اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیین بزرگداشت سراینده «جنگ،جنگ،تا پیروزی»

سوگند کبوتران و پرستوهای عاشق به یاد استاد سپهونی

خبرگزاری فارس:آنچه که استاد سپهونی را شهره کرد، راه‌اندازی گروه موزیک و سرود دانش‌آموزی استان لرستان بود؛ این گروه در جبهه‌ها با اجرای نواهای حماسی و دینی، قوت قلب رزمندگان بود.استاد سپهونی علاوه بر موسیقی و شعر ،استاد قرآن و اخلاق نیز بود

سوگند کبوتران و پرستوهای عاشق به یاد استاد سپهونی

به گزارش اداره کل استانهای خبرگزاری فارس، عیسی سپهونی تنها 16 سال داشت که وارد ارتش شد و به دلیل استعداد و علاقه ذاتی‌اش به موسیقی، خدمت در گروه موزیک را انتخاب کرد و ترومبن کشویی ساز او شد؛ اما بعدها ویولن سل را به عنوان ساز تخصصی انتخاب کرد.

استاد عیسی سپهونی از تک‌نوازان برجسته‌ای بود که در سخت‌ترین شرایط جنگی با راه‌اندازی گروه‌های سرود دانش‌آموزی و خلق آثار ارزشمندی چون «دالکه»، «وحدت»، «سرباز» و «پیروزی» هنر ایثار و مقاومت را با ملودی‌های شیرینش درآمیخت.

او از معدود هنرمندانی بود که در چند شاخه موسیقی یعنی ترانه‌سرایی، آهنگسازی و نوازندگی چیره‌دست و توانمند بود. حسن خلق، سلامت نفس و تعهد او به مفاهیم ناب اسلامی و انقلاب هم بر ارزش‌های او افزوده بود.

شاید بیش از هر چیز دیگر، آنچه که سپهونی را سپهونی کرد، راه‌اندازی گروه موزیک و سرود دانش‌آموزی استان لرستان بود؛ این گروه عیسی سپهونی زمانی در جبهه‌ها با اجرای نواهای حماسی و دینی، قوت قلب رزمندگان بود و حالا چند نفر از اعضای همین گروه چهره‌های آشنایی در حوزهای فرهنگی هستند.

از بیست و پنجم اردیبهشت سال 85 که استاد چشم‌هایش را به روی دنیا بست تاکنون، هر ساله تمام شاگردانش گرد هم جمع می‌آیند و از خوبی‌ها و خاطرات استادشان می‌گویند تا مبادا ذره‌ای یاد سپهونی در خاطرتشان کم‌رنگ شود. 

امسال نیز در مراسم ششمین سالگرد عروج استاد سپهونی در خرم‌آباد همه حضور داشتند؛ از شاگردان این استاد گرفته تا علاقمندان به هنر موسیقی و مسئولان.

هر طرف را که نگاه می‌کنی عده‌ای ایستاده‌اند و صبوری و سادگی استاد سپهونی نقل محفلشان است.

سپهونی اخلاق و هنر را در هم آمیخت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه اخلاق‌مداری و ایجاد روحیه کارگروهی در بین شاگردان، از جمله شاخصه‌های این استاد فقید است، درباره عیسی سپهونی می‌گوید: یکی از شاخصه‌های ایشان این بود که وقتی شاگردی را می‌پذیرفتند، علاوه بر آموزش تخصصی و سهم آن هنر، به حوزه تربیتی و اخلاقی آنها نیز توجه ویژه‌ای داشتند.

حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان‌ ادامه می‌دهد: به همین خاطر نسلی که ایشان تربیت کردند، می‌توانیم بگوییم شاکله اصلی موسیقی امروز لرستان را شکل می‌دهند و نسلی سالم و مؤثر است، اثرگذاری نسل این‌گونه هنرمندان و عزیزان موجب شده که موسیقی لرستان نسبت به دیگر مناطق سالم‌تر بماند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق‌مداری حلقه ممیز بین موسیقی غرب و هنر اسلامی است، اضافه می‌کند: آمیختن اخلاق و هنر یکی از شاخصه‌های این استاد گران‌قدر است و همین شاخصه موجب شده که تمام شاگردان ایشان که امروز در جامعه هنری ما تأثیرگذار و صاحب سبک هستند، اخلاق‌مداری را در اولویت کار خود قرار دهند.

موسیقی‌دانان لرستان مدیون زحمات استاد سپهونی هستند

رئیس انجمن موسیقی لرستان نیز با بیان اینکه 90 درصد جوانان فعال در حوزه موسیقی این استان مدیون زحمات استاد عیسی سپهونی هستند، می‌گوید: گروه موزیک استاد سپهونی نخستین و یا جزو نخستین گروه‌های موزیک دانش‌آموزی دفاع مقدس در سطح کشور بود که در اوایل دهه 60 در امور تربیتی ناحیه یک خرم‌آباد راه‌اندازی شد.

بابک صادقی ادامه می‌دهد: در مورد خدمت استاد سپه‌ونی به عرصه موسیقی لرستان، همین بس که 90 درصد جوانان فعال در حوزه موسیقی این استان مدیون زحمات ایشان هستند و اگر آن زمان بستر آموزش این هنر فراهم نمی‌شد اکنون هیچکدام از این جوانانی که صاحب سبک هستند و حرفی برای گرفتن دارند، وجود نداشتند.

سرپرست گروه موسیقی خایدالو اضافه می‌کند: یکی از بهترین خصیصه‌های استاد این بود که فقط به تعلیم تک‌‌بعدی موسیقی توجه نمی‌کرد بلکه همزمان تعلیم و تربیت را همزمان به شاگردانش یاد می‌داد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌های باشکوه سالگرد برای این استاد هنرمند، ادامه می‌دهد: اینکه ما پس از شش سال گرد هم جمع می‌شویم و یاد آن استاد را گرامی می‌داریم به دلیل این است که خود را مدیون استاد سپهونی می‌دانیم زیرا ایشان درس زندگی و قدرشناسی را به شاگردانش یاد داد.

استاد سپهونی الگوی موسیقی‌دانان لرستان بود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه استاد مرحوم عیسی سپهونی الگویی برای جوانان به ویژه هنرمندان لرستان بود، می‌گوید: سپهونی معلمی با اخلاق بود که با رفتار خوب خود هنرمندان چیره دستی را تحویل جامعه داد.

ماشاالله بهاروند ادامه می‌دهد: نقش استاد سپهونی در سرودهای دوران دفاع مقدس و دادن روحیه به بچه‌های کم سن و سال به نوعی بی‌نظیر بود.

سپهونی، پدر دلسوز موسیقی لرستان بود

رامین صادقی، یکی از شاگردان استاد عیسی سپهونی نیز با بیان اینکه سپهونی، پدری مهربان و دلسوز برای موسیقی لرستان بود، می‌گوید: هیچ وقت نماز اول وقت استاد سپهونی از یاد ما نمی‌رود و نظم و انظباطی که آن زمان استاد سپهونی در موسیقی در بین شاگردانش داشت هنوز هم پا برجاست.

محسن مردادی، مسئول روابط عمومی اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز که در این مراسم حضور دارد، می‌گوید: اجراهای متعدد گروه سرود عیسی سپهونی در مناطق عملیاتی از یاد رزمند‌گان آن دوران نمی‌رود.

یاد شاعر جبهه‌های استقامت بخیر!

عیسی سپهونی در پنجم مهرماه 1307 در خرم‌آباد چشم به جهان گشود و از سن 18 سالگی به موسیقی و سرود پرداخت. او  از هنرمندان و فرزانگان سرزمین لرستان بود  که توانست حضوری به وسعت ترانه‌های بودن داشته باشد و با تلاش نیم قرن آفرینش و آموزش در عرصه موسیقی برگ زرینی به تاریخ معاصر هنر لرستان اضافه کند.

آثار مرحوم استاد عیسی سپهونی در سرودهای لری شامل بهار، بسیج، شیر شهید، دالکه بیار تفنگم، مسلمانان، خلیج‌فارس، لشکر محمدی، وحدت، جنگ جنگ تا پیروزی، نامه یک رزمنده به مادر‌،‌ نمیری بسیجی، و ترانه‌های شب‌های لرستان می‌شود.

راهیان کربلا،‌ بهمن، معلم ‌١، معلم ‌٢، رزمندگان، شادی، سربازم، محصلان، شهیدان، پرستوها، سوگند و کبوتر از سرودهای فارسی این استاد ارزشمند هستند همچنین مارش‌ها و آهنگ‌های بی‌کلام و سرود شاکرین به زبان عربی از این استاد گرانقدر به یادگار مانده است.

استاد سپهونی علاوه بر ساخت آهنگ‌های زیاد، خود شاعر این قطعات نیز بود و اشعار این آثار از سروده‌های خود استاد هستند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول