اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مرگ ناشی از استعمال دخانیات 3 برابر حوادث در کشور است

خبرگزاری فارس: معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمار مرگ‌ و‌ میرهای ناشی از استعمال دخانیات و عوارض آن سه برابر مرگ ‌و میرهای ناشی از حوادث است.

مرگ ناشی از استعمال دخانیات 3 برابر حوادث در کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامحسن خدایی ظهر امروز در نشست خبری معاون بهداشت خراسان‌رضوی به مناسبت هفته بدون دخانیات اظهار کرد: استعمال دخانیات در 20 سال گذشته دهمین علت مرگ ‌و میر در جهان را شامل می‌شد، اما براساس افزایش استعمال دخانیات در سالیان اخیر، در حال حاضر به چهارمین علت مرگ‌ و میر در جهان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در 20 سال آینده سیگار و دخانیات به عامل اصلی مرگ‌ و ‌میر در جهان و بزرگ‌ترین قاتل انسان‌ها در روی زمین تبدل می‌شود.

خدایی با بیان اینکه در هر هشت ثانیه یک نفر در جهان به علت استعمال دخانیات فوت می‌کند، عنوان کرد: در ایران در هر ساعت هشت نفر و در خراسان‌رضوی در هر سال حدود 3 هزار نفر و در واقع روزانه 11 نفر در اثر استعمال توتون و تنباکو فوت می‌کنند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: آمار مرگ و میر حدود 70 هزار نفری در کشور به طور سالیانه، مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از استعمال دخانیات و عوارض آن سه برابر مرگ‌ و میرهای ناشی از حوادث است و این در واقع به منزله سقوط روزانه یک هواپیمای 190 نفری در کشور است.

وی هزینه روزانه مصرف دخانیات در کشور را رقمی معادل 5 تا 7 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مصرف دخانیات هزینه‌های زیادی دربر دارد که نه تنها بین 5 تا 7 میلیارد تومان هزینه مصرف دارد، بلکه مبلغی در حدود دو برابر این هزینه نیز برای درمان بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن می‌توان در نظر گرفت.

خدایی با اشاره به وجود قانون کنترل استعمال دخانیات اظهار کرد: با وجود قانون کنترل استعمال دخانیات در کشور، متأسفانه اقدام ملی و عملی در ارتباط با آن وجود ندارد و وزارت بهداشت و درمان در مسیر مبارزه با مرگ خاموش و دشمن اصلی سلامت افراد جامعه تنها مانده است.

وی ادامه داد: بی‌تفاوتی خانواده‌ها به استعمال دخانیات و خطرات آن و نبود حساسیت لازم در رسانه‌های جمعی موجبات عملی نشدن زمینه‌های اجتماعی قانون کنترل استعمال دخانیات را فراهم کرده است.

وی دو نگرانی اصلی را در ارتباط با مصرف دخانیات مطرح و عنوان کرد: گرایش روزافزون بانوان به سیگار و هم‌چنین کاهش سن مصرف دخانیات که در حال حاضر به طور متوسط به 13 سالگی در کشور رسیده است، دو نگرانی اصلی در ارتباط با مصرف دخانیات محسوب می‌شوند که نیازمند توجه بیشتر به این معضل اجتماعی است.

خدایی در ارتباط با اقدامات لازم برای کاهش استعمال دخانیات در کشور تصریح کرد: کاهش دسترسی عموم افراد جامعه به توتون و تنباکو یکی از راه‌های کاهش استعمال دخانیات محسوب می‌شود که بر همین اساس نفروختن سیگار و تنباکو به افراد زیر 18 سال و هم‌چنین جلوگیری از قاچاق آنها پیشنهاد می‌شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: فرهنگ‌سازی نیز در این راستا بسیار اثرگذار است و با توجه به خاستگاه دینی در ارتباط با مصرف دخانیات و مواد مضر برای بدن و سلامتی، باید اقداماتی در این زمینه انجام داد که به حرمت مصرف سیگار و توتون و تنباکو در همه زمینه‌ها پی برده شود.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول