اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌ یزدی:

حضرت زینب(س) در سطح جهانی معرفی شود

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید تلاش کنیم حضرت زینب(س) علاوه بر سطح ملی، در سطح جهانی هم به عنوان الگو معرفی شود.

حضرت زینب(س) در سطح جهانی معرفی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره ملی حضرت زینب(س) با بیان اینکه در تصمیم‌گیری و شکل‌گیری رفتارها عوامل مختلفی موثر است، اظهار کرد: داشتن الگوهای پذیرفته شده یکی از عواملی بوده که در رفتار و انتخاب راه انسان‌ها موثر است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از روان‌شناسان بزرگ اظهار کردند که دست یافتن به الگوها در تکامل انسانی تاثیرگذار است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند در قرآن ما را به تأسی به پیامبر اکرم(ص) فراخوانده و حضرت ابراهیم(ع) و یاران ابراهیم(ع) را به عنوان الگو معرفی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نکات فراوانی در قرآن در زمینه تأسی و الگوگیری از دیگران ذکر شده، بنابراین باید پس از شناخت الگوها آنها را معرفی کنیم.

مصباح یزدی با تاکید بر معرفی ارزش‌ها به نسل جوان در قالب الگوها گفت: معرفی الگوها در قالب ارزش‌ها تأثیر بیشتری نسبت به قالب انتزاعی دارد و اثر آن چندین برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به الگوهای عینی آثار عمیقی در رفتار دارد، گفت: تئاتر و تعزیه‌ای که از شخصیت برجسته‌ای به نمایش گذاشته می‌شود در روح جوانان اثر دارد به طوری که نسل‌های گذشته ما مسائل دینی خود را در تعزیه یاد گرفتند بنابراین باید به قالب‌هایی مانند کتاب، مقاله، فیلم و نمایش اهمیت داد تا مردم نشانه‌ها و الگوهای عینی را مشاهده کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ارائه الگوهای خوب سبب جذب شدن به سوی این الگوها و ارائه الگوهای بد سبب تنفر از انسان‌های بد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قرآن الگوهای خوب و بد را در قالب زنان معرفی کرده و از همسر فرعون و حضرت مریم(س) به عنوان الگوهای خوب و از همسر حضرت لوط و حضرت نوح(ع) به عنوان الگوهای بد یاد کرده است.

مصباح یزدی با بیان اینکه آموزه‌های قرآنی دارای حکمت‌های فراوان و نکته‌های تربیتی است، گفت: اهتمام به شناسایی الگوهای خوب در بین زنان و مردان کار شایسته‌ای است که قرآن ما را به آن سمت سوق می‌دهد.

وی شکل‌گیری رفتار انسان‌ها را متأثر از الگوها دانست و افزود: اکنون با تبلیغات گسترده‌ای در زمینه شلوارهای پاره شده که تجارت عظیمی را به خود اختصاص داده و این امر نشان‌دهنده تاثیر روانی است که ارائه الگوها در زندگی انسان‌ها دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شکل‌گیری حرکت عظیم در جهان گفت: این حرکت‌ها بیش از آنکه متأثر از کلام امام خمینی(ره) باشد از رفتار ایشان تاثیر گرفته است.

وی با بیان اینکه شخصیت حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) در عالم بی‌نظیر است، گفت: باید اعتراف کنیم در طول تاریخ هزار و 400 ساله اسلام و پس از پیروزی انقلاب اسلامی حق این بانوی بزرگوار را ادا نکردیم.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: نام حضرت زهرا(س) در کشور ما از جبهه وارد شد و الهامی بود که خداوند به برخی رزمندگان عطا کرده بود و سپس از جبهه به جامعه راه پیدا کرد و امروز جامعه تا اندازه فراوانی به این نام افتخار می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با حضرت زهرا(س) زحمات فراوانی کشیده شده ولی هنوز مردم نسبت به حضرت زینب(س) آنگونه که باید شناخت پیدا نکرده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: خداوند الگوهایی پیش از اسلام برای ما معرفی کرده و این امر به معنای آن است که حتی کسانی که از قوم و مذهب و تابع اندیشه‌ها و افکار دیگری هستند می‌توانند از الگوهای خوب استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم حضرت زینب(س) علاوه بر سطح ملی، در سطح جهانی هم به عنوان الگو معرفی شود.

مصباح یزدی با بیان اینکه فطرت انسان به زیبایی‌ها و خوبی‌ها عشق می‌ورزد، گفت: اگر زیبایی‌های رفتاری حضرت زینب(س) معرفی شود، حتی افراد غیرمسلمان نیز شخصیت وی را می‌پذیرند بنابراین باید حقایق زندگی حضرت زینب(س) را به شکل‌های مختلف تبیین کنیم چون با این اقدام علاوه بر انجام وظیفه دینی و مذهبی، در حقیقت به انسانیت خدمت کردیم.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول