اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خبر داد

رشد 150 درصدی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار

خبرگزاری فارس: مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: واردات کالای تجاری به منطقه آزاد چابهار در سال 90 نسبت به سال قبل از آن 13.5 درصد رشد داشته است که در بخش سرمایه‌گذاری نیز 150 درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

رشد 150 درصدی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار، شهباز یزدانی اظهار داشت: بر اساس تفاهمنامه ایران و افغانستان، چابهار به کانون ترانزیت نیازمندی‌های افغانستان با شرکای این کشور در آفریقا و جنوب‌شرقی آسیا تبدیل شد.

وی از امضاء تفاهمنامه اجاره 50 هکتار زمین به مدت 50 سال برای فعالیت‌های صنعتی و تجاری میان منطقه آزاد چابهار و وزارت صنعت و تجارت افغانستان خبر داد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: تجار و صنعتگرانی که با معرفی‌نامه وزارت صنعت و تجارت افغانستان در چابهار سرمایه‌گذاری کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و پرداخت اجاره بهای اراضی تجاری و صنعتی چابهار به صورت ارزی است.

یزدانی گفت: در قالب این تفاهمنامه، مجوز برقراری خط هوایی میان کابل، چابهار و دوبی برای خطوط هوایی دو کشور صادر شد که تاکنون شرکت "کام ایر" افغانستان نسبت به راه‌اندازی این خط هوایی ابراز تمایل کرده است.

وی ادامه داد: ایجاد شعب بانک‌ها و بیمه‌های افغانی در این منطقه آزاد از دیگر مفاد تفاهمنامه منعقده با وزارت صنعت و تجارت افغانستان است که روابط بانکی و بیمه‌ای دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اظهارات اخیر سفیر افغانستان در تهران افزود: افغانستان سالانه 3 میلیون تن کالا از مسیر بندر کراچی در پاکستان ترانزیت می‌کند که تمایل دارد تمامی این حجم کالا را در مسیر کریدور چابهار جابه‌جا کند.

به گفته یزدانی در صورت تحقق این برنامه افغان‌ها، حجم ترانزیت کالا از بند چابهار به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: برای افغانستان استفاده از مسیر ترانزیتی چابهار به منظور دسترسی به اقیانوس هند و آب‌های آزاد بسیار به صرفه‌تر از مسیر بندر کراچی پاکستان است، زیرا مسیر چابهار حداقل یک‌هزار کیلومتر کوتاه‌تر است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: در بخش دیگری از این تفاهمنامه مقرر شده یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی مشترک میان دو کشور با سرمایه‌گذاری 51 درصدی ایران و 49 درصدی افغانستان دایر شود.

یزدانی گفت: هم‌اکنون 300 خودرو سنگین کشنده با پلاک منطقه آزاد چابهار در مسیر افغانستان به این بندر فعال است و در صدد هستیم تا ظرفیت حمل کالا میان دو کشور را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: مقرر شده به تجار و صنعتگران افغان برای فعالیت در چابهار روادید سه تا پنج ساله به همراه پروانه اشتغال و اقامت داده شود و علاوه بر آن افغان‌ها می‌توانند 10 درصد از کارکنان صنایع و حرفی را که در چابهار ایجاد می‌کنند از میان هموطنان خود استخدام کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت رونق منطقه چابهار افزود: به این منظور و در راستای تکمیل این حرکت، اجاره‌نامه‌ای با عنوان برقراری سطح هواپیمایی از کابل به چابهار و از چابهار به دوبی نیز صورت می‌پذیرد که می‌تواند به تردد تجار و ارسال کالاهایشان به منطقه یا سایر نقاط کمک کند.

یزدانی گفت: اعطای مشوق‌های مالیاتی و امکان تاسیس شرکت با 100 درصد سرمایه خارجی به همراه تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری‌ها از دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده برای تجار و صنعتگران افغانی در منطقه آزاد چابهار است.

وی همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد صدور سالانه 5 میلیون تن سنگ آهن افغانستان به هندوستان بیان داشت: به طور قطع کریدور ترانزیتی چابهار نزدیک‌ترین مسیر صادرات سنگ آهن افغانستان به هندوستان است که مورد توجه افغان‌ها قرار گرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مذاکراتی نیز با سایر اعضای اکو برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی اکو در داخل منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار داشته‌ایم که در شورای برنامه‌ریزی سازمان همکاری‌های اقتصادی " اکو " مورد استقبال قرار گرفته است.

یزدانی تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های چابهار و جایگاه خاص این منطقه در بعد ملی و بین‌المللی، این بندر می‌تواند پل ارتباطی بسیار مهم و مناسبی بین کشورهای آسیای میانه، کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی کشورهای آفریقا محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، این منطقه مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این بندر در راستای تعریفی که سازمان ملل از بحث کریدور شمال به جنوب ارائه داده، حلقه اتصال کشورهای حوزه مشترک‌المنافع شوروی سابق (CIS) و هشت کشور محصور در خشکی به آب‌های آزاد بین‌المللی محسوب شده و از جایگاه ارزشمندی هم برای این کشورها و هم برای ایران تلقی می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه این کریدور بهترین شاهراه برای کشورهای حوزه CIS است، این کریدور را بهترین، اقتصادی‌ترین و امن‌ترین مسیر دستیابی به این کشورها عنوان کرد.

یزدانی با تاکید بر اینکه 70 درصد ذخایر معدنی کشور در نیمه جنوب شرقی قرار دارد، تصریح کرد: این در حالی است که زیرساخت‌های کمتری در نیمه جنوب شرقی داریم و بالعکس زیرساخت‌ها در نیمه شمال غربی کشور که 30 درصد ذخایر در آنجا واقع است، متمرکز شده است.

وی به ارائه آماری در رابطه با تجارت در منطقه آزاد چابهار در سال 90 پرداخت و گفت: واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی در سال 90 به منطقه آزاد چابهار نسبت به 89 از رشد 134 درصدی برخوردار بوده است، ضمن اینکه ترانزیت کالا از طریق منطقه آزاد چابهار نیز در سال گذشته نسبت به سال 89، معادل 233 درصد رشد داشته است.

به گفته یزدانی، صادرات از منطقه آزاد چابهار به خارج از این منطقه نیز در سال گذشته معادل 287 درصد رشد داشته است این در حالی است که صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی نیز در سال گذشته 28 درصد رشد را تجربه کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان داشت: واردات کالای تجاری به منطقه آزاد چابهار در سال 90 نسبت به سال 89 نیز 13.5 درصد رشد داشته است و در بخش سرمایه‌گذاری نیز 150 درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

یزدانی گفت: رشد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به دلیل معرفی ظرفیت‌های این منطقه بوده است و بر این اساس شرکت‌های ایتالیایی نیز در این زمینه حضور فعال دارند و سرمایه‌گذاری را در ماه‌های آینده در چابهار انجام خواهند داد.

وی با اشاره به ایجاد امکاناتی نظیر خط آهن چابهار به زاهدان و خط کشتیرانی مستقیم به مقصد این بندر، افزود: دسترسی به این امکانات، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در نیمه جنوب شرقی کشور است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به عدم وجود خط کشتیرانی مستقیم به مقصد چابهار بیان کرد: در حال رایزنی نهایی با کشتیرانی ایران و خطوط کشتیرانی بین‌المللی از سایر کشورها هستیم تا از مقصد سنگاپور به مقصد چابهار خط کشتیرانی مستقیم راه‌اندازی شود.

یزدانی راه‌اندازی این خط کشتیرانی را یکی از رخدادهای مهم منطقه برشمرد و افزود: با راه‌اندازی این خط کشتیرانی، اکثر کشورهایی که کالاهای خود را از طریق بنادر دیگر ترانزیت می‌کنند، از طریق این بندر صادرات خود را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول