اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آشوب طرابلس در کابینه لبنان/موضع وزرای لبنانی چیست؟

خبرگزاری فارس: یک روزنامه لبنانی با شکننده خواندن آرامش در طرابلس این کشور، با اشاره به ناتوانی بخشی از طبقه سیاسی لبنان در حل موضوع، از به دست آمدن برخی سرنخ‌ها خبر داد.

آشوب طرابلس در کابینه لبنان/موضع وزرای لبنانی چیست؟

به گزارش فارس،‌ روزنامه السفیر لبنان در گزارشی از وضعیت طرابلس نوشت: شاید غبار اتفاقات طرابلس و غوغای بازی مذهبی که چند سال است حاکم شده، مانع توجه بسیاری به معانی اتفاقات امروز شود که با 17 می مصادف شده است. تاریخ توافق شوم با دشمن اسرائیلی در سال 1983.  [در آن سالها] بر خلاف همه پیامدهای هجمه، جهت عقربه روشن بود. هویت دشمن بدون هیچ تردید و ابهامی روشن بود. درست است که اشغالگران آن‌زمان بر مساحت وسیعی از خاک لبنان چنبره زده بودند اما این هم درست است که جوی که علیه آن بود، فضایی بود که مذهب و طوائف را در بر گرفته بود. لبنانی‌ها با گرایش‌های مختلف به رویارویی با این اشغال و برای لغو توافق 17 برخاستند.

اما امروز، تقریبا دشمن اصلی با دشمنان توهمی که انگیزه‌های مذهبی آنان را تحت تاثیر صف‌بندی‌های تندی که اصل موضوع را تغییر داده، عوض شده است. استحاله این دشمن خطرناکتر از اسرائیل است. جبهه جبل محسن-باب تبانه در طرابلس از جبهه مقابله با دشمن اسرائیلی پرکشش‌تر شده. اسرائیلی که هنوز بخشی از خاک لبنان را در اشغال خود دارد چه برسد به فلسطین و دیگر بخش‌های اراضی عربی.

بر خلاف استقرار ارتش لبنان در مناطق حساس در طرابلس، هنوز تنش ناشی از درگیری‌های متفرقه و پراکنده باقی است. این وضعیت، نشان دهنده اوضاع دشوار در این منطقه است که ثابت کرده، درمان درست آن، در درجه نخست سیاسی است. این همان چیزی است که نجیب میقاتی (نخست‌وزیر لبنان) در شورای وزیران به صراحت اعلام کرد و گفت که آتش هنوز زیر خاکستر است و این [وضع] مطمئن نیست.

پس از آنکه ارتش موفق شد، تنش را مهار کند، و با رسیدن مروان شربل (وزیر کشور) و سرلشگر اشرق ریفی به توافقی با شیوخ سلفی برای باز کردن راهی به مکان تحصن در میدان عبدالحمید کرامی... درگیری‌ها دیروز پس از حمله و تیراندای به ارتش و مردم در خیابان سوریه، در محور‌های باب التبانه و جبل محسن و حی البقار دوباره آغاز شد که به جراحت هفت نفر از جمله یک سرباز انجامید. در حالی که در میان مردم حالت ترس و رعبی ایجاد شده بود و این سوال را مطرح کرده بود که چه کسی به جوانان و ارتش در التبانه شلیک کرده است؟ آیا «ستون پنجمی» هست که این بازی را در نزدیکی مرز آغاز کرده است؟

فرماندهان ارتش اعلام کردند که «در پی اقدام عناصر مسلح در مناطق جبل محسن و التبانه و القبه به شلیک گلوله، یگان‌های ارتش با دقت به محل شلیک گلوله پاسخ دادند و عملیات جستجوی خانه به خانه سریع ساختمان‌هایی که از آن گلوله شلیک شد، را آغاز کردند و توانستند تعدادی از افراد مسلح را بازداشت و سلاح و مهمات آنان را مصادره کنند. در این درگیری یکی از سرباز نیز مجروح شد. علاوه بر این، عقب‌نشینی واحدهای ارتش از خیابان سوریه یا مکانی دیگر نیز شایعه است.

خبرنگار السفیر در طرابلس نیز گزارش کرد که درگیری‌ها نیمه شب در محور محله البرانیه و محله آمریکایی‌ها از سر گرفته شد و این بار صدای استفاده از سلاح‌هایی مانند مسلسل و راکت در همه جای شهر شنیده می‌شد. ارتش هم به منبع تیراندازی‌ها پاسخ داد اما درگیری‌ها به لطف تاریکی شب و عدم توانایی ارتش به محاصره کامل منطقه ادامه یافت.

وزیر کشور: وضعیت شکننده است

مروان شربل وزیر کشور پس از بازگشت از طرابلس به السفیر گفت، وضعیت شهر هنوز شکننده است. راه حل ریشه‌ای، سیاسی است اما راهکار امنیتی نیز استفاده می‌شود و اصل مشکل را حل نمی‌کند. وی از همه طرف‌ها از 8 و 14 مارس خواست تا سندی در حمایت از مردم و عدم دخیل کردن آنان در درگیری‌های دو طرفه امضا کنند چرا که او باور نمی‌کند که همه در رفع حمایت خود از افراد مسلح صادق باشند.

او توضیح داد که هفت ساعت با گروه‌های سلفی مذاکره کرده تا متقاعدشان کند که راه را به مکان تحصن آنان باز کنند. او گفت که طبیعی است بعد از آنکه از شادی مولوی [سلفی] بازداشت شده گزارشی در غیاب وکیلش تهیه کرده است، در حضور وکلیش نیز این کار را بکند.

در همین ارتباط، منابع مطلع به السفیر اعلام کردند که پیگیری امنیتی دقیقی از سرنخ‌های موجود در نهادهای ذی‌ربط درباره تحرکات مشکوک برخی گروه‌های افراطی که شاید آمادگی اجرای عملیات خرابکارانه در لبنان را داشته‌اند، در جریان است.

وی توضیح داد که سران بارز 8 و 14 مارس و مراجع رسمی، از دستگاه امنیتی رسمی جزئیات دقیق هویت این گروه‌ها و اهداف احتمالی آنان دریافت کرده‌اند.

جنبلاط: امنیت عمومی وابسته به سوریه است

به موزات این اتفاقات، ولید جنبلاط اعلام کرد که مرحله کنونی، دشوارتر از مرحله‌ای است که کشورش در سال 2005 وارد آن شد.

او در گفت‌وگو با ام‌تی‌وی گفت: اتفاقات طرابلس، گویی که می‌گوید سیاست دولت [یعنی سیاست عدم دخالت در سوریه] ممنوع است و از دولت می‌خواهند که سیاستی جانبدارانه از سیاست سوریه اتخاذ کند.

جنبلاط معتقد است که «امنیت عمومی وابسته به [اوضاع] سوریه است و شیوه دستگاه امنیتی [لبنان] احمقانه بود و می‌توانست به جای دامی که برای شادی مولوی گذاشت، احضاریه قضایی ارسال کند.

دمشق ارتباطی با اتفاقات طرابلس ندارد

از سویی دیگر، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با المنار اعلام کرد که اتهام به سوریه مبنی بر شعله‌ور کردن اتفاقات طرابلس‌ [لبنان] نامربوط‌ترین حرف به حقیقت است. وی تاکید کرد که سوریه خودش هدف حملات تروریست‌هایی قرار دارد که از مرز لبنان وارد سوریه می‌شوند.

وی برخی از جریان‌های لبنانی را حامی تروریست‌ها دانست و تاکید کرد که کشورش اطلاعات دقیق و موثقی در این خصوص دارد.

کابیـنه لبنـان و نظرات وزرای لبنانی درباره اتفاقات طرابلس

در همین اثنا، بحث موضوع امنیتی در طرابلس بخش زیادی از جلسه کابینه را گرفت اما هزینه مالی نیمه اول سال جاری لبنان در این جلسه به سرانجام نرسید هرچند که ماده 85 قانون اساسی هزینه پیش‌بینی نشده را در صورت موافقت کابینه به باز کردن حساب فو‌ق‌العاده برای پوشش هزینه‌های فوریتی که بارزترین آن برای ارتش و نیروهای امنیت داخلی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت دارایی و برخی بیمارستان‌های دولتی و نهادهای نگهداری معلولان و پشتیبانی شهرک ورزشی در بیروت است، پیش‌بینی کرده است.

در خصوص اتفاقات طرابلس، میشل سلیمان (رئیس جمهور) گفت که امنیت ملی وظیفه خود را انجام داده و خطایی مرتکب نشده است و اگر خطایی هم باشد، خطا در شیوه است. حل مشکل،‌ آزاد کردن فرد بازداشت شده نیست بلکه تدابیری است که برای حفظ کرامت مردم اتخاذ می‌شود و به تصحیح راه اشتباه می‌انجامد. نجیب میقاتی (نخست وزیر) هم گفت که تا این لحظه آتش زیر خاکستر است و مطمئن نیست که آیا گروه‌هایی هستند که در صدد شعله‌ور کردن آتش ایجاد شده در طرابلس هستند یا خیر.

وزرای «جریان ملی آزاد» اتفاقات طرابلس را به «تراکم مسائل از سال 2005 از طریق سخنان تحریک‌کننده، مذهبی و پول و سیاست» دانستند. علی حسن خلیل درباره کسانی سوال کرد که مانع فراهم کردن پوشش سیاسی برای ارتش و نیروهای امنیتی جهت اجرای ماموریتشان می‌شدند. اما بانوس مانوچیان دیگر وزیر کابینه میقاتی معتقد است که نمی‌شود امور شهر طرابلس را با تساهل با افراد مسلح که دیگر برای همه شناخته شده هستند، حل کرد و اجازه نمی‌دهند که احدی از آنان بازداشت شود.

فیصل کرامی دیگر وزیر لبنان لبنانی (وزیر جوانان و ورزش) اعلام کرد که پیش از این مکررا درباره انفجار اوضاع در طرابلس که نتیجه سلاح در دست هم‌وطنان لبنانی اوست هشدار داده و خواستار درمان فوری بحران از طریق کار توسعه‌مدارانه شده بود تا اینکه کار به پوشش سیاسی لازم برسد و ارتش بتواند وظیفه خود را در سایه آن انجام بدهد.

محمد الصفدی دیگر وزیر لبنان (وزیر دارایی) بر بحران اجتماعی متمرکز شد که به اهالی طرابلس هجمه کرده و بسیاری از جوانان را به حمل سلاح در نتیجه فقر مجبور کرده است.

احمد کرامی (وزیر مشاور) این نظر محمد الصفدی را تایید کرد و بیشتر وزرای کابینه میقاتی متفق‌القول شدند که تخصیص طرح‌های تولیدی به شهر طرابلس ضرورت دارد.

محمد فنیش (وزیر مشاور در امور توسعه اداری) دیگر وزیر لبنانی اعلام کرد: اگر همه جریان‌های لبنانی مخالف اتفاقات طرابلس و مخالف آشوب هستند، پس چه جریانی است که پوشش و حمایت از افراد مسلح را تامین می‌کند؟ آیا طرف‌هایی خارجی در پشت پرده طرابلس هستند؟

وی تاکید کرد، بین سلاحی که امنیت داخلی را تهدید می‌کند با سلاحی که از کشور حمایت می‌کند، تفاوت وجود دارد.

وزیر غازی العریضی (وزیر کار و حمل و نقل) نیز بر اهمیت برقراری ثبات و ضرورت اطمینان یافتن از اطلاعات خصوصا درباره شبکه‌های تروریستی تاکید کرد تا کابینه با آگاهی کامل تصمیم‌های درست را در این خصوص اتخاذ کند.

علی قانصو (وزیر مشاور) از ارتش و امنیت عمومی لبنان تقدیر کرد و با اعلام همبستگی خود با اهالی طرابلس و بازداشت‌شدگانی که در زندان هستند، مسئولیت [آشوب در طرابلس] را بر عهده «سخنان مذهبی تحریک‌کننده» دانست که برخی سیاستمداران «جریان 14 مارس» [وابسته به آمریکا و غرب] و برخی شیوخ بیان می‌کنند.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول