اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قدیمی‌ترین نسخه کتاب شیخ صدوق در یزد کشف شد

خبرگزاری فارس: یکی از علاقه‌مندان به کتب خطی گفت: یک کتاب جدید درباره تاریخ یزد و نیز قدیمی‌ترین نسخه کتاب شریف "من لا یحضره الفقیه" از شیخ صدوق در قرن پنجم اخیراً در یزد به دست آمده است.

قدیمی‌ترین نسخه کتاب شیخ صدوق در یزد کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمد ذوالفقاری از علاقه‌مندان به جمع‌آوری نسخ خطی در نخستین نشست از سلسله گفت‌وگوهای یزدشناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از یافتن چند نسخه خطی بسیار با ارزش در چند هفته گذشته در یزد خبر داد و آمادگی خود را برای یافتن نسخه‌های قدیمی و اسناد تاریخی اعلام کرد.

وی از پیدا شدن یک کتاب جدید درباره تاریخ یزد خبر داد و افزود: قدیمی‌ترین نسخه کتاب شریف "من لا یحضره الفقیه" از شیخ صدوق در قرن پنجم نیز که اخیرا در یزد به دست آمده است، منتشر می‌شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و استاد تاریخ دانشگاه در این مراسم، انتقال گنجینه عظیم و غنی فرهنگ اسلامی و ایرانی را در گرو حفظ و نگه‌داری باورها و بیان هویت و گذشته پر افتخار این مرز و بوم دانست.

محمدرضا ملک‌ثابت افزود: برگزاری چنین نشست‌هایی نقش مهمی در تقویت باورها و بیان هویت و گذشته پر افتخار این مرز و بوم دارد.

وی با اشاره به استقبال و حضور کم‌نظیر فرهیختگان حاضر در این نشست گفت: به حول و قوه الهی و با یاری اندیشمندان و یزدپژوهان، این نشست‌ها را به صورت ماهانه برگزار خواهیم کرد و در هر نشست به بررسی یکی از ابعاد تاریخی و ویژگی‌های خاص این دیار خواهیم پرداخت تا بر اثر هم‌فکری و تعامل آگاهان، توانمندی و ظرفیت‌های یزد هر چه بیشتر شناخته و سپس به همگان معرفی شود.

وی هم‌چنین از برگزاری همایش ملی حامیان نسخ خطی استان یزد خبر داد و افزود: این همایش در صورت موافقت استان در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تایید و تحسین برگزاری این همایش به نقش مهم اسناد تاریخی مکتوب در بیان بسیاری از حقایق فراموش شده تاریخ اشاره کرد و گفت: استان یزد به لحاظ داشتن اسناد و نسخ خطی از جایگاه والایی در کشور برخوردار است.

حجت‌الاسلام سیدکاظم مدرسی افزود:باید با همت و تلاش همه مسئولان استانی و فرهیختگان و یزدپژوهان، این میراث گران‌بها به نسل جدید معرفی و گذشته پر افتخار این مرز و بوم به خوبی تبیین شود.

میرحسینی از مؤلفان تاریخ یزد و مدیر سابق گروه تاریخ دانشگاه یزد نیز در این مراسم با اشاره به غنای فرهنگی یزد، از اقدام سازمان اسناد و کتابخانه ملی یزد در تلاش برای آشنایی نسل جدید به فرهنگ خودی و اصالت و روحیه گذشتگان تشکر کرد.

وی افزود: کوشش برای شناخت میراث مکتوب نه فقط یک اتفاق مهم فرهنگی در کشور در دهه‌های اخیر بوده که به یک معنا یک حقیقت مهم تاریخی مغفول در کشور بوده است.

میرحسینی استفاده از نسخ خطی و اسناد تاریخی در پژوهش را مهم ارزیابی کرد و گفت: استقبال چشم‌گیر و گسترده دانشگاهیان و پژوهشگران از نسخه‌ها و اسناد قدیمی اثر و برکات خوبی را به دنبال داشته و سبب تحکیم و تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و توجه به دستاوردهای ذوقی و فکری آبا و اجدادی شده است.

استاد علی سپهری‌اردکانی، پژوهشگر تاریخ و از موزه‌داران اسناد و مردم‌شناسی در استان یزد، با اشاره به اهمیت حفظ و نگه‌داری آثار تاریخی گذشته عنوان کرد: اگر سستی و کاهلی کنیم بیگانگان مواریث، نسخ خطی، آثار باستانی و اشیای عتیقه نفیس ما را به یغما خواهند برد.

وی هم‌چنین خواستار توجه بیشتر مسئولان به حفظ و نگه‌داری میراث تاریخی و مکتوب شد.

در این نشست از چند نفر از اهدا کننندگان و تلاشگران عرصه اسناد و میراث مکتوب استان یزد با تقدیم لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

خانواده مرحوم استاد مازارچی به خاطر اهدای 10 هزار جلد کتاب و 500 نوار صوتی و تصویری، خانم مرآت به خاطر همکاری در برگزاری یادمان‌های تاریخی، استاد امیری به خاطر همکاری در تدوین تاریخ شفاهی و استاد علی سپهری به خاطر تلاش در زمینه جمع‌آوری و انتشار اسناد تاریخی از تجلیل‌شدگان در این مراسم بودند.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از اسناد و میراث مکتوب پیشینیان برای بازدید عموم برپا شد.

نخستین نشست از سلسله گفت‌وگوهای یزدشناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با عنوان اسناد و میراث مکتوب استان یزد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

در این نشست علمی بیش از 80 نفر از فرهیختگان استان یزد حضور داشتند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول