اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با صدور اعلامیه نهایی ناتو گزارش شد

حمایت سران کشورهای عضو ناتو از طرح خروج از افغانستان تا سال 2014

خبرگزاری فارس: اعضای ناتو در آخرین روز برگزاری نشست دو روزه خود در شیکاگو از طرح اوباما مبنی بر خروج تدریجی از افغانستان تا پایان سال 2014 و انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تا اواسط 2013 میلادی حمایت کردند.

حمایت سران کشورهای عضو ناتو از طرح خروج از افغانستان تا سال 2014

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی "الجزیره"، سران کشورهای عضو ناتو توافقنامه مهم و سرنوشت ساز مربوط به انتقال کنترل افغانستان به دست نیروهای امنیتی این کشور را تا اواسط سال آتی میلادی تائید کردند و به این ترتیب ائتلاف غربی را در مسیر "برگشت ناپذیری" از جنگ یک دهه ای افغانستان قرار دادند.

نشست ائتلاف ناتو در شیکاگو روز گذشته رسما به اجرای استراتژی تحت حمایت آمریکا متعهد شد؛ استراتژی ای که خواستار خروج تدریجی نظامیان جنگی از افغانستان تا پایان سال 2014 میلادی می شود و بعد از این خروج است که ماموریت ناتو صرفا آموزش و نقش مشاوره ای در نظر گرفته شده است.

اعلامیه رسمی و نهایی نشست دو روزه ناتو در شیکاگو طرح های مربوط به انتقال فرماندهی تمام ماموریت های جنگی ارتش تحت هدایت ناتو به دست نیروهای افغان تا اواسط سال 2013 میلادی و عقب نشینی بیشتر 130 هزار نظامی خاجی مستقر در افغانستان را تا پایان سال 2014 میلادی تصویب کرد.

"آندرس فوگ راسموسن" دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که متحدان بین المللی به ایجاد افغانستانی دموکراتیک و امن متعهد باقی خواهد ماند؛ راسموسن در ادامه گفت که برای رسیدن به این هدف ناتو بعد از سال 2014 میلادی نیز به منظور مشاوره و آموزش و کمک به نیروهای افغان در این کشور حضور خواهد داشت.

در ادامه این خبر آمده است که "حامد کرزی" رئیس جمهوری افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای او آمادگی عهده دار شدن مسئولیت های امنیتی در چندین استان افغانستان را دارند و این آمادگی شامل مسئولیت نیروهای افغان جهت حفاظت از 75 درصد از جمعیت مردم افغانستان می شود.

در ادامه اعلامیه رسمی ناتو ضمن اشاره به نشست سال 2010 میلادی این ائتلاف در "لیسبون" آمده است: تا اواسط سال 2013 میلادی و زمانیکه انتقال (مسئولیت های امنیتی) در بخش های پنجم و پایانی استان های افغانستان شروع می شود، ما به نقطه عطف مهمی در (اجرای) نقشه راه لیسبون رسیده ایم و نیروهای ملی امنیتی افغان در سراسر کشور مسئولیت های امنیتی را مدیریت خواهند کرد.

در این اعلامیه رسمی آمده است: در آن نقطه عطف و در شرایطی که نقش "ایساف" (نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان) از تمرکز اولیه روی آموزش های جنگی به طور روزافزون به تمرکز روی ارائه آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیت ملی افغانستان تغییر خواهد کرد، ایساف قادر خواهد بود تا اطمینان حاصل کند که نیروهای افغان همزمان با هماهنگ شدن با مسئولیت های تشدید شده جدیدشان از پشتیبانی کافی برخوردارند.

در ادامه متن اعلامیه رسمی و نهایی نشست دو روزه ناتو در شیکاگو آمده است: ناتو آمادگی اقدام در راستای ایجاد یک ماموریت جدید را برای بعد از سال 2014 میلادی بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی افغانستان دارد؛ ماموریتی جدید و با ماهیتی متفاوت از ماموریت افغانستان که محور آن آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیت ملی افغانستان از جمله نیروهای عملیات های ویژه این کشور است.

"باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در سخنان نتیجه گیری خود از نشست دو روزه ناتو در شیکاگو گفت: همزمان که افغانستان روی پای خود می ایستد، آنها تنها نخواهند ماند؛ ما در حال حاضر در مورد اجرای طرحی که جنگ افغانستان را به شیوه ای مسئولانه پایان می بخشد، با یکدیگر متحد هستیم.

ئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه برقراری ثبات در افغانستان یک ماموریت حیاتی است، تصریح کرد که هدف از اجتماع در نشست ناتو این است که با وجود اینکه سال های جنگ برای افغان ها همچنان ادامه خواهد داشت، آمریکا و متحدان واشنگتن در مسیر پایان دادن به دخالت مستقیم خود در جنگ منفور افغانستان قرار بگیرند.

اوباما گفت: کشورهای ما و جهان یک نفع حیاتی در موفقیت این ماموریت (افغانستان) دارند و من اطمینان دارم که ما می توانیم برای رسیدن به این هدف پیشرفت کنیم و مسئولانه جنگ افغانستان را به پایان برسانیم.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با اعتراف به اینکه طرح ناتو آکنده از خطر و در عین حال رویکردی بی نقض است، گفت که قطعا در این رابطه خطراتی وجود دارد و طالبان به عنوان دشمنی قوی باقی می ماند و دستاوردهای ناتو در افغانستان نیز "شکننده و آسیب پذیر" هستند.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول