اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اختلاف نظر سیاستمداران ناتو بر سر طرح خروج از افغانستان

خبرگزاری فارس: اعضای ناتو برای رفع اختلاف‌نظرهای خود بر سر زمان و چگونگی خروج نیروهای خود از افغانستان امروز در شیکاگو با یکدیگر دیدار می‌کنند.

اختلاف نظر سیاستمداران ناتو بر سر طرح خروج از افغانستان

به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعضای ناتو امروز (یکشنبه) در شیکاگو گردهم آمده‌اند تا همزمان با رفع شکاف بر سر راه اتحادشان، راهی برای خروج از افغانستان ترسیم کنند. معضل افغانستان فشار ناخواسته‌ای بر کشورهایی اعمال کرده که نگران کاهش حمایت از این جنگ پرهزینه هستند که با گذشت 10 سال هنوز قادر به شکست طالبان نشده است.

در این میان، انتظار می‌رود دولت باراک اوباما که در انتظار انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر است، بر دیدگاه مشترک اعضا برای خروج تدریجی بیشتر نیروهای ناتو از افغانستان تا پایان سال 2014 تاکید کند. همچنین قرار است آمریکا ضرورت گام‌های افغانستان برای بر عهده گرفتن امنیت خود را برجسته سازد.

اما از دیگر محورهای مهم این نشست می‌توان به بحث اختلاف نظر میان رهبران آمریکا، آلمان و سایر کشورها نظیر فرانسه اشاره کرد که بسیار مایلند نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. به عنوان مثال، فرانسوا اولاند، رییس جمهور جدید فرانسه در دیدار هفته گذشته خود از واشنگتن بار دیگر متعهد شد نیروهای فرانسوی را سال جاری از افغانستان خارج کند. وی همچنین با اشاره به اینکه "این تصمیم در راستای حق حاکمیت است و باید با هماهنگی با سایر اعضا و متحدان ناتو صورت گیرد"، اظهار داشت: "البته تعداد محدودی نظامی فرانسوی به منظور آموزش نیروهای امنیتی افغان در این کشور باقی خواهند ماند."

بر اساس این گزارش، اولاند قرار است امروز در دیدار با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان طرح خود برای خروج از این کشور را در میان گذارد، با این حال، وی از بیان جزئیات طرح خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان خودداری کرد و گفت: "این ماجرا به فرانسه مربوط می‌شود!"

به نظر می‌رسد رهبران سایر اعضای ناتو نیز در مباحث خود درباره حمایت مالی از ارتش و پلیس افغانستان، از همین رویکرد بهره بگیرند. در واقع، توانایی نیروهای امنیتی افغانستان برای مبارزه با طالبان، محور اصلی استراتژی ناتو برای خروج تدریجی از این کشور است. از این رو، دولت اوباما به دنبال کسب تعهد متحدان خود در افغانستان است تا سالانه 1.3 میلیون دلار برای نیروهای افغان هزینه کنند. هر چند اعضای ناتو در نهایت با حمایت مالی از ارتش و پلیس افغانستان موافقت خواهند کرد اما بعید به نظر می‌رسد در این نشست توافقی در این زمینه حاصل شود.  

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول