اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی:

تفکرات ناب شیعه به دنیا معرفی شود

خبرگزاری فارس: نماینده منتخب مردم قم در مجلس نهم گفت:‌ پشت قضیه تلاش برای دعوای شیعه و سنی فقط جنجال فرهنگی نبوده و مقاصد سیاسی نهفته است و ما باید در چنین شرایطی تفکر شیعی را به درستی معرفی کنیم.

تفکرات ناب شیعه به دنیا معرفی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی در کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی‌قزوینی که در مؤسسه دارالحدیث قم برگزار شد، با تقدیر از آیت‌الله ری‌شهری در خصوص اهتمام به بزرگداشت شخصیت‌های بزرگ دینی گفت: اقدامات بسیاری در مؤسسه دارالحدیث در زمینه معرفی بزرگان دینی صورت گرفته که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به زندگی عبدالجلیل رازی‌قزوینی و کتاب نقض ایشان گفت: در کتاب نقض ادبیات فاخری به چشم می‌خورد و ادبیات به کار گرفته شده در این کتاب بسیار جذاب است.

نماینده منتخب مردم قم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در کتاب‌های فارسی که در زمینه‌های دینی نوشته شده کتاب نقض از درخشندگی خاصی برخوردار است بیان داشت: در دورانی که عبدالجلیل رازی در آن زندگی می‌کرد ری و ایران از شرایط خوبی از نظر پیشرفت و آبادانی برخوردار بود.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان پایگاه خلافت در جهان اسلام در فضای سیاسی سست شده بود تصریح کرد: رواج باطل‌گری و ضدیت با گرایش شیعه نیز در آن دوران به چشم می‌خورد و وجود اختلاف و منازعات بین شیعه و سنی از دیگر شرایط خاص آن دوران است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در مجالس دینی آن دوران بحث‌های کلامی قوت گرفته بود افزود: در آن دوران مشاهده می‌کنیم که عالمانی که به هم‌اندیشی و تفاهم توجه دارند، حضور فعال دارند.

نماینده منتخب مردم قم در مجلس نهم با اشاره به اینکه عبدالجلیل رازی‌قزوینی گرایش تقریبی دارد افزود: آثاری که از این عالم به یادگار مانده است را باید با توجه به موقعیت آن دوران مورد بررسی قرار داد و به نظر می‌رسد که عبدالجلیل رازی‌قزوینی عالمی است که با توجه به نیاز زمان نسبت به نگارش کتاب نقض اقدام کرده است.

وی با اشاره به وجود جریانات تندرو در زمان زندگی این عالم ربانی تصریح کرد: عبدالجلیل رازی برای خود مأموریت دینی قائل است که با این جریانات مبارزه کند.

نماینده منتخب مردم قم در مجلس نهم اتهامات وارد شده به شیعه را یکی از دلایل اصلی نگارش کتاب نقض دانست و یادآور شد: در این کتاب اعتدال و انصاف فکری به چشم می‌خورد، البته همه عالمان شیعه با پایبندی که به معارف اهل‌بیت دارند در رویارویی با مخالفان سنت اعتدال و انصاف را لحاظ می‌کنند.

وی با بیان اینکه سنت اعتدال و انصاف در حوزه ری در قرن‌های پنجم و ششم رونق بیشتری داشته است گفت: کتاب نقض از نظر اعتدال و انصاف مذهبی کتابی واقع‌بین به شمار می‌رود.

لاریجانی با اشاره به اینکه کتاب نقض مدرسه اعتدال و جدال احسن است افزود: به‌عنوان یک مؤلفه می‌توان گفت این مرد بیش از اینکه بخواهد با مذاهب اسلامی ستیز داشته باشد با گرایش‌های متعصبانه و تندرو مبارزه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رازی‌قزوینی توهین را مذموم می‌داند بیان کرد: جریان وهابیت امروز و تکفیرهای مطرح شده از سوی آنان از جنس تکفیرهایی است که در زمانی رازی‌قزوینی مطرح بوده است.

نماینده منتخب مردم قم در مجلس نهم با اشاره به اینکه تفکرات فرقه‌های اسلامی از این جنس نیست تاکید کرد: اگر مشاهده کنیم، می‌بینیم حرف‌هایی نظیر شیخ الازهر با حرف‌های وهابیون تفاوت چشمگیری دارد، با وهابیون نمی‌شود بحث کرد و مباحثه با آنان معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در نماز جمعه‌های مصر نیز این دست افراد افکار سست و متعصبانه را مطرح کردند بیان کرد: ما هم‌اکنون نیز با این پدیده مواجه هستیم و بزرگداشت افرادی که عقلانی فکر کرده و اهل انصاف فکری هستند برای شرایط امروز ضروری است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه عبدالجلیل رازی‌قزوینی بر عقلانیت تکیه داشته است گفت: پرهیز از خشونت کلامی و تاکید بر مشترکات از ویژگی‌های بارز عبدالجلیل رازی‌قزوینی است و او می‌کوشد که فاصله شیعه را با سایر فرق کم کند.

وی اضافه کرد: تلاش عبدالجلیل رازی‌قزوینی این است که ضمن دفاع از تفکر شیعی اختلافات را زیاد نکرده و بر اشتراکات تاکید کند و او معتقد است که اگر اختلافی وجود دارد نباید موجب نزاع شود.

نماینده منتخب مردم قم در مجلس نهم با اشاره به اینکه گرایش وهابیت یکی از مشکلات امروز دنیای اسلام است تاکید کرد: بیشترین لطمه را مسلمانان از ناحیه وهابیون خورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز نسبت به شیعه حرف‌های نادرست گفته شده و رسانه‌های گروهی انحرافات را پمپاژ می‌کنند گفت: در چنین شرایطی باید این کتاب‌ها و مسلک عقلانی و اعتدالی شیعه به درستی مطرح شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: از بعد سیاسی برای عالم اسلام همه باید این نکته را درک کنند که یکی از روش‌هایی که غربی‌ها دنبال می‌کنند دعوای شیعه و سنی است در این میان مکتب اصولی شیعیان مکتبی متعادل و معقول است که باید به دنیا معرفی شود.

وی گفت: پشت قضیه تلاش برای دعوای شیعه و سنی فقط جنجال فرهنگی نبوده و مقاصد سیاسی نهفته است و ما باید در چنین شرایطی تفکر شیعی را به درستی معرفی کنیم.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول