اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

مبارزه با آفت سن گندم را جدی بگیریم

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: فرصت زیادی برای مبارزه با آفت سن گندم نداریم، کشاورزان مبارزه با این آفت را جدی بگیرند.

مبارزه با آفت سن گندم را جدی بگیریم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود کیا صبح امروز در جلسه ستاد مبارزه با سن غلات استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کل کانون‌های آلوده استان شناسایی شده است، از سموم دسیس و فینیتروتیون به‌عنوان سموم پیشنهادی مدیریت حفظ نباتات استان برای مبارزه با آفت سن گندم نام برد و خاطرنشان کرد: در این مرحله از مبارزه با آفت، سموم فینیتریتیون با دز یک لیتر در هکتار و دسیس با دز 300 میلی‌لیتر در هکتار توصیه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: کشاورزان قبل از اقدام به سمپاشی با کارشناسان حفظ نباتات مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان خود مشاوره کنند تا از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری شود.

وی افزود: سرعت عمل در سمپاشی مناطقی که دارای آفت سن گندم مادری است، مورد تاکید بوده و چنانچه مبارزه با این آفت در مرحله "سن مادر" به طور کامل انجام نشود، احتمال طغیان آن پس از خروج پوره‌ها و عدم کنترل آنها، وجود خواهد داشت.

دبیر ستاد مبارزه با سن غلات استان با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها اگر مبارزه به موقع با این آفت انجام نشود، خسارت کمی و کیفی به محصول وارد خواهد شد، خاطرنشان کرد: تخریب مراتع در اثر چرای بیش از حد، کاهش بارش‌ها در برخی شهرستان‌ها، گرم و خشک بودن هوا و مبارزه نکردن به‌موقع کشاورزان با این آفت، موجب افزایش جمعیت سن شده است. 

کیا کاهش تولید محصول و پایین آمدن کیفیت نانوایی گندم را از تاثیرات منفی حمله سن گندم به مزارع عنوان کرد و افزود: شهرستان ملکان با 4 هزار و 750 هکتار سطح مبارزه و شهرستان میانه با 2 هزار و 835 هکتار سطح مبارزه زمینی با سن مادر بیشترین مناطق و کانون‌های آلوده به سن مادر را تشکیل داده و پس از آن شهرستان‌های هشترود، اهر، مراغه، چاراویماق، بستان‌آباد و مرند به ترتیب با 845، 750، 450، 50، 35 و 10 هکتار سطح مبارزه زمینی با سن مادر هستند که در آنها کل کانون‌های آلوده شناسایی و مبارزه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مبارزه نکردن به موقع با سن مادر موجب تکثیر سن‌های جوان شده و مزارع را برای سال‌های آینده نیز به شدت آلوده می‌کند، افزود: تاکنون بیش از 9 هزار و 725 هکتار مبارزه با سن گندم در استان انجام شده، به‌گونه‌ای که مبارزه با سن مادر رو به پایان بوده و مبارزه با پوره‌های سن نیز در برخی از شهرستان‌ها در حال انجام است. 

کیا با بیان اینکه کشاورزان برای مقابله با آفت سن گندم، همکاری بسیار خوبی با مدیریت حفظ نباتات داشته‌اند و بدین ترتیب گندم امسال از لحاظ اقتصادی مناسب بوده و دارای کیفیت خوبی است، تصریح کرد: بارش‌های مناسب در بیشتر شهرستان‌ها به جز ملکان و میانه (به دلیل همجواری با کانون آلوده استان زنجان ) باعث شده که رشد گندم در شرایط مطلوبی قرار گرفته و جای هیچ نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های مراغه و ملکان به دلیل بارش اندک، رغبت کشاورزان برای مبارزه با سن گندم پایین است، افزود: از فرمانداران و همه مدیران این دو شهرستان می‌خواهیم با بسیج عمومی برای مبارزه با سن گندم برخاسته و اجازه ندهند تا تولید گندم در این دو شهرستان به مخاطره افتد. 

 

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول