اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یک کارشناس فرانسوی مسائل خاورمیانه در نشست دوحه

هدف از بحران سوریه تغییر توازن بین ایران و کشورهای منطقه است

خبرگزاری فارس: گیلیز کیپل کارشناس فرانسوی گفت که هدف از بحران در سوریه ایجاد تغییر در توازن میان ایران و کشورهای دیگر منطقه است که ممکن است منطقه را به فروپاشی بکشاند.

هدف از بحران سوریه تغییر توازن بین ایران و کشورهای منطقه است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دوحه، گیلیز کیپل متخصص فرانسوی در امور خاورمیانه که در کنفرانس بین المللی دوح بین المللی، که درباره آینده صلح در خاورمیانه سخرانی می کرد، افزود: یک تغییر و تحول در ارتباط جهان عرب با مسئله فلسطین حاصل شده که با مرحله سابق متفاوت است.

انقلاب های عربی هنوز در نظام حکومتی تغییر ایجاد نکرده است

وی افزود: اگر به انقلاب های عربی نگاه کنیم، می بینیم آنها از روند و شیوه واحدی برخوردار نبوده و در واقع این انقلاب ها توانستند حکام را از سر راه بردارند اما هنوز نتوانسته اند تغییراتی در سیستم و نظام حکومتی و حاکمیت ایجاد کنند.

کیپل گفت: مردم برخی از کشورهای عربی مثل تونس، مصر و لیبی نه توجه خاصی به مسائل داخلی داشتند و نه به مسائل خارجی و بین المللی، اکثر مردم با مشکلات و چالش های اجتماعی روبرو بودند، مردم محرومیت کشیدند و نقش آنها نادیده گرفته می شد، طبقات متوسط صدای خود را با صدای محرومان یکی و علیه استبداد قیام کردند تا رژیم ها را واژگون کنند.

این کارشناس فرانسوی ادامه داد: در برخی از کشورها بین ارتش و ملت پیوند ایجاد شد و هردو به ائتلاف و یکپارچگی رسیدند اما در برخی از کشورها این پیوند دوام نیافت.

کیپل تصریح کرد:  هم اکنون دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مصر از وابستگان رژیم مبارک هستند و دو تن دیگر از اسلامگرایان، در حالیکه عبدالمنعم ابوالفتوح در افغانستان و ایدئولوژی خاصی داشت اما وی این لهجه و ایدئولوژی خود را تغییر داده و هم اکنون مایل است با غرب ائتلاف کند، بنابراین این انقلاب ها باعث شد همپیمانی ها و ائتلاف های جدیدی بوجود بیاید که این شیوه در گذشته سنتی وجود نداشته است.

برخی معتقدند که بحران سوریه جایگزینی برای مسئله فلسطین است

وی گفت: هم اکنون  سوریه دچار یک جنگ داخلی شده است و درگیری ها در حال انتقال به شمال لبنان است، ین بحران سوریه باعث شد که شکاف هایی در لبنان و عراق ایجاد شود و اکنون راه حل در سوریه به بن بست رسیده است و برخی معتقدند که این بحران جایگزین قضیه فلسطین شده است. 

این کارشناس فرانسوی هدف از بحران در سوریه را ایجاد تغییر در توازن میان ایران و کشورهای دیگر منطقه دانست و تصریح کرد: مسئله سوریه ممکن است منطقه را به فروپاشی بکشاند در حالیکه اسرائیل از این اوضاع نگران و هراسناک نیست و آشوب و جنجان به سود اسرائیل تمام خواهد شد.

کیپل در پایان سخنان خود تأکید کرد: فروپاشی نظام در سوریه برای اسرائیل خطرناک است چون ممکن است منجر به روی کار آمدن تندروها شود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول