اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

گاردین: غرب به تعهداتی که در نشست استانبول به ایران داد عمل نمی‌کند

خبرگزاری فارس: یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به تحولات یک ماه اخیر و پس از نشست ایران و 1+5 در استانبول نوشت که غرب به تعهداتی که به ایران در این نشست داد عمل نخواهد کرد.

گاردین: غرب به تعهداتی که در نشست استانبول به ایران داد عمل نمی‌کند

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی "گاردین" طی گزارشی به بررسی نشست آتی ایران  و گروه 1+5 در بغداد پرداخت.

این روزنامه نوشت: نتایج مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول که در آوریل برگزار شد بار دیگر امیدها را برای کسانی که مخالف راه حل جنگ برای موضوع هسته‌ای ایران بودند زنده کرد. اما یک ماه پس از نشست استانبول، هنوز مشخص نیست که آیا غرب قصد دارد به تعهداتی که در استانبول داد احترام بگذارد یا خیر.

گاردین در ادامه این گزارش نوشت: خانم [کاترین] اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران و پیش از نشست 23 می [3 خرداد] گروه 1+5 و ایران در بغداد گفت: آرزوی من این است که از این نشست با آغازی بر پایان برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران خارج شویم. این سخنان اشتون نشان داد که چگونه دیپلمات‌های غربی همچنان در درک طرز تفکر ایران کشمکش دارند.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: ایران همواره این اطمینان را ایجاد کرده است که تهران به دنبال تسلیحات اتمی نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کارشناسان اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان اطلاعاتی اسرائیل بر این موضوع توافق دارند که ایران در حال ساخت تسلیحات اتمی نبوده و تصمیمی نیز برای ساخت آن ندارد.

بر اساس گزارش گاردین، اشتباه در احترام گذاشتن به تعهدات، ضربه‌ای به روند مذاکراتی خواهد بود که ماه پیش انجام شد. در مذاکرات ماه آوریل استانبول، اعلام شد که مذاکرات بوسیله چارچوبی اصولی از اقدامات متقابل و رویکرد گام به گام هدایت خواهد شد. بسیاری از ناظران درک کردند که این موضوع به معنای آن است که میوه مذاکرات را در فواصل زمانی مشخصی می‌توان برداشت کرد و هر برداشت شامل دو سبد از توافقات است.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: برای ساده تر کردن این موضوع، سبد ایران شامل اقداماتی است که تهران باید آنها را به عنوان بخشی از پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی [ان پی تی] انجام دهد تا اطمینان غرب و اسرائیل را افزایش دهد که مواد هسته‌ای ایران به برنامه نظامی هسته‌ای مخفیانه منحرف نخواهد شد. از سوی دیگر سبد گروه 1+5 نیز شامل کاهش تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم‌هایی است که آمریکا و اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران اعمال کرده‌اند.

گاردین در ادامه مقاله خود نوشت: به نظر می‌رسد که شرابط معامله تغییر کرد. بر اساس نظر یکی از کارشناسان مسائل ایران در موسسه بروکینگز که در روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" منتشر شد، مقامات دولت آمریکا اعلام کرده‌اند: "کاهش تحریم‌ها تا زمانی که از ایران دادن امتیازات قابل توجهی دیده نشود، مطرح نیست". و این موضوع شبیه روند چارچوبی از اقدامات متقابلی که در نشست استانبول بر آن توافق شد نیست. از پایتخت‌های اروپایی نیز گزارش‌هایی منتشر می‌شود که اتحادیه اروپا تمایلی به پذیرفتن این موضوع ندارد که با امتیاز اولیه‌ای که ایران می‌دهد آنها نیز به کاهش تحریم‌ها یا رفع آنها اقدام خواهند کرد.

این روزنامه ادامه داد: آمریکا همواره معتقد است که لغو تحریم‌ها مشکل است. مجوز برداشته شدن تحریم‌های آمریکا به کنگره و نه دولت وابسته است. احساسات ضدایرانی در کنگره نیز قوی است و راضی کردن کنگره برای موافقت با برداشته شدن تحریم‌ها نیز تقلای سختی است اما دولت این آزادی عمل را دارد تا تحریم‌ها را کاهش دهد. اما اقدام برای اتحادیه اروپا ساده‌تر است. این به شورای وزیران اتحادیه اروپا که در 23 ژانویه تصمیم گرفت تا محدودیت‌هایی در واردات نفت از ایران اعمال کند، وابسته است که این تصمیم را لغو کند، اقدامی که احتمالا به کاهش قیمت بنزین بیانجامد.

گاردین در این مقاله تاکید کرد: به نظر می‌رسد که خواسته‌ای سیاسی برای پیشنهاد دادن امتیازاتی برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران در مراحل اولیه پس از روند نشست استانبول وجود ندارد. بیانیه اتحادیه اروپا در روز 7 ماه می پیشنهادی را ارائه کرد که ممکن است تحت بررسی قرار دارد. این اتحادیه اعلام کرد:" ایران باید فعالیت‌های غنی سازی خود و پروژه‌های مربوط به آب سنگین را تعلیق کند". اعضای اتحادیه اروپا به خوبی می‌دانند که ایران حتی تحت اجبار نیز، برنامه‌های خود را تعلیق نخواهد کرد. اصرار اروپا بر تعلیق ممکن است که هدفی نهانی داشته باشد: ایجاد امتیازی قابل مذاکره، شاید؟

این روزنامه نوشت: ایران این موضوع را شفاف ساخته است که در مقابل برخی محدودیت‌ها در غنی سازی که غرب خواسته است، خواستار برخی امتیازات درباره [کاهش] تحریم‌ها است.

گاردین در پایان نوشت: اگر غرب خواستار توافقی مذاکره شده است، باید مستقیم بازی کند. غرب قول اقدامات متقابل داد. شکست در احترام گذاشتن به این تعهد، باعث از دست رفتن فرصتی دیگر می شود و تنش‌ها همچنان در جنوب غرب آسیا کاهش نخواهد یافت، موضوعی که بر استانداردهای زندگی در غرب تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول