اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان:

اصفهان پرچم‌دار کانون‌های علمی تشیّع بوده است

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان گفت: اصفهان پرچم‌دار کانون‌های علمی تشیّع در زمان‌های مختلف بوده است.

اصفهان پرچم‌دار کانون‌های علمی تشیّع بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین ریاحی ظهر امروز در همایش نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان که در موسسه نشر معارف اهل‌البیت(ع) برگزار شد، با بیان اینکه حمایت از مذهب شیعه در دوران‌های مختلف تاریخی در اصفهان مشهود و در دوران آل‌بویه نیز اصفهان در حمایت از مذهب شیعه نقش تأثیرگذاری داشته است، تصریح کرد: کانون‌های دانش و مراکز علمی در زمان‌های مختلف در این شهر بسیار پررنگ بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مساجد بسیاری در شهر اصفهان امور عبادی و آموزش مسائل دینی را برعهده داشتند، افزود: علاوه بر اینها مدارس نیز در فهم معارف و مسائل دینی فعالیت می‌کردند و نقش آموزش را نیز برعهده داشته‌اند که به طور مثال می‌توان مدارسی چون علاءالدوله، که ابن‌سینا در آن تدریس داشته را نام برد که از جمله مدارسی بوده که عالمان بسیاری را در خود تربیت کرده است.

دبیر علمی همایش نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در گذشته پذیرای بسیاری از سادات بوده است، گفت: تعداد زیادی از یاران امام صادق(ع) نیز در آن دوران اصفهان را برای حیات خود به سبب فضای حاکم بر این شهر برگزیدند.

وی با اشاره به اینکه علامه مجلسی اول و مجلسی ثانی از ذخایر دین اسلام و از برجسته‌ترین مفاخر اصفهان بوده‌اند، ادامه داد: اثر جاودان و دایرةالمعارف شیعه (بحارالانوار) از این بزرگوار به یادگار مانده است.

ریاحی با بیان اینکه حمایت از مذهب شیعه در دورانی چون آل‌بویه در اصفهان به خوبی مشهود است، ادامه داد: بزرگ‌ترین مجامع علمی در این شهر در آن دوران در اصفهان شکل گرفته و شاگردان شیخ‌الرئیس نیز در این شهر گردهم می‌آمدند.

وی با اشاره به اینکه رجال نام‌آور بسیاری در طول قرون مختلف در این شهر زیسته‌اند، گفت: چهارده چهره‌ای که اکنون از آنها یاد می‌شود، نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام نیز بسیار موثر بود‌ه‌اند.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول