) با عمرابن عبدود در تقویم کشور به عنوان روز ملی فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای مشخص شده است ضمن اینکه در آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی کشور 18 وزارتخانه و نهاد و دستگاه دولتی موظف به احیای این رشته شده‌اند که این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد.

وی افزود: در چشم‌انداز 20 ساله ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی این رشته باید جزو 5 رشته پرطرفدار کشور قرار بگیرد که در حال حاضر از این حیث در رتبه 18 هستیم.

صفارزاده با بیان اینکه خراسان‌رضوی یکی از قطب‌های ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در کشور است تصریح کرد: یکی از راه‌های احیای این رشته در کشور احیای قطب‌های آن است، خراسان‌رضوی در مرشدی حرف اول و آخر را می‌زند و در پهلوانی هم مهد پهلوانان بلند آوازه بوده است و اصلا در شان این استان نیست که در کشور در رتبه 18 باشد.

وی افزود: باید این رشته را در استان خیلی سریع احیا کرد و فدراسیون هم آماده هرگونه کمکی به هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‎ای و کشتی پهلوانی با اشاره به انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی جهان اسلام تصریح کرد: فدراسیون این آمادگی را دارد که مشهد را به عنوان پایتخت معنوی ورزش زورخانه‌ای دنیای اسلام معرفی کند و این کار با اعلام آمادگی هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و اداره‌کل ورزش و جوانان استان خراسان‌رضوی به‌زودی عملی می‌شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول