اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

بیستمین نشست سران "سازمان امنیت جمعی" در مسکو برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: بیستمین نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی سه‌شنبه آینده، 15 ماه مه (مطابق با 26 اردیبهشت) در مسکو پایتخت روسیه برگزار می‌شود.

بیستمین نشست سران "سازمان امنیت جمعی" در مسکو برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، بنا به گزارش سامانه خبری این سازمان، "سیرژ سارگیسیان"، "الکساندر لوکاشنکو"، "نورسلطان نظربایف"، "الماسبیک آتمبایف"، "ولادیمیر پوتین"، "امامعلی رحمان"، و "اسلام کریم اف" رئیس جمهوری ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، هفت کشور عضو این پیمان هستند که آمادگی خود را برای شرکت در این نشست اعلام کرده‌اند.

این منبع از قول"ولادیمیر زینتدین‌اف" سخنگوی این سازمان تصریح کرد که بحث و بررسی چالش‌های امنیتی جهانی و منطقه‌ای برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، محور اصلی این نشست خواهد بود.

وی افزود: سران کشورهای عضو در این نشست از فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی طی سال‌های 2002-2012 نتیجه‌گیری و اولویت‌هایی را برای آینده در زمینه توسعه بیشتر سازمان تعیین خواهند کرد.

به گفته این منبع، "نیکولای باردیوژا" دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در این نشست در مورد نتایج و عملکرد سازمان و تهدید‌های احتمالی به ثبات و امنیت منطقه‌ای گزارشی ارائه می‌کند.

اولین سند در زمینه ایجاد پیمان امنیت جمعی از سوی کشورهای عضو این پیمان 15 ماه می 1992 در تاشکند به امضا رسید و 14 ماه می سال 2002 شورای امنیت جمعی در نشستی در مسکو، تصمیمی در جهت تبدیل ساختار و مکانیزم همکاری و همچنین تکمیل نام آن به سازمان پیمان امنیت جمعی اتخاذ کرد.

سران کشورهای عضو این سازمان در سال 2003 میلادی آیین‌نامه خود را به عنوان یک نهاد بین‌المللی تصویب کردند.

کارشناسان می‌گویند: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی عضویت سازمان همکاری شانگهای را دارند بعید نخواهد بود که در نشست مسکو همچنین موضوعاتی برای موضع گیری هماهنگ در نشست آینده این سازمان نیز مطرح شود.

بنا به گفته منابع رسمی، نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای تا یکماه دیگر (11 ماه ژوئن) در پکن چین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول