اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لهستان: روسیه حق ندارد در مسائل سپر موشکی دخالت کند

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع لهستان در واکنش به هشدار رئیس ستاد کل ارتش روسیه در مورد امکان حمله پیش‌گیرانه برای نابودی سامانه‌های دفاع ضد موشکی اروپایی تاکید کرد که روسیه هیچ حق وتو و یا دخالت در مسائل مربوط به سپر موشکی را ندارد.

لهستان: روسیه حق ندارد در مسائل سپر موشکی دخالت کند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "توماش سمونیاک" وزیر دفاع لهستان روز جمعه اعلام کرد که روسیه نمی‌تواند تصمیمات مربوط به استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در اروپا را وتو کند و کار بر روی ایجاد این سیستم دفاعی اروپایی طبق برنامه ادامه خواهد یافت.

سمونیاک در مصاحبه با رادیو دولتی لهستان گفت: من امیدوارم که ناتو و آمریکا بتوانند به مذاکره با روسیه بپردازند، ولی روسیه در این رابطه به هیچ وجه هیچ حق وتو و یا حق دخالت در مسائل مربوط به سپر موشکی را دارد.

وزیر دفاع لهستان یادآور شد که سخنان "نیکولای ماکاروف" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در مورد امکان بکارگیری توان نظامی علیه سامانه‌های دفاع ضد موشکی در خاک اروپا مورد اعتراض "آندرس فوگ راسموسن" دبیرکل ناتو هم قرار گرفت.

وی افزود: دبیرکل راسموسن واکنش بسیار تندی نسبت به این تهدید مقام بلندپایه نظامی روسی نشان داده است.

همانطور که رسانه‌های گروهی پیش از این اعلام کردند، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اخیرا هشدار داد که در صورت وخامت اوضاع پیرامون مسئله سامانه دفاع ضد موشکی، تصمیمات لازم برای بکارگیری از اقدامات پیش‌گیرانه برای نابودی این سامانه‌ها اتخاذ خواهد شد.

ژنرال  ماکاروف گفت: استقرار تسلیحات تهاجمی جدید در جنوب و شمال غربی روسیه، از جمله استقرار موشک‌های «اسکندر» در منطقه کالینینگراد، تنها یکی از گزینه‌های احتمالی برای نابودی ساختارهای سپر موشکی در اروپا است.

دبیرکل ناتو در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که تهدیدات روسیه خطاب به ناتو در رابطه با استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در اروپا کاملا بی‌مورد و بیجا است.

راسموسن گفت: چنین اظهاراتی کاملا بی‌مورد و برخلاف توافقاتی است که روسیه و ناتو در اواخر سال 2010 در خصوص گسترش مشارکت با یکدیگر نمودند.

روسیه و ناتو در نشست سران لیسبون در سال 2010 با یکدیگر توافق کردند که در زمینه ایجاد سپر موشکی اروپایی همکاری کنند، ولی در جریان مذاکرات آمریکا از ارائه تضمین در این خصوص که این طرح علیه توان بالقوه راهبردی روسیه جهت گیری نخواهد شد، خودداری کرد. از آن به بعد مسئله سپر موشکی به یکی از اختلافات اساسی در روابط روسیه و آمریکا تبدیل شده است.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول