اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دانشمند آمریکایی:

سپرموشکی آمریکا قادر به رهگیری موشک‌های قاره پیما نیست

خبرگزاری فارس: یک دانشمند آمریکایی فاش کرد که سیستم دفاع موشکی آمریکا قادر به رهگیری موشک‌های قاره پیما نیست.

سپرموشکی آمریکا قادر به رهگیری موشک‌های قاره پیما نیست

به گزارش فارس، یوسف بات، فیزیکدان و مشاور علمی فدراسیون دانشمندان آمریکایی در مصاحبه با رادیو آنتی وار تاکید کرد: اشکالاتی که این سیستم دفاعی دارد هنوز برطرف نشده و تمام کارشناسان می دانند که این سیستم قادر به رهگیری موشک‌های قاره پیمایی نخواهد بود که در صورت بروز جنگ، توسط روسیه پرتاب شوند.

* سپرموشکی ناتوان است

دانشمند آمریکایی توضیح داد: مشکل اصلی این است که موشک‌های قاره پیمای مهاجم، مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای و همچنین کلاهک‌های قلابی برای گمراه ساختن سپر دفاع موشکی هستند و از آنجا که کلاهک‌های مذکور در بالای جو زمین و در فضا از موشک اصلی جدا می‌شوند، سیستم دفاعی آمریکا تا آخرین لحظه قادر به تمیز دادن میان کلاهک‌های واقعی و قلابی نبوده و نخواهد توانست از انجام حمله هسته‌ای موشکی به خاک ایالات متحده جلوگیری کند.

موضوع استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان به بهانه رهگیری موشک‌هایی که احتمالا از جانب ایران به سمت اروپا شلیک خواهد شد موضوع کشمکش سیاسی شدیدی میان واشنگتن و مسکو بوده است. روسیه معتقد است که هدف اصلی آمریکا از استقرار این سیستم موشکی، دفاع در برابر ایران نبوده و هدف اصلی روسیه است.

* علت نصب سپر در حوالی روسیه و چین

بات افزود: از آنجا که منهدم کردن کلاهک‌های مهاجم در فضا از طریق انفجارهای هسته‌ای، همچنین ممکن است که ماهواره‌های خود آمریکا را نیز نابود کند، به همین دلیل است که این کشور مجبور است برای انهدام موشک‌های دشمن پیش از ورود آنان به فضا، سیستم ضد موشکی خود را در نزدیکی خاک دشمن مستقر کند. به گفته بات آمریکا به همین منظور برای مقابله با موشکهای روسی سیستم ضد موشکی خود را در لهستان نصب می کند و برای مقابله با موشک‌های کره شمالی و چین، در کره جنوبی سیستم دفاع موشکی مستقر می‌سازد.

با این حال این فیزیکدان هسته‌ای آمریکایی تاکید کرد که حتی این سیستم‌های دفاع موشکی نیز نمی‌توانند صد در صد آمریکا را از گزند حملات موشکی بالستیکی مصون نگاه دارند و چون دشمنان آمریکا هم راه‌های مقابله را سیستم‌های رهگیر موشکی ایالات متحده را می‌دانند و به هر حال تعدادی از موشک‌های پرتاب شده به سوی آمریکا حتما به خاک آن کشور اصابت خواهد کرد.

* هدف، دفاع نیست نفع مالی است

بات در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: مقامات روسی می‌گویند این سیستم برای مقابله با ایران نیست و برای مقابله با روسیه راه اندازی می‌شود، اما من می‌گویم حتی روسیه هم هدف استقرار این سیستم دفاعی نیست.

وی توضیح داد: با اینکه این سیتسم اصلا نمی‌تواند امنیت آمریکا و اروپا را در صورت وقوع جنگ موشکی تامین کند، اما سه گروه از نصب چنین سیستمی به بهانه دفاع از اروپا در برابر حملات احتمالی ایران و دفاع از آمریکا در برابر حملات احتمالی روسیه سود می‌برند.

به گفته این دانشمند آمریکایی بعد از پایان جنگ سرد ماموریت و علت وجودی ناتو عملا به پایان رسید، اما حالا ادعای وجود خطر از جانب ایران به این سازمان احساس مهم بودن می‌دهد. بات گفت بعلاوه گروه اول یعنی ناتو، دو گروه دیگری که بواسطه این نصب این سیستم نفع می برد، گروه شرکت‌های صنایع دفاعی اروپایی و گروه صنایع دفاعی آمریکا هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول