اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازیگر توانمند نقش خان ننه در نمایش «خان ننه»:

پرداختن به آداب و رسوم محلی مهم‌ترین عامل استقبال مردم از نمایش «خان ننه» است

خبرگزاری فارس: بازیگر نقش خان ننه در تئاتر «خان ننه» نمایش و معرفی آداب و رسوم محلی روستای روزگار کودکی استاد شهریار را مهم‌ترین عامل استقبال مردم از این نمایش دانست.

پرداختن به آداب و رسوم محلی مهم‌ترین عامل استقبال مردم از نمایش «خان ننه» است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رقیه شادخواه شامگاه امروز در حاشیه نمایش " خان ننه" در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با تشریح فضای سنتی و محلی نمایش خان ننه تاکید کرد: یکی از علل موفقیت این تئاتر و استقبال بالای مردم از آن به نمایش گذاشته شدن فرهنگ، آیین و سنت‌های محلی و قدیمی مردم آذربایجان‌شرقی است.

وی ادامه داد: در تبریز نمایش‌های بسیاری از نویسندگان غربی و ایرانی اجرا شده است اما نمایش "خان ننه" به دلیل حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان، در مقایسه با دیگر آثار به نمایش در آمده در سالن‌های تئاتر این شهر بی نظیر بود که تنها دلیل آن را می‌توان در نمایش سنت‌ها و فولکور مردمان آذربایجان دانست.

شادخواه با اشاره به اینکه در این نمایش سعی شده عناصری مانند لهجه، لباس‌ها و موسیقی کاملا محلی و مطابق با فضای روستای "خشکناب" زمان زندگی شهریار باشد، گفت: نمایش یکی از ابزارهای موثر در معرفی آداب و رسوم رو به فراموشی گذشتگان است.

وی همچنین نقش حمایتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از هنرهای نمایشی، برای معرفی فرهنگ و سنت‌های در معرض فراموشی استان را بسیار موثر دانست و گفت: این سازمان می‌تواند هنرمندان را در بررسی و معرفی فرهنگ و فولکلور آذربایجان یاری کند تا طراحی‌ها و اجزای مختلف نمایش به واقعیت نزدیکی بیشتری داشته باشد.

این بازیگر موفق در عین‌حال با بیان اینکه تئاتر در تبریز مخاطبان خاصی دارد، خاطر نشان کرد: گرچه در تبریز و شهرستان‌های استان تئاتر همچنان جایگاه اصلی خود را نیافته، اما این نمایش نشان داد که از طریق اجرای تئاترهای سنتی و محلی، این هنر می‌تواند در میان عموم مردم نیز راه یافته و تماشای تئاتر تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

شادخواه زبان هنر را بهترین زبان برای احیا و معرفی فرهنگ جامعه دانست و گفت: تئاتر به دلیل اجرای زنده مخاطبان را وارد فضا و روزهای گذشته کرده و فرصت خوبی برای معرفی و زنده کردن فرهنگ، تاریخ و آداب و سنت‌های اصیل روزگاران گذشته مردمان این آب و خاک را به تماشاگر می‌دهد.

وی با تشریح نقش "خان ننه" در این نمایش تصریح کرد: «خان ننه» شخصیت محترمی در میان خانواده و اهالی روستا داشته و همه از افکار و تجربیاتش استفاده می‌کردند.

این بازیگر تئاتر یادآور شد: شخصیت و حضور «خان‌ننه» در زندگی استاد شهریار بسیار تاثیر گذار بود، به طوری که می‌توان گفت آینده این شاعر بزرگ را رقم زده است.

شادخواه خاطرنشان کرد: روابط شهریار با مادر‌بزرگ خود دو سویه بود به طوری که «خان ننه» هم عقیده داشت اگر محمد‌حسین نبود روزهای او هیچ رنگ و بویی نداشته و به تباهی می‌گذشت.

گزاش فارس حاکی است، نمایش «خان ننه» ، نوشته غلامرضا دانشور، به کارگردانی رامین راستی و  با حضور 50 تن از هنرمندان و بازیگران برجسته و توانای استان، کاری از گروه کسری است که اجرای آن از روز 17 اردیبهشت در تالار اصلی خانه تئاتر تبریز آغاز شده و تا پایان هفته میراث فرهنگی ادامه خواهد داشت.

این نمایش، اثری برگرفته از اشعار ماندگار استاد محمدحسین شهریار است که با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به روی صحنه رفته است.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول