اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بازرگانی شرکت صنایع سیمان سیستان:

سرانه مصرف سیمان در سیستان‌وبلوچستان پایین است

خبرگزاری فارس: معاون بازرگانی شرکت صنایع سیمان سیستان گفت: با توجه کم‌بودن سرانه پروژه‌های عمرانی در این استان، سرانه مصرف سیمان در سیستان‌وبلوچستان پایین است.

سرانه مصرف سیمان در سیستان‌وبلوچستان پایین است

محمدرضا تاجیک در حاشیه برگزاری همایش صادرات سیمان سیستان به خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به پراکندگی جمعیت در سیستان‌وبلوچستان و پایین‌بودن سرانه پروژه‌های عمرانی در سیستان‌وبلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور، مصرف سیمان در استان سرانه‌اش پایین است.

وی افزود: اگر بخواهیم با برنامه‌ریزی بخشی از سیمان را در بازارهای داخلی اقتصادی توزیع بکنیم، 50درصد سیمان تولیدی شرکت قابل جذب در بازارهای اقتصادی داخلی است.

تاجیک گفت: از روز اول سیمان سیستان برای اینکه بتواند ظرفیت کامل تولیدی خود را به بازار عرضه کند، صادرات 50 درصد محصولات را در اولویت قرار داد.

وی هدف سال را رسیدن به صادرات 600 هزار تن سیمان به افغانستان عنوان و تصریح کرد: از کل صادرات استان به افغانستان، 86 درصد را سیمان سیستان تشکیل می‌دهد و 14 درصد این صادرات را سایر کالاها تشکیل می‌دهد که این نشانگر این است سیمان نقش خوبی در توسعه و گسترش صادرات استان داشته است.

معاون بازرگانی شرکت صنایع سیمان سیستان بیان کرد: ظرفیت اسمی تولید کارخانه برای سیمان حدود یک میلیون و 100 هزار تن است که در سال 90 توانستیم از این ظرفیت حدود 471 هزار تن را در بازارهای داخلی و حدود 332 هزار و 275 تن را در بازارهای صادراتی توزیع کنیم، اما 27 درصد تولید را نتوانستیم به بازار عرضه کنیم.

وی گفت: عدم دسترسی استان از امکان انرژی گازسوز، مشکلات و معضلات فراونی را برای تولیدکنندگان صنعت سیمان در استان ایجاد کرده که سالانه مبلغ 15 میلیارد تومان هزینه‌های مازاد سوخت را برای تولیدکنندگان جدید‌التاسیس کارخانجات سیمان در بردارد.

تاجیک افزود: نرخ‌گذاری عرضه سیمان در مقایسه با کارخانه‌هایی که در سابق تاسیس شده برای سرمایه‌گذارانی که به تازگی وارد این عرصه از تولید شده‌اند مقرون به صرفه نیست.

وی بیان داشت: باید ساز و کاری اتخاذ شود تا بازار عرضه و تقاضا در سراسر کشور متعادل و با شرایط و موقعیت زمانی و مکانی تثبیت شود و ضابطه منطقی و عقلایی در این زمینه ارائه تا موجب تضعیف صنعت سیمان نشود و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران را به همراه داشته باشد.

معاون بازرگانی شرکت صنایع سیمان سیستان، تجهیزات بکار رفته در کارخانه سیمان سیستان را از مدرن‌ترین و مجهزترین امکانات روز دنیا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، تولیدات کارخانه سیمان سیستان به 10 استان از کشور افغانستان صادر می‌شود و امکان به دست آوردن 100 درصد بازارهای کشور فوق برای این شرکت وجود دارد.

تاجیک فرآیند توسعه صادرات و رشد صنعت تولید را مستلزم همکاری و هماهنگی یک زنجیره دانست و افزود: مسئولان استانی، ادارات، سازمان‌های عمرانی، گمرکات، پایانه‌ها و حمل و نقل و... در این فرآیند دخیل هستند که برای رفع موانع موجود بر سر راه صادرات سیمان تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول