اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با خبرنگاران

مرد هزار قفله و کلیدار عتیقه در تبریز

خبرگزاری فارس: مجموعه‌دار خصوصی یک هزار قفل و کلید عتیقه گفت: از زمان ساسانی که قفل‌های آویزی در ایران بکار برده شد، هر منطقه و مکان جغرافیایی قفل و کلیدهای مختص خود را داشته است.

مرد هزار قفله و کلیدار عتیقه در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید ضیاءالدین قریشی‌زاده عصر امروز در بازدید خبرنگاران از نمایشگاه قفل و کلیدها در تبریز اظهار کرد: در واقع منطقه جغرافیایی هم عامل مهمی در تعیین شکل ظاهری قفل و هم دستگاه و ماشین داخلی به کار رفته در آن داشته است.

وی تصریح کرد: این مجموعه هزارتایی قفل و کلیدهای تاریخی را از تمام شهرهای ایران جمع آوری کرده‌ام که عمده آثار موجود متعلق به شهرهای تبریز، تهران و اصفهان هستند.

قریشی‌زاده با اشاره به قدمت آثار این مجموعه یادآور شد: قفل و کلیدهای جمع‌آوری شده تمام دوره‌های تاریخی بعد از اسلام و ساسانی را که دوره ایجاد این نوع قفل‌ها در ایران به شمار می‌رود، شامل می‌شود.

این مجموعه دار خصوصی خاطرنشان کرد: از دوره جوانی آغاز به جمع‌آوری این مجموعه کرده و بیش از 20 سال برای خریداری قفل و کلیدهایی که اکنون دارم، زمان صرف کرده‌ام.

قریشی‌زاده علاقه و احساس نیاز را اصلی‌ترین دلایل جمع آوری این مجموعه دانست و گفت: با توجه به اینکه رشته باستان‌شناسی را برای تحصیل انتخاب کرده بودم، طی مطالعات آزاد این رشته و علاقه‌ای که به انواع قفل‌ها داشتم آغاز به خریداری این اشیا کردم.

وی تصریح کرد: مجموعه‌داری اشیای تاریخی ویژگی‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد، که علاوه بر علاقه، آشنایی کافی با مسائل تئوری باستان‌شناسی و شیوه‌های شناسایی، نگهداری و حفظ این اشیا نیز ضروری است.

این مجموعه‌دار تبریزی با اشاره به حساسیت‌های نگهداری اشیای تاریخی، خاطرنشان کرد: نگهداری آثار تاریخی مانند شیشه، مس و فولاد شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که باید آنها را مدنظر داشت.

قریشی‌زاده افزود: اما مجموعه‌های فلزی به خصوص فولاد و آهن به دلیل خطر زنگ‌زدگی، از حساسیت‌های بالاتری برخوردارند، که باید این اشیا را در شرایط دمایی حساب شده و خلاء نسبی نگاه داشت تا حد امکان عوامل فرسایش از بین بروند.

وی اغلب قفل و کلیدهای این مجموعه را ایرانی عنوان کرد و گفت: در واقع قفل‌های ایرانی و خارجی از همان ابتدا، همواره با یکدیگر در حال رقابت بودند که همین رقابت دلیل اصلی به وجود آمدن برخی از انواع این قفل‌ها بوده است.

این مجموعه‌دار خصوصی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این نمایشگاه با یک هزار قفل و کلید موجود راه‌اندازی شده، اما با توجه به ظرفیت متغیر سه هزار و 500 عددی که برای این مجموعه تعریف کرده‌ام، تا رسیدن به این میزان پی‌در‌ پی در حال خرید هستم.

قریشی‌زاده با اشاره به آثار و مجموعه‌های دیگری که در حال جمع‌آوری‌شان است، گفت: در کنار قفل و کلیدهایی که به طور ویژه در طول این چند سال جمع کرده‌ام، خریداری و جمع‌آوری مجموعه‌های دیگری را نیز مانند شیشه، مس، منسوجات و سنگ‌های قیمتی به صورت محدودتر پیگیری می‌کنم.

سید ضیاءالدین قریشی‌زاده پیش از این برپایی نمایشگاه‌هایی در کاخ موزه سعدآباد و کاخ گلستان تهران را نیز برای این قفل و کلیدهای تاریخی داشته است که هم‌اکنون نیز نمایشگاهی از این یک هزار شی تاریخی در طبقه زیرین موزه آذربایجان برپاست که از 25 اردیبهشت همزمان با هفته میراث فرهنگی گشایش یافته و تا پایان شهریور ماه آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول