اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

90 درصد منشاء ریزگردهای ایران در عراق است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: 90 درصد منشأ ریزگردهای موجود در ایران، مربوط به مسائل و مشکلات زیست‌محیطی کشورهای همسایه به وی‍ژه کشور عراق است.

90 درصد منشاء ریزگردهای ایران در عراق است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سیدامیر فاتح‌وحدتی عصر امروز در همایش مدیریت گرد و غبار در لرستان اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به رفع معضل گرد و غبار تلاش شود.

وی وجود ریزگردها در آسمان را ناشی از عملکرد انسانی و عدم مدیریت صحیح در مسایل زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: یک میلیون و 200 هزار هکتار از خاک عراق کانون اصلی این پدیده است و ‌در این راستا 13 میلیون هکتار از اراضی قابل فرسایش در عراق نیز شناسایی شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: گرم شدن تدریجی هوا نیز یکی دیگر از مشکلات در جهان به شمار می‌رود به طوری که 1,5 درجه حرارت کره زمین افزایش یافته و همین علت‌ها باعث شده که منابع زیستی ما به دلیل خشک‌سالی در حال تهدید باشند.

وی افزود: کانون این ریزگردها در کشور عراق به دلیل خشک‌سالی‌ها و برخی استان‌های کشور نظیر خراسان جنوبی و رضوی و حاشیه‌های استان کرمان است که باید به خوبی در این زمینه مدیریت علمی صورت گیرد.

وحدتی گفت: ایجاد کمربند فضای سبز،‌ توسعه و تجهیز مراکز درمانی و پزشکی،‌ کنترل فعالیت‌های عمرانی و منابع ساکن تولید گرد و غبار، استفاده از فناوری‌های نو در مهار پدیده گرد و غبار،‌ افزایش آگاهی‌ها عمومی،‌ مدیریت صحیح منابع آب و خاک،‌ مقابله با بیابان‌زدایی و کنترل فرسایش از جمله راهکارهای مناسب در این زمینه است.

وی افزود: با توجه به اینکه اغلب استان‌های کشور به دلیل وجود ریزگردها با مشکلاتی مواجه شده‌اند، به همین منظور اعتبارات ویژه‌ای به استان‌های درگیر موضوع تخصیص داده شده است.

همایش ملی مدیریت گرد و غبار لرستان به مدت دو روز در خرم‌آباد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول