اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/اختصاصی فارس/

نگاه نامزدهای مصر به اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از مبارک

خبرگزاری فارس: نامزدهای برجسته انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به بیان نظرات و انتظارات خود در آستانه برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از سه دهه حاکمیت مبارک پرداختند.

نگاه نامزدهای مصر به اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از مبارک

به گزارش خبرنگار فارس در قاهره، با پایان یافتن مهلت 21 روزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصر در روز یک‌شنبه از امروز سه‌شنبه و تنها 24 ساعت به برگزاری انتخابات زمان باقی است و 51 میلیون شهروند مصری در داخل این کشور خود را برای شرکت در اولین انتخابات واقعی در تاریخ این کشور و پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 که به سرنگونی رژیم مبارک انجامید آماده می‌کنند.

خبرنگار فارس در قاهره ساعاتی مانده به پایان مهلت تبلیغات گفت‌وگوی کوتاهی با هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کرده و نظر آنها را درباره انتخابات و پیش‌بینی درباره نتایج جویا شده است که در زیر آمده است:

محمد المرسی: آگاهی مردم مصر برای پیروزی انتخابات کفایت می‌کند

محمد المرسی نامزد اسلام‌گرای حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جنبش اخوان المسلمون ابراز امیدواری کرد که انتخابات به صورت آسان و ساده برای همه شهروندان برگزار شود و تسهیلاتی از سوی قضات مشرف بر صندوق آرا فراهم شود تا همگان بتوانند رای دهند.

وی همچنین اطمینان خاطر داد که ملت مصر در انتخاب خود موفق خواهند بود چون مردم مصر آگاه هستند و همین برای آنها کفایت می‌کند.

محمد المرسی همچنین تاکید کرد:"در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود و در آن حضور نداشته باشد به طور حتم به نامزدهایی که از عناصر رژیم سابق بوده‌اند، رای نمی‌دهد.

نامزد اخوان‌المسلمون درباره احساس خود نسبت به اولین انتخابات واقعی ریاست جمهوری در مصر گفت: همیشه آرزو داشتم شاهد چنین روزی باشم و مطمئن بودم که هر چقدر به طول انجامد اما این روز خواهد آمد خدا رو سپاسگزارم که زنده ماندم و این روز بزرگ را دیدم چون من علاوه بر اینکه یک نامزد انتخابات و یک شهروند و رای‌دهنده هستم گواه تاریخ نیز هستم."

 

ابوالفتوح:اطمینان دارم که در دور اول انتخابات پیروز می‌شوم

"عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری که مورد حمایت حزب سلفی النور قرار دارد، این انتخابات را پیچیده‌ترین انتخابات در تاریخ مصر خواند و گفت: این انتخابات پیروزی یا شکست انقلاب مصر را تعیین خواهد کرد اگر رئیس از بین عناصر رژیم سابق برگزیده شود معنایش این است که خون شهدا به هدر رفته است اما من تاکید می‌کنم که ملت مصر قادر به تشخیص و انتخاب درست بین نامزدها است.

ابوالفتوح همچنین خود را پیروز قاطع انتخابات ریاست جمهوری دانست و تاکید کرد حتی اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود باز پیروز خواهم بود.

ابوالفتوح درباره احساس خود 48 ساعت مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش نزدیک به یک سال ما در یک لحظه و آن زمان اعلام نتایج رقم می‌خورد و انتظار احساس هر شهروندی است که می‌خواهد نامزد مورد حمایتش رئیس جمهور شود.

احمد شفیق: نگران جریان‌هایی هستم که مایل به حضور من در انتخابات نبودند

احمد شفیق نامزد غرب‌گرا و مستقل ریاست جمهوری که آخرین نخست‌وزیر دوران مبارک نیز بوده است ابراز امیدواری کرد که انتخابات به طور کاملا خوبی برگزار شود اگرچه برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند که بین هواداران نامزدها اختلاف افکنند.

شفیق که از حمایت شورای نظامی مصر برخوردار است، درباره احساس خود 48 ساعت مانده به شروع انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبیعتا من از تجربه کنونی خرسند هستم چون از اتفاقاتی که در رژیم سابق روی داد کاملا مطلع هستم و اگر در منصب ریاست جمهوری قرار بگیرم کاملا با آن شرایط مقابله می‌کنم و امیدوارم که این تجربه دموکراتیک کاملا به سهولت برگزار شود.

 

 

حمدین الصباحی:می‌دانستم رئیس جمهور بعدی هرگز جمال مبارک نخواهد بود

حمدین الصباحی نامزد ملی‌گرا و مستقل ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری کنونی را متفاوت خواند و تاکید کرد:" این انتخابات با استقبالی بی‌نظیر روبه‌رو خواهد بود و این اولین تجربه دموکراتیک با  شفاف عمل کردن دستگاه قضایی مصر به خوبی برگزار خواهد شد و امیدوارم که دستگاه امنیتی بتواند با هر گونه اقدام برای آشوب‌افکنی و تاثیرگذاری بر روند انتخابات برخورد شود."

الصباحی همچنین تاکید کرد در صورتی که انتخابات به دور دوم نیز کشیده شود در جمع نامزدها خواهد بود.

الصباحی درباره احساس خود 48 ساعت مانده به برگزاری انتخابات گفت: رویای ما در آستانه تحقق است و من دو سال پیش در سال 2009 زمانی که تصمیم به نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری را داشتم گفته بودم که جمال مبارک هرگز بر ما حکومت نخواهد کرد.

 

هشام البسطیوسی: به شفافیت انتخابات یقین ندارم

"هشام البسطیوسی" نامزد ملی‌‌گرا از حزب تجمع در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: "من تاکنون مطمئن نیستم که انتخابات کاملا شفاف برگزار می‌شود چون راه‌های زیادی برای تقلب وجود دارد که نمی‌توان جلوی آن را گرفت من خود قاضی بوده‌ام و راه‌های تقلب هواداران رژیم سابق را خوب می‌شناسم اما دلیل من برای شرکت در انتخابات این بود که رقیبی برای هواداران رژیم سابق باشم نه اینکه نامزدی باشم که به دنبال پیروزی است."

البسطیوسی تاکید کرد:" در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود نامزدی از انقلابیون و کسانی را که از میدان التحریر برخاسته‌اند انتخاب می‌کنم."

البسطیوسی با ابراز نگرانی نسبت به آینده مصر گفت :اگر در انتخابات تقلبی صورت گیرد این فریبکاری را به همه جهانیان اعلام می‌کنم و من به اندازه‌ای که از وقوع این تجربه خرسند باشم امیدوارم که انتخابات با شفافیت برگزار شود تا مصر در سیاهچال دیگری نیافتد.

 

 

عمرو موسی: برگزاری چنین انتخاباتی در سایه دولت مبارک را بعید می‌دانستم

عمرو موسی از بازمانده‌های رژیم سابق که به صورت مستقل در انتخابات نامزد شده است در دوره‌ای وزیر خارجه مبارک و همچنین پس از آن دبیر کل سابق اتحادیه عرب بوده است ابراز امیدواری کرد انتخابات با دموکراسی و شفافیت برگزار شود و از کمیسیون عالی انتخابات خواست با هر نامزدی که برای تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان تلاش می‌کند بر اساس قانون برخورد کند.

عمرو موسی با ابراز خرسندی نسبت به برگزاری انتخابات گفت پیشتر وقوع چنین اتفاقی را در سایه حزب ملی حاکم بعید می‌دانستم اما مردم مصر که امور را به دست گرفتند با انقلاب بزرگ خود نشان دادند که نمونه ملتی کامل هستند و بار دیگر با تحقق اهداف انقلاب نمونه خواهند شد.

انتهای پیام/ل.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول