اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سید حسن نصرالله در جشن بازسازی جنوب لبنان:/۲

اگر کمک‌های ایران نبود کار بازسازی ویرانه‌‌های جنوب لبنان به این سرعت پیش نمی‌رفت

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب الله لبنان از کمک‌های ایران در امر بازسازی ویرانه های جنوب لبنان تشکر و قدردانی کرد و گفت: اگر کمک های ایران نبود، ما نمی توانستیم کارها را به این سرعت انجام دهیم.

اگر کمک‌های ایران نبود کار بازسازی ویرانه‌‌های جنوب لبنان به این سرعت پیش نمی‌رفت

به گزارش فارس، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود در مراسم "الوعد الاجمل که به مناسبت پایان بازسازی مناطق ضاحیه جنوبی بیروت از خرابی های جنگ 33 روز برگزار شده است، تاکید کرد که دشمن اسرائیلی به عمد سعی دارد تا زندگی مردم را به جهنم تبدیل کند .

وی ادامه داد: ما امروز جشن می گیریم، همانطور که در 22 سپتامبر سال 2006 جشن پیروزی بزرگ الهی را برگزار کردیم، ما امروز جشن پیروزی بازسازی جنگ ویرانگر و جشن مقاومت و پایداری را می گیریم، چرا که زندگی با خفت در سایه وجود اشغالگران، زندگی نیست، بلکه مرگ است.

وی تاکید کرد که لبنان همچنان مانند سایر نقاط منطقه در خطر اسرائیل قرار دارد، در پایان جنگ 33 روزه مشخص بود که جنگ رو به پایان است و دشمن قدرتی برای ادامه جنگ ندارد، اما کسانی که بر شکست ما حساب باز کرده بودند و با پیروزی ما محاسبات آنها به هم ریخت، سراغ نقشه های دیگری رفتند، اما الان بعد از اینکه صدها هزار نفر خانه های خود را ترک کرده بودند، با اراده خود به خانه هایشان بازگشته اند.

نصرالله از بین بردن مین ها و بمب های خوشه ای را برای پناه دادن به مهاجران بازگشته ضروری دانست و به دیگر تلاش های انجام شده در این مسیر یعنی ترمیم خانه های آسیب دیده و بازسازی خانه های ویران شده و ایجاد زیرساخت ها اشاره کرد، او گفت که برخی روی این حساب کرده بودند که بعد از پایان جنگ اوضاع کشور به سوی بحران اجتماعی سوق پیدا کند.

وی افزود: من قبل از پایان جنگ با برادران ایرانی تماس گرفتم و به آنها گفتم که ما می خواهیم ویرانی های این جنگ را بسازیم، چرا که دشمن در مورد نحوه تعامل مقاومت با شرایط انسانی و اجتماعی بعد از جنگ سخن می گوید، امام خامنه ای نیز با بخشش فراوان با این درخواست تعامل کرد و احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز همین گونه برخورد کرد، کار به صورتی ادامه یافت که از همان روز اول توقف جنگ، کار بازسازی نیز آغاز شد.

دبیرکل حزب الله لبنان ابراز داشت: در ماههای اولیه بعد از جنگ بخش زیادی از مناطق آسیب دیده ترمیم شد و این موضوع با کمک های مالی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، منازل مسکونی و خانه ها ترمیم شدند و البته این بازسازی ها اگر می خواست از طریق دولت صورت گیرد، می طلبید که دولت کمکهایی می کرد و بودجه هایی را می پرداخت، این در حالی بود که ما بحرانی در لبنان داشتیم که ناشی از بحران سیاسی و دولتی در این کشور بود و به این ترتیب این بحث طولانی می شد. در این صورت باید بخشی از بودجه به روستاها و برخی نیز به شهرها اختصاص داده می شد، در این شرایط من تصمیم گرفتم و پیشنهاد دادم که غرامت ها به خود مردم داده شود، نبیه بری نیز در راستای تصویب این طرح در دولت تلاش زیادی کرد، به این ترتیب بود که ارائه غرامت های مالی از سوی دولت آغاز شد.

سید حسن نصرالله افزود: ما به این علت این ماجرا جویی را انجام دادیم که به چند موضوع مطمئن بودیم، موضوع اول، پروژه جایگزین بود که برای بازسازی داشتیم، مورد دوم اعتماد ما به مردم بود، چون بیشتر آنها ایده ما در زمنیه بازسازی را قبول داشتند، از سوی دیگر ارائه کمک های مالی از سوی دولت مشخص نبود و ما باید پولی می داشتیم تا بازسازی های را شروع می کردیم. در این میان ایران کمک های مالی را ارائه کرد و ما نیز صندوقی برای این موضوع ترتیب دادیم، در آن زمان من به آنها گفتم که یا در میان خود به توافق برسید و یا اینکه ما پروژه ای برای بازسازی و موسسه ای برای دادن هزینه ها داریم و با مشورت شما کار بازسازی را آغاز خواهیم کرد.

دبیرکل حزب الله  ادامه داد: حزب الله هیچ کس را مجبور نکرد، مأموریت وعده در بازسازی لبنان کار سختی بود، موضوع پیچیده بود و تمام گروه های سیاسی همکاری کردند و دولت نیز اموالی را پرداخت کرد و مراحل بعدی را نیز پرداخت خواهد کرد. ما نمی دانیم که اموال کدام یک از کشورهای عربی به لبنان رسیده و برای ضاحیه هزینه شده است، اما هر کشوری که باشد، از آنها تشکر می کنیم و بویژه تشکر ویژه ای از ملت و دولت ایران داریم، چرا که اگر کمک های ایران نبود، ما نمی توانستیم کارها را به این سرعت انجام دهیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول