اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

قدردانی "پانتا" از نقش کشورهای آسیای مرکزی در ترانزیت کالا به افغانستان

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع آمریکا در دیدار با وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی از حمایت این کشورها در ترانزیت کالا به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان ابراز قدردانی کرد.

قدردانی "پانتا" از نقش کشورهای آسیای مرکزی در ترانزیت کالا به افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا در دیدار با مقامات قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان با ابراز قدردانی از پشتیبانی برنامه انتقال محموله‌های ترانزیت برای نیروهای آیساف، این همکاری را به جهت تامین نیروی لازم برای ادامه فعالیت مهم عنوان کرد.

این مقام نظامی آمریکا روز دوشنبه گذشته در حاشیه نشست پیمان ناتو در ملاقات با نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی تصریح کرد که حمایت این کشورها از شبکه شمالی حمل و نقل محموله‌ها به افغانستان برای فعالیت نیروهای بین‌المللی در این کشور تاثیرگذار است.

به گفته این مقام آمریکایی، شبکه توزیع شمالی در پی بسته شدن مسیر پاکستان اهمیت بیشتری در تامین نیروهای نظامی آیساف کسب کرد.

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار اطمینان داد: کشورش به تقویت همکاری با کشورهای آسیای مرکزی در زمینه تقویت امنیت در منطقه از جمله پس از سال 2014 نیز متعهد شده ‌است.

پانتا در این دیدار با اشاره به طرح‌های تازه تدوین شده در زمینه تامین امنیت در افغانستان و حفظ ثبات در منطقه تاکید کرد که وی با شرکای خود در ناتو به منظور تقویت همکاری در توسعه اقتصادی در افغانستان و آسیای مرکزی به همکاری بیشتری با این کشورها نیاز دارند.

بنا به گفته منابع رسمی در نشست 2 روزه پیمان ناتو در شیکاگو آمریکا وزیران امور خارجه پنج کشور آسیای مرکزی قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان شرکت کردند.

 

گفته می‌شود، ازبکستان به این نشست، همراه با "عبدالعزیز کامل اف" وزیر امور خارجه، "کابل بردی اف" وزیر دفاع خود را نیزاعزام کرد بود تا در ملاقات هیئت‌های رسمی آسیای مرکزی با وزیردفاع آمریکا نیز شرکت کند.

بنا به گفته منابع رسمی،" آندرس فوگ راسموسن"دبیرکل ناتو نیز در پایان این اجلاس از قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان برای حمایت در اجرای برنامه‌های این پیمان در افغانستان ابراز سپاس و قدردانی کرد و نقش این کشورها در تامین صلح پایدار، ثبات و امنیت در افغانستان در دوران تحویل مسئولیت به نیروهای افغان را نیزمهم دانست.

بنا به  آمار ارائه شده در این نشست که با حضور نمایندگان 60 کشور از جمله 28 کشورعضو ناتو و کشورهای شریک در  برنامه‌های ناتو برگزار شد، بیش از 70 درصد محموله‌های ترانزیت زمینی از طریق شبکه شمال به افغانستان منتقل می‌شود.

بنا به این گزارش، این در حالی بوده که 40 درصد محموله‌های زمینی و 31 درصد محموله‌های هوایی برای نیروهای آمریکایی نیزاز طریق پایگاه ماناس قرقیزستان، راه آهن قزاقستان و ازبکستان به افغانستان منتقل شده و بقیه 29 درصد محموله‌های مورد نیاز این نیزوها در افغانستان توسط مسیر جنوبی و از طریق پاکستان به افغانستان منتقل می‌شود.

کارشناسان نظامی می‌گویند که دعوت مقامات سیاسی و  نظامی کشورهای آسیای مرکزی به نشست شیکاگو با هدف توسعه همکاری نظامی ناتو و آمریکا بوده و از این طریق می‌خواهند با حفظ جایگاه حضور و نفوذ خود را در این کشورها تقویت کنند.

این کارشناسان معتقدند: پایگاه ماناس نقش عمده‌ای در حفظ و تقویت نفوذ ناتو و آمریکا در آسیای مرکزی داشته و به این دلیل است که مقامات واشنگن تلاش می‌کنند به هر وسیله مقامات این کشورها را برای همکاری بیشتر دلگرم کنند.

کارشناسان تلاش برای ایجاد زمینه توافق با مقامات قرقیزستان در زمینه تمدید پایگاه نظامی آمریکا در مرکز حمل ونقلی "ماناس" را بخشی از این چشم انداز و طرح گسترده غرب می‌دانند.

به گفته این کارشناسان، ماناس نمونه روشن طرحی غربی به منظور ایجاد زمینه حضور در یک منطقه و در مراحل بعدی توسعه نفوذ نظامی بوده و اما در بلندمدت ادمه چنین همکاری با آسیای مرکزی به احتمال قوی ثبات در این منطقه را متزلزل خواهد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول