اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس‌جمهور آرژانتین:

انگلیس به اقدامات تحریک‌آمیز خود در رابطه با مالویناس ادامه می‌دهد

خبرگزاری فارس: کریستینا فرناندز در رابطه با اعتراض لندن به ساخت ویدئوی تبلیغاتی آرژانتینی در خصوص جزایر مالویناس اظهار داشت اعزام کشتی به جزایر و استخراج نفت از خاک ما اقدامتی تحریک‌آمیز از سوی لندن هستند که همچنان ادامه دارند.

انگلیس به اقدامات تحریک‌آمیز خود در رابطه با مالویناس ادامه می‌دهد

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، "کریستینا فرناندز کرشنر"، رئیس‌جمهور آرژانتین، از ویدئوی جنجالی ساخته شده در این کشور در رابطه با بازی‌های المپیک تابستانی لندن حمایت کرد.

در این ویدئو که مورد انتقاد دولت انگلیس نیز قرار گرفت، یک ورزشکار آرژانتینی در حال تمرین در کنار بنای یادبود قربانیان جنگ جهانی اول واقع در جزیره مورد مناقشه مالویناس است. ویدئو حامل این پیام است که ورزشکاران این کشور برای شرکت در المپیک لندن در خاک آرژانتین تمرین می‌کنند.

کریستینا فرناندز در این رابطه اظهار داشت: برخی به دلیل یک عبارت کوتاه واکنش نشان دادند، ولی این ویدئو منعکس کننده احساسات مردم آرژانتین است. چقدر دشوار است زمانی که می دانی برخی در حال سرقت منابع کشور تو هستند.

انگلستان به دلیل پخش این ویدئو خواستار عذرخواهی رسمی از سوی مسوولین آرژانتینی شده است، این در حالی است که مقامات آرژانتینی این ویدئو را تحریک‌آمیز ندانسته و در نتیجه دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بینند.

رئیس‌جمهور آرژانتین در پاسخ به اظهارات مقامات دولتی انگلیس خاطرنشان کرد: آنها (انگلیسی‌ها) کشتی‌های خود را به جزیره اعزام می‌کنند و مرتبا اعلام می‌کنند که ناوشکن در جزیره مستقر است. این یک راه مدرن است.

فرناندز همچنین ادامه داد: آنها در چند متری و یا چند کیلومتری جزایر مالویناس اقدام به استخراج نفت متعلق به کشور ما می‌کنند و ماهی‌های موجود در آب‌های ما را صید می‌کنند و همچنان نیز به این اقدامات خود ادامه می‌دهند. این اقدامات تحریک‌آمیز هستند نه ساخت ویدئو درباره جزایر مالویناس.

اختلافات انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس به ویژه پس از آنکه "مرکوسور" (بازار مشترک آمریکای جنوبی شامل کشورهای برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه) تصمیم گرفت ورود کشتی‌های با پرچم "فالکلند" (نام انگلیسی جزایر مالویناس) به بنادر خود را در همبستگی با آرژانتین ممنوع کند، افزایش یافت.

دوم آوریل سی‌امین سالگرد جنگ 74 روزه میان انگلیس و آرژانتین بود که در آن 649 آرژانتینی و 255 انگلیسی کشته شدند.

چندی پیش نخست وزیر انگلیس در رابطه با حاکمیت جزایر مالویناس، آرژانتین را به "استعمارگری" متهم کرد که این مساله به انتقاد دولت آرژانتین و افزایش درگیری‌های لفطی منجر شد.

دولت آرژانتین نیز لندن را در رابطه با حفاری در منطقه مورد مناقشه مالویناس، بدون در نظر گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت که دو طرف را برای آغاز مجدد مذاکرات درباره آینده جزایر دعوت می‌کند، محکوم کرده است.

بوئنوس آیرس اخیرا کنترل کشتیرانی به سمت جزایر مالویناس را تشدید کرده است تا برای کشتی‌هایی که می‌توانند از آب‌های قانونی آرژانتین تا 200 مایل استفاده کنند، مجوز صادر شود.

همچنین پیش از این وزارت امور خارجه آرژانتین با انتشار بیانیه‌ای تصمیم انگلیس برای اعزام کشتی جنگی به جزایر مورد مناقشه مالویناس را محکوم کرده و خواستار کمک سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه شد.

بوئنوس آیرس این اقدام لندن را تلاش برای نظامی کردن اختلافات مربوط به جزایر مورد اختلاف مالویناس دانست که بر اساس بیانیه‌های متعدد سازمان ملل متحد باید از راه مذاکرات صلح‌آمیز حل و فصل شود.

اعزام کشتی گشت "اچ.ام.اس مونتروز" به مالویناس از سوی انگلیس و همچنین سفر پرنس ویلیام به جزایر مالویناس موجب افزایش تنش بین دو کشور شد.

آرژانتین حق خود برای حاکمیت بر جزایر مالویناس که از سال 1833 توسط انگلیس به اشغال درآمده‌اند را بارها در مجامع بین‌المللی اعلام کرده است. چندی پیش نیز این کشور با انتشار بیانیه‌ای در سازمان "یونسکو" بر حق خود در خصوص حاکمیت بر جزایر مالویناس که تحت اشغال انگلیس قرار دارند تاکید کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول