اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان:

تنوع حیات وحش در سیستان‌وبلوچستان از غنای بالایی برخوردار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی موجب شده تا حیات جانوری استان سیستان‌وبلوچستان از غنای بالایی برخوردار شود.

تنوع حیات وحش در سیستان‌وبلوچستان از غنای بالایی برخوردار است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، خسرو افسری صبح امروز در جلسه‌ای که به مناسبت روز تنوع زیستی در سالن کنفرانس اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تشکیل شد، اظهار داشت: وسعت کل مناطق تحت مدیریت این استان، یک‌میلیون و 444 هزار و 323 هکتار بوده که این رقم معادل 9/7 درصد وسعت مناطق نسبت به وسعت استان است و این شاخص سبب شده که استان از لحاظ وسعت مناطق تحت مدیریت، رتبه چهارم کشوری و از حیث تعداد مناطق تحت مدیریت خود رتبه هشتم کشوری را کسب کند.

وی افزود: گستره وسعت استان سیستان‌وبلوچستان و تنوع آب و هوایی آن موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی شده  که این امر موجب شده است علاوه بر تنوع در پوشش گیاهی، حیات جانوری استان نیز از غنای بسیاری بالایی برخوردار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: در مناطق حفاظت‌شده گاندو، جنگلی پوزک، جنگلی بیرک، جنگلی شیله و مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب، مک سرخ و پزم، گونه‌های جانوری متعددی زندگی می‌کنند و این زیست بوم‌ها مورد حمایت جدی این اداره‌کل قرار دارد، چنانکه اثرهای طبیعی و ملی تفتان، پیرگل، تنگ، سرو زربین در حمایت و حفاظت محیط زیست استان است.

افسری تصریح کرد: گونه‌های شاخص استان از جمله تمساح پوزه کوتاه، سنجاب بلوچی، خرس سیاه، ویژگی خاصی را به حیات وحش استان بخشیده است.

وی ادامه داد: در بین پستانداران، علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی، کل و بز، قوچ و میش، جبیر، آهو، گربه جنگلی و کاراکال را نیز می‌توان نام برد و در بین پرندگان نیز جیرفتی، دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری، باکلان و انواع پرندگان شکاری؛ بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر از جمله پرندگانی هستند که می‌توان در مناطق مختلف حفاظت شده استان مشاهده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان گفت: پناهگاه حیات وحش هامون نیز جزو مناطق حفاظت شده است که با خشکسالی‌های اخیر تنها گونه‌های معدودی به برخی مناطق دیگر کوچ کرده‌اند و در حال حاضر گونه‌های متعدد جانوری این منطقه در معرض خطر انقراض و نابودی کامل قرار گرفته‌اند.

افسری اضافه کرد: این مسئله نیز با احیای تالاب هامون کوچک به حفظ حیات جانوری و زیست بوم در این منطقه کمک شایانی خواهد کرد، ضمن آن که احیای تالاب هامون می‌تواند به میزان قابل توجهی از میزان ریزگردهای جوی منطقه سیستان بکاهد.  

وی ضمن تشکر از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور (محمدجواد محمدی‌زاده) و استاندار سیستان‌وبلوچستان افزود: با توجه به برنامه‌های سال‌جاری و بودجه‌های اختصاص یافته و درحال جذب، امیدواریم این اداره‌کل با اجرای طرح‌های زیست محیطی بتواند سهم بسزایی در زمینه حفظ چرخه حیات طبیعی و جانوری سیستان‌وبلوچستان ایفا کند.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول