اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل تنوع زیاد ذخایر معدنی

سیستان‌وبلوچستان رنگین کمان معادن کشور نام گرفته است

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: استان سیستان‌وبلوچستان از نظر ذخایر معدنی، از تنوع زیادی برخوردار بوده به طوری که رنگین کمان معادن کشور نام گرفته است.

سیستان‌وبلوچستان رنگین کمان معادن کشور نام گرفته است

ایرج حسن‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با افزایش تولیدات کیفی داخلی قطعاً رقابت‌پذیری ایجاد می‌شود و می‌توانیم در امر صادرات موفق، و وابستگی‌هایمان به تک محصولات تولیدی به حداقل برسد.

وی افزود: مقام معظم رهبری خیلی خلاصه اما کامل فرمودند که یکی از بخش‌های کلیدی جهاد اقتصادی، تولید ملی است و برای آنکه از یک سو مشکل بیکاری حل شود و به اشتغال پایدار برسیم و از سوی دیگر در حوزه تولید به خارج از کشور وابسته نباشیم و قدرت‌های سلطه نتوانند از طریق برخی بداخلاقی‌ها و رفتارهای نامناسب سیاسی و با تحریم، کشور را در تنگا قرار دهند لازم است موضوع تولید داخلی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: ما فرصت‌های بی‌شماری در حوزه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات تجاری داریم، به طور مثال استان سیستان‌وبلوچستان از لحاظ معدنی دارای تنوع زیادی است و بر همین اساس این استان به عنوان رنگین کمان معادن کشور نام گرفته و از لحاظ ذخایر معدنی نیز دارای رتبه‌های بالایی در سطح کشور است.

حسن‌پور بیان کرد: استان سیستان‌وبلوچستان در زمینه‌های تولید سیمان نیز با توجه به وجود دو کارخانه بزرگ تولیدی، سهم بسیار مناسبی را در صادرات سیمان کشور دارد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، حدود 380 هزار تن سیمان تولیدی استان به کشورهای مختلف صادر شده است که بر همین مبنا، سیستان‌وبلوچستان حدود 45 درصد صادرات کل سیمان کشور به افغانستان را به خود اختصاص داده است و اغلب ذخایر معدنی استان نیز در خود استان فرآوری شده و بخشی از آن هم برای فرآوری به سایر استان‌ها انتقال داده می‌شود و تولید کل سیمان استان نیز بیش از 2میلیون تن است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت پذیرفته، میزان صادرات کالا از استان افزایش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که در سال 84 از حدود 81 میلیون دلار صادرات که با توجه به اهمیت موضوع تجارت و خدمات بازرگانی و اینکه برنامه چشم‌انداز 20 ساله توسعه استان تجارت و بازرگانی است در قانون امور گمرکی سال 90 به بیش از 318 میلیون دلار صادرات انجام شده است و بر اساس ماده 210 قانون امور گمرکی، صادرات استان از مرز یک‌میلیارد و 200 میلیون دلار در سال جهاد اقتصادی فراتر رفته که از برنامه‌های پیش‌بینی شده نیز پیشی گرفته‌ایم.

حسن‌پور تصریح کرد: با وجود همه محدودیت‌های ایجاد شده توسط برخی کشورها اما با وجود قابلیت‌ها و پتانسیل‌های مناسب در زمینه تجارت از جمله راه‌آهن زاهدان ـ‌ بم که در دولت نهم و دهم به بهره‌برداری رسید و به راه آهن سراسری متصل و از این طریق به کشورهای شبه قاره هند و اروپا متصل و با ایجاد جاده ترانزیتی چابهار به میلک نیز در زمینه صادرات و ترانزیت می‌توانیم نقش مهمی را ایفا کنیم و عملاً تحریم‌های ناجوانمردانه را در زمینه‌های مختلف اقتصادی بی‌اثر کنیم.

وی افزود: برای سال 91 نیز هدف‌گذاری در زمینه صادرات صورت پذیرفته که تحقق این هدف قطعاً نیازمند تقویت و توسعه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از یک سو و جذب سرمایه‌گذاری از سوی دیگر است و بر همین اساس با همت بخش خصوصی و حمایت دولت از بخش تولید، می‌توان شاهد رقابت‌پذیری و تولید کالاهای کیفی صادرات‌گرا در کشور بود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: به هر تقدیر وظیفه اصلی ما، برداشتن موانع فراروی تولید مانند کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، صاحبان صنایع است و در یک جمع‌بندی باید گفت که بسیاری از راهکارها وجود دارد که هم به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند و هم به تولیدکننده که بر مشکلاتش فائق آید.

حسن‌پور افزود: یکی دیگر از وظایف دولت، مدیریت واردات و پشتیبانی جدی از صادرات است، چون وقتی حمایت از تولید می‌کنیم و شاهد مازاد تولید هستیم باید همگی تلاش کنند تا صادرات هم صورت پذیرد و با فرآوری مواد اولیه و بالا بردن کیفیت و صادرات به کشورهای هدف، رشد و توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی به موضوع وظایف مردم در این سال اشاره کرد و گفت: مردم نیز چند وظیفه بر عهده دارند، نخست آن که شرکت‌های تولیدی کوچک در کنار هم قرار گیرند و با هم شرکت‌های بزرگ تولیدی را شکل دهند و با ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی هم هزینه‌هایشان را کاهش داده و هم تولید و صادراتشان را افزایش دهند، دوم آنکه سرمایه‌های مردمی به سمت تولید جهت‌دهی شود که در این راستا می‌توان از طریق بورس یا خرید اوراق مشارکت یا سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری در بانک‌ها شاهد این فرآیند باشیم. 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان  بیان داشت: یعنی مردم سرمایه‌های خود را در جایی بکار گیرند که فارغ از سفته‌بازی و ایجاد شغل‌های کاذب، به نفع کار و کارگر و تولید داخلی بکار گیرند و در حقیقت سرمایه‌گذاری ماندگار صورت پذیرد به عبارتی دیگر اگر مردم در این سال،‌ سرمایه‌های کوچک خود را به سمت تولید هدایت کنند، تحول بزرگی در این عرصه به وجود خواهد آمد.

حسن‌پور وظیفه دیگر مردم را که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و به نوعی یک تکلیف شرعی است، مصرف کالای تولید داخلی عنوان کرد و گفت: قطعاً این مسئله باید به یک فرهنگ تبدیل شود و مصرف کالای داخلی به عنوان یک ارزش تلقی شود و حامی و پشتیبانی برای کارگر داخلی، سرمایه ملی و تولیدگر ایرانی باشد، هر چند تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و کارگران نیز باید تلاش کنند تا به فرموده مقام عظمای ولایت کالاهای تولیدی آنها ضمن تأمین نیازهای مشتری، دارای کیفیت و قیمت مناسب باشد.

وی تصریح کرد: نامگذاری سال به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیانگر آن است که همه دستگاه‌های اجرایی،‌ بخش خصوصی و مردم برای تحقق آن باید تلاش کنند لذا ضروری است همه بخش‌ها، برنامه‌های خود را برای حمایت از تولید و سرمایه ایرانی ارائه کنند چه تولید‌کننده یا پشتیبانان تولید و یا تسهیل کنندگان آن، لذا از همه دستگاه‌ها به‌ویژه سیستم بانکی، ‌پولی و مالی و همه انتظار می‌رود که فعالانه در مسیر تحقق این هدف کمک کنند چون همین سیاست‌های پولی ـ مالی است که اجرایی‌شدن تصمیمات و سیاست‌ها در راستای حمایت از تولید داخلی بسیار اثرگذار و مؤثر است.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول