اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تحلیل اندیشکده "هریتج":

آمریکا بر سر دوراهی: سپر دفاع موشکی یا ارتباط با روسیه

خبرگزاری فارس: اندیشکده "هریتج" در تحلیل تنش‌ها در پی استقرار سپر دفاع موشکی نوشت: احتمال می‌رود اوباما برای پای بندی به تعهداتش در قبال مسکو، ظرفیت‌های سپر دفاع موشکی را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش دهد.

آمریکا بر سر دوراهی: سپر دفاع موشکی یا ارتباط با روسیه

به گزارش فارس، اندیشکده "هریتج" در مقاله‌ای به قلم "مایکلا بندیکووا" و "آریل کوهن" تنش‌ها میان واشینگتن و مسکو را درباره برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا مورد بررسی قرار داده است. در این مقاله آمده است که اوباما همواره در درک اهداف روسیه با مشکل مواجه شده و این بار نیز به نظر می‌رسد تعهداتش به مردم و متحدان آمریکا را فدای برقراری ارتباط با روسیه خواهد کرد؛ هرچند در آخرین تنش‌ها میان دو کشور، مسکو تهدید به اقدام نظامی را در دستور کار قرار داده است.

* تهدید روسیه به استفاده از نیروهای نظامی در مقابل آمریکا

"نیکولای ماکاروف" رئیس ستاد فرماندهی ارتش روسیه، اخیراً در طی یک کنفرانس دفاع موشکی در مسکو عنوان کرد: "چنانچه وضعیت از این بدتر شود تصمیم خواهیم گرفت از نیروهای نظامی استفاده کنیم و دست به اقدامی پیش‌گیرانه بزنیم." سخنان "ماکاروف" به برنامه‌های آمریکا مبنی بر استفاده از پدافند ضد موشکی خود در اروپا جهت حفاظت از متحدین خود و سربازانش در آن کشورها اشاره داشت.

* واشینگتن برای ادامه سیاست‌هایش در تقویت سپر دفاع موشکی، به چراغ سبز مسکو نیاز دارد

تهدید روسیه نشان می‌دهد که چرا آمریکا و کشورهای متحدش به سپر دفاع موشکی احتیاج دارند: تا در مقابل چنین تهدیدهایی از خود دفاع کنند. این تهدید اهانت‌آمیز "ماکاروف" موجب شده جدیت روسیه در شراکت با آمریکا در سیاست اوباما مبنی بر فشار دادن دکمه "ریست" روابط بین دو کشور زیر سؤال برود. این برخورد روسیه باید موجب توقف سیاست وزارت خارجه آمریکا در گسترش روابط در زمینه سپر دفاع موشکی شود؛ دست‌کم تا زمانی که روسیه دیدگاه سازنده‌تری نسبت به این موضوع پیدا کند.

* روسیه و آمریکا به دو زبان کاملاً متفاوت صحبت می‌کنند

دولت اوباما بارها در درک اهداف روسیه دچار اشتباه شده است. در گذشته روسیه مکرراً تهدید کرده از موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای خود موسوم به "اسکندر"، در نزدیکی مرزهای اعضای "ناتو" استفاده کند؛ با این وجود، دولت اوباما همچنان سیاست دکمه "ریست" را ادامه داد؛ سیاستی که در نهایت به اعطای امتیاز به روسیه منجر شد.

* آمریکا به دنبال گسترش سپر دفاع موشکی در اروپا و روسیه به دنبال تسلط بر این قاره با سلاح‌های هسته‌ای

سیاست "ریست" تا کنون هیچ سود قابل ملاحظه‌ای را برای آمریکا به ارمغان نیاورده است. در حالی که دولت آمریکا از همکاری در رابطه با سپر دفاع موشکی سخن می‌گوید و شفاف‌سازی را در برنامه خود مد نظر دارد، روسیه در نهایت به دنبال این است که با تهدیدهای هسته‌ایش مردم اروپا و سربازان آمریکایی مستقر در این قاره را به گروگان بگیرد.

* در صورتی که آمریکا منافع خود را در خطر ببیند، واشنگتن دیگر خود را متعهد به رعایت حریم هوایی روسیه نمی‌داند

روسیه خواستار قوانینی است که گسترش سپر دفاع موشکی آمریکا را محدود کنند. در عمل، محدودیت‌های کمی و کیفی علیه سپر دفاع موشکی آمریکا، این سیستم پدافندی را در مقابل موشک‌های بالستیک ایران و کره شمالی ضعیف می‌کند. هر دوی این کشورها به شدت در تلاش‌اند تا برنامه موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای خود را پیش ببرند. علاوه بر این، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که آمریکا از هدف قرار دادن موشکی خودداری کند، صرفاً به این دلیل که این موشک در حریم هوایی روسیه قرار دارد.

* عدم موفقیت آمریکا در برخی برنامه‌های مهم ضد موشکی

به نظر می‌رسد دولت آمریکا اصلاً نگران تهدید ناشی از موشک‌های بالستیک نیست. واشنگتن بعضی از مهم‌ترین برنامه‌های ضد موشکی خود را همچون "ماشین کشتار چندگانه" (MKV) و "ردیاب انرژی جنبشی" (KEI) لغو کرد و نتوانست برنامه سلاح‌های ضد موشکی مستقر در فضا را به عنوان مهم‌ترین عامل محافظت از آمریکا و متحدانش پیش ببرد.

* اوباما ممکن است باز هم اشتباه خود را تکرار کند و مردم و متحدانش را به همکاری با روسیه بفروشد

اوباما همین اواخر نیز تمایل خود را به همکاری با روسیه نشان داد و از روسیه خواست تا "به او فرصت دهد." "بیکر اسپرینگ" از اعضای اندیشکده "هریتج" معتقد است این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده، اوباما تمام وعده‌هایش را به مردم آمریکا و درباره دفاع مقابل موشک‌های بالستیک فراموش کرده و در عوض به تعهداتش به دولت روسیه پایبند بماند؛ بر این اساس، آمریکا و متحدانش باید ظرفیت‌های سپر دفاع موشکی خود را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا کاهش دهند.

اما از آن‌جا که ظرفیت‌های کمی و کیفی سایر کشورها در زمینه موشک‌های بالستیک دائماً در حال افزایش است، اکنون زمان مناسبی نیست که آمریکا از سیاست‌های دفاعی خود عقب‌نشینی کند.

انتهای پیام/100732/ز.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول