اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

نگاهی بر اخبار و تحولات آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

پوتین: کشورهای آسیای مرکزی نزدیکترین شرکای استراتژیک روسیه هستند

خبرگزاری فارس: اظهارات پوتین در اجلاس کشورهای عضو همسود،سفر هیئت بلندپایه فرهنگی ترکمنستان به ایران و کمک آمریکا به صادرات برق تاجیکستان به افغانستان بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

پوتین: کشورهای آسیای مرکزی نزدیکترین شرکای استراتژیک روسیه هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، در جریان نشست سران کشورهای همسود و سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در نطق خوش آمدگویی ضمن تشکر از حضور سران کشورها در این نشست گفت: روسیه همه کشورهای همسود را نزدیکترین شرکاء استراتژیک خود می‌داند.

وی تاکید کرد، تقریبا تمام جنبه‌های تعامل با کشورها برای روسیه اهمیت حیاتی دارد، از جنبه‌های اقتصادی –اجتماعی گرفته تا روابط فرهنگی که ما را در عرصه بین‌المللی مطرح می‌کند.

پوتین همچنین تصریح کرد که اتحادیه گمرکی و مناطق آزاد تجاری در کشورهای مختلف و فضای مشترک اقتصادی مهمترین انجمن‌هایی هستند که اهمیت ویژه‌ای داشته و ما باید از پتانسیل‌های آن استفاده کنیم.

صبح امروز، هیئت بلند‏پایه فرهنگی هنری ترکمنستان عازم ایران شد

یک هیئت عالی‌رتبه فرهنگی هنری ترکمنستان دقایقی پیش عازم جمهوری اسلامی ایران شد.

 زیارت آرامگاه  مختومقلی فراغی که در ترکمنستان ایشان به عنوان پدر شعر و ادب کلاسیک ترکمنی شهرت دارند و شرکت در همایش مشترک گرامیداشت آن ادیب بالا مقام، از مهمترین اهداف سفر هیئت فرهنگی هنری دولت ترکمنستان به ایران می‏باشد.

گفتنی است که هر سال هیئت متشکل از مختومقلی‏شناسان، محققین، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فرهنگ‌ دوستان، اساتید آموزشگاه‌های عالی کشور و نمایندگان سازمان‌های اجتماعی،علمی و فرهنگی  ترکمنستان، در آستانه سالروز تولد مختوم‏قلی فراغی شاعر بلند آوازه ترکمن ایرانی که در نیم دوم ماه می هر سال در ترکمنستان جشن گرفته می‏شود، به آرامگاه این شاعر معروف به استان گلستان جمهوری اسلامی ایران سفر می‏کنند و از مرقد آن شاعر فرزانه و پدر بزرگوار وی زیارت می‏کنند.

 مختومقلی فراغی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمن، ایرانی و زاده یکی از روستاهای گنبدکاووس است. وی در سال 1153 هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس پا به جهان گذاشت.

آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه - دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق تقه واقع شده‌است. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 22251 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این آرامگاه شامل مقبرهٔ مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها و پدرش دولت محمد آزادی می‌شود.

  در دههٔ 1370 بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در 20 اردیبهشت 1378 با حضور صفر مراد نیازوف رئیس جمهور وقت ترکمنستان و عطاالله مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.

هرساله در زادروز مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.

کمک آمریکا به صادرات برق تاجیکستان به افغانستان

سخنگوی سفارت آمریکا در تاجیکستان بعد از پایان پنجمین کنفرانس منطقه‌ای همکاری اقتصادی در مورد افغانستان، گفت: آژانس رشد بین‌المللی آمریکا با شرکت "پامیر انرژی" توافق نامه همکاری مبنی بر مساعدت به تجارت برون مرزی نیروی برق میان تاجیکستان و افغانستان به امضا رساندند. 

بنابر اعلام اطلاع منابع خبری، در این توافق نامه، آژانس آمریکایی مبلغ 140 هزار دلار به شرکت پامیر انرژی جهت مساعدت در کشیدن خطوط انتقال برق از تاجیکستان به افغانستان کمک خواهد کرد که این خطوط برق می‌تواند نیاز استان بدخشان را تامین نماید.

سفیر آمریکا در تاجیکستان نیز در پایان این همایش گفت: هدف از انتقال خط برق به این ولایت افغانستان توسعه بازرگانی خرد و بهبود چشم اندازهای اقتصادی در این منطقه بوده ضمن اینکه دولت آمریکا سرمایه گذاری هایی را در رابطه با مسائل ساختمانی و حمل و نقل نیز انجام می‌دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول