اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

نگاهی به اخبار و تحولات آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

اولین دیدار رسمی پوتین از آسیای مرکزی سفر به ازبکستان خواهد بود

خبرگزاری فارس: سفر رسمی پوتین به ازبکستان و قزاقستان، دیدار وزیر خارجه تاجیکستان با اعضای کنگره آمریکا و تاجیکستان زندانیان افغان را مسترد می‌کند بخشی از اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته را تشکیل می‌دهد.

اولین دیدار رسمی پوتین از آسیای مرکزی سفر به ازبکستان خواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، بنا به اعلام پایگاه‌های خبری روسیه، "ولادیمیر  پوتین" رئیس جمهوری این کشور در اوایل ماه ژوئن به 2 کشور آسیای مرکزی ازبکستان و قزاقستان سفر می‌کند.

روزنامه رسمی روسیه "ودموستی" در مطلبی افزود: سفر پوتین به ازبکستان قبل از نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای طرح‌ریزی شده و قرار است 6-7 ژوئن (مطابق به 17-18 خرداد) انجام گیرد.

بنا به گفته این منبع، نخستین بازدید پوتین از این کشور  آسیای مرکزی در حالی خواهد بود که وی قبل از آن به بلاروس، فرانسه و آلمان نیز سفر می کند و در پی این سفرهای خارجی در نشست "روسیه- اتحادیه اروپا" که برای 3-4 ژوئن در شهر سن پترزبورگ برنامه‌ریزی شده است شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه در مرحله دوم بازدیدهای خارجی خود به ازبکستان سفر کرده و در پایان برنامه بازدید  از این کشور به چین خواهد رفت.

بنا به این گزارش پوتین در این کشور در پایان سفر رسمی سه روزه در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که روز 11 ژوئن پیشبینی شده است  حضور خواهد داشت.

جشن روز احیای وحدت و قانون اساسی در عشق‌آباد

18 ماه می در ترکمنستان روز قانون اساسی و روز بزرگداشت تنها شاعر مردمی ترکمنستان مخدوم قلی است.

به همین مناسبت در مراسمی، مجسمه مخدوم قلی و بنای یادبود قانون اساسی گلباران می‌شود.

در این رابطه،"قربان قلی بردی محمداف" رئیس جمهور این کشور در پیام تبریکی به ملت ترکمنستان تقارن روز قانون اساسی که نماد وحدت و یکپارچگی ملت ترکمن است را با بزرگداشت شاعر مردمی و وطن پرست مخدوم قلی را مکمل ارزشها و امنیت تزلزل ناپذیر تمامیت ارزی و وحدت و همبستگی مردم ترکمن دانست و تصریح کرد که مخدوم قلی یک وطن پرست واقعی و نماد واقعی خواسته های ملت ترکمن بود و یکپارچگی و وحدت در شعر او جاودانه مانده است.

وی ادامه داد، شعر او مبین ارزشهای جهان شمول حقوق بشر است و حمایت از قانون اساسی منعکس کننده آرزوهای این شاعر بزرگ و تداوم صلح و استقلال و ایجاد حکومتی دموکراتیک است.

دیدار وزیر خارجه تاجیکستان با اعضای کنگره آمریکا

در ادامه سفر "همراخان ظریفی"وزیر خارجه تاجیکستان که در راس هیئتی در واشنگتن بسر می‌برد، وی با "دن بورتون" عضو کنگره آمریکا و رئیس کمیته اروپا- آسیا دیدار کرد و در دیدار با "آلیس ولس" وی در مورد امنیت مرزهای کشورهای منطقه با افغانستان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه مسائلی را مطرح نمود.

وی با حضور در دانشکده آسیای مرکزی و قفقاز در سخنرانی خود چشم انداز موقعیت کشورهای منطقه را پس از سال 2014 توضیح داد و خواهان کمک به امنیت بیشتر منطقه شد.

تاجیکستان زندانیان افغان را مسترد می‌کند

تاجیکستان بزودی بخشی از افغان‌های محکوم شده از سوی دادگاه‌های این کشور را به افغانستان مسترد می‌کند.

"عبدالغفور آرزو" سفیر افغانستان در تاجیکستان روز جمعه به رسانه‌ها گفت: 83 افغان محبوس در تاجیکستان برای گذران محکومیت به کشور خود منتقل می‌شوند.

بنا به گفته سفیر افغانستان، هیئت پنج‌نفری به ریاست "عزیزالله سباح" مشاور حقوقی وزارت دادگستری که نمایندگان دادستانی و نهادهای دیگر حفظ حقوق نیز شامل آن هستند هم اکنون برای بررسی و تعیین شیوه استرداد و تنظیم مدارک لازم وارد دوشنبه شده‌اند.

سفیر افغانستان بیان کرد: این هیئت طی چند روز آینده با همتایان تاجیکی خود موضوع استرداد این تعداد از محبوسان از تاجیکستان به افغانستان را در پی مذاکرات 2جانبه نهایی خواهند کرد.

وی گفت: استرداد این تعداد افغان‌های محکوم از تاجیکستان به افغانستان بر اساس توافقنامه‌ای انجام می‌گیرد که در چند ماه پیش از سوی مقامات ذی‌صلاح این کشورها امضا شد.

وی تصریح کرد: در پی انجام مذاکرات و توافق طرفین 83 زندانی افغان تا پایان هفته آینده برای انجام زمان محکومیت به افغانستان استرداد خواهند شد.

سفیر افغانستان همچنین گفت: زندانیان افغان عمدتا به جرم قاچاق مواد مخدر، نقض مقررات عبور مرز و اقامت غیرمجاز در قلمرو تاجیکستان از سوی دادگاه‌های این کشور محکوم شده‌اند.

گفتنی است که در 2 سال پیش نیز تاجیکستان 250 نفر از زندانیان افغان را به کشورشان استرداد کرده و از آن کشور نیز چند تاجیک محبوس را به کشور برگردانده بود.

اگرچه تعداد عمومی افغان‌های محکوم در تاجیکستان اعلام نمی‌شود اما چنین به نظر می‌رسد که مقامات نهادهای انتظامی و حفظ حقوق تاجیکستان با توجه به ضعف اقتصادی در زندان‌های وزارت دادگستری این تلاش را دارند که تعداد کمتری از اتباع خارجی محکوم زمان محکومیت خود را در این کشور سپری کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول