اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

متن کامل سخنان امیر قطر در نشست بین المللی دوحه

امیر قطر: انقلاب های عربی پیروز شد / اسرائیل باید از جولان عقب نشینی کند

خبرگزاری فارس: امیر قطر با تأکید بر اینکه انقلاب های عربی پیروز شد، گفت: وقت آن رسیده که فلسطین آزادی خود را بدست آورد، اسرائیل باید حقوق مشروع عربی ملت فلسطین را برسمیت بشناسد و از ارتفاعات جولان در سوریه عقب نشینی کند.

امیر قطر: انقلاب های عربی پیروز شد / اسرائیل باید از جولان عقب نشینی کند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دوحه، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر که در کنفرانس بین المللی بهبود وضعیت اقتصادی خاورمیانه سخن می گفت، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی و علل انتخاب آن در این دوره زمانی اظهارداشت: پیش از وقوع انقلاب های اخیر آزادی خواهانه عربی، رکود کامل و ناکارآمدی سیاست ها مشهود و خشم مردمی هم ملموس بود.

ملت های عربی غبار غفلت را کنار زده اند

وی با بیان اینکه برخی این علائم را نادیده می گرفتند تا اینکه این انقلاب ها منفجر و یک تحول بی سابقه تاریخی را موجب شد، افزود: این امر نشان دهنده این است که  ملت های عربی غبار غفلت و سهل انگاری را از خود کنار زده و به قافله تاریخی می پیوندند.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی ادامه داد: انقلاب های عربی پیروز شد و یا در راه پیروزی گام بر می دارد، اما خون های بیگناهان ریخته شد و متاسفانه هنوز هم در حال ریخته شدن است، برخی رژیم ها همچنان از اصلاح فوری خودداری می کنند.

امیر قطر افزود: ملت های عرب با هدف بازپس گرفتن آزادی و حقیقت خود قیام کردند و در سال های آینده به عنوان اساس و ساختار روابط اقلیمی در منطقه خواهد بود.

وقت آن رسیده که فلسطین آزادی خود را بدست آورد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اتباع عرب آرزو می کردند که میان ملت های منطقه تکامل گرایی برقرار شود اما چون سرنوشتش به دستش نبود، نمی توانست به این هدف دست یابد. امروز ما معتقدیم که تکامل میان ملت های عربی شدنی است زیرا دولت ها ملزم به حرکت برای تحقق آن خواهند بود.

شیخ حمد بن خلیفه تصریح کرد: ملت عرب تلاش می کرد آزادی خود را بازیابد و نیز در آرزوی تحقق آزادی برای کشورش بود، فلسطین آخرین کشور عربی است که تا امروز به آزادی خود نائل نیامده و وقت آن رسیده آن را بدست آورد. می بایست توجه خاصی که ملت های عربی به آرمان فلسطین دارند، به رغم مشغولیت خود به انقلاب های عربی درک شود.

اسرائیل باید حقوق مشروع عربی ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد

امیر قطر در ادامه ابراز عقیده کرد که معلق کردن مسئله فلسطین اشتباه است و اراده ملت های عربی دیگر اجازه نمی دهد چنین وضعیتی ادامه یابد و اسرائیل باید گام های مثبتی برای شکل گیری صلح و همزیستی مشترک انجام دهد.

  وی با بیان اینکه باید بهار صلح عادلانه در خاورمیانه بوجود بیاید، افزود: ملت های عربی هرگز فلسطین را فراموش نخواهند کرد و هرگز هزاران اسیر فلسطینی در زندان های اسرائیل و اهالی غزه تحت محاصره اسرائیل و غیر از اسرائیل را فراموش نخواهند کرد. لذا اسرائیل باید از فرصت استفاده کند و به مبانی و قوانین بین المللی پایبند باشد.

نسل بپا خاسته عرب هرگز تسلیم ظلم اسرائیل نمی شود

امیر قطر در ادامه سخنان خود تأکید کرد که اسرائیل باید حقوق مشروع عربی برای ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد ، از ارتفاعات جولان و مزارع شعبا عقب نشینی کند و از هرگونه اقدامات منجر به ایجاد مانع در راه تحقق صلح عادلانه مانند شهرک سازی و یهودی سازی بیت المقدس در آینده خودداری کند در غیر اینصورت فرصت ایجاد صلح با ملت ها را از دست خواهد داد چرا که نسل بپا خاسته عربی که انقلاب های اخیر را بخاطر نپذیرفتن ظلم از حاکمان عرب انجام داد، هرگز تسلیم ظلم اسرائیل نخواهند شد.

امیر قطر در ادامه با تأکید بر اینکه نسل به پا خاسته عرب هرگز به اشغالگری اسرائیل راضی نخواهد شد و هرگز احتکار سلاح هسته ای توسط اسرائیل را نخواهد پذیرفت، افزود: نسل به پا خاسته عرب علاقمند به پیشرفت میهن خود و زندگی مسالمت آمیز با دیگر کشورها می باشد باید از این فرصت استفاده کرد.

اسرائیل برای جلوگیری از شهرک سازی گام های عملی بردارد

وی با بیان اینکه باید در تحولات جدید اسرائیل که ظرف چند روز گذشته اتفاق افتاد توجه کرد، گفت: نخست وزیر اسرائیل توانست بزرگ ترین و قوی ترین ائتلاف دولتی در تاریخ اسرائیل را دور خود جمع آوری کند ، پس از اینکه حزب کادیما به دولت پیوست رئیس این دولت دارای 94 کرسی نمایندگی از میان 120 نماینده مجلس گردید، بدین ترتیب نخست وزیر اسرائیل بزرگترین بهانه ای که قبلا گفته می شد مانع از ارائه هرگونه امتیاز به دیگران است را برطرف کرد، اگر هدف از این ائتلاف پایداری در قبال فشار آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری نباشد، باید بگوییم اگر رئیس دولت اسرائیل نیت خوبی برای برقراری صلح داشته باشد، دیگر جبهه مخالفی ندارد که از آن بترسد و باید گام شجاعانه ای که انتظار آن می رفت برای برقراری صلح و خودداری از شهرک سازی و پذیرش مرز 1967 و راه حل دو کشور بردارد.

باید در سیستم های آموزشی تجدید نظر کنیم

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: اسرائیل دیگر نمی تواند به دوستی با حاکمانی که بر اثر انقلاب عربی سرنگون شدند اعتماد کند، و نمی تواند به دوستی با دیگران علیه اراده ملت خودشان شرط بندی کند زیرا ظرف مدت کوتاهی خودرا بدون هیچ دوستی خواهد یافت.

وی افزود: بیداری اراده ملت مردمی در منطقه فقط به این بسنده نخواهد شد که فرد بتواند از حقوق سیاسی خود استفاده کند بلکه قصد دارد حقوق اقتصادی خود را باز یابد. در کشورهای عربی و کشورهای جهان سوم نمی توان تحول دموکراتیک را سیاست های توسعه و  از میان برداشتن تفاوت میان فقرا و اغنیا جدا کرد.

امیر قطر در ادامه چالش های روند تحول گرایی را چنین بر شمرد:

1- مشکلات پیچیده اقتصادی که معالجه آن وقت زیادی می طلبد. مانند کاهش رشد اقتصادی و زیاد بودن میزان بیکاری و کاهش تولید. باید ملت را در جریان موانع گذاشت و به آنها تفهیم کرد که اولویت با کدام است.

2- آزادی سیاسی که پایه و اساس دموکراسی است، همیشه منجر به عدالت اقتصادی نمی شود مگر اینکه با توسعه اجتماعی و انسانی و سیاستگذاری عادلانه همراه باشد.

3-  باید به برطرف کردن بیکاری توجه خاصی نشان داد و در سیستم های آموزشی تجدید نظر کرد تا خروجی بخش آموزش متناسب با نیازهای بازار کار باشد.

4- هدف دراز مدت تر باید این باشد که توسعه پایدار تحقق یابد و باید به اهداف اقتصادی، اجتماعی ، انسانی و محیط زیستی بدست آید.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تحقق هدف های هزاره در کشورهای در حال توسعه با چالش های گوناگون مواجه شده است، افزود: رسیدن به اکثر هدف های مزبور با فرا رسیدن سال 2015 دور از دسترس شده است، این مسئله شامل فراهم کردن خدمات فاضلاب، آب شرب بهداشتی، آموزش عمومی و پایه، حمایت از تنوع زیست محیطی، کاهش میانگین مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، توانمندسازی زن و کم کردن تعداد کسانی که از سوء تغذیه در جهان رنج می برند، می باشد.

امیر قطر ادامه داد: بحران غذا و بحران اخیر اقتصادی در جهان موجب بدتر شدن وضعیت در کشورهای فقیرتر شد، بحران غذا منجر به حادتر شدن فقر و بحران اقتصادی منجر به کاهش سرمایه گذاری ها و کاهش صادرات از این کشورها شد، حتی کمک های اقتصادی که در 2011 نیز اهش نیافته بود هم تدرجاً رو به کاهش گذاشت. این یک پدیده نگران کننده است، سیاست های صرفه جویی در کشورهای توسعه یافته منجر به انقباض کمک ها به کشورهای در حال رشد است.

شیح حمد بن خلیفه آل ثانی در پایان پافشاری برای تحقق هدف های توسعه در جهان و ادامه این روند را موجب تحقق صلح و رفاه برای همگان دانست.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول