اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معاون کلینتون:

واشنگتن به دنبال سازش با مسکو در خصوص سپر موشکی است

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مقامات ناتو و واشنگتن به دنبال یافتن سازش با روسیه در زمینه مسئله سپر موشکی هستند ولی تحقق این طرح در اروپا بدون توجه به روند توافق با مسکو همچنان ادامه خواهد یافت.

واشنگتن به دنبال سازش با مسکو در خصوص سپر موشکی است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "فیلیپ گوردون" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مسائل اروپا و اورآسیا اعلام کرد که دولت آمریکا و ناتو به دنبال یافتن سازش با روسیه در خصوص سپر موشکی هستند، ولی در عین حال تحقق طرح ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی در اروپا همچنان ادامه خواهد داشت.

گوردون که روز پنج شنبه در جلسه شنود کمیته امور بین الملل سنای آمریکا سخنرانی می کرد، گفت: ناتو همزمان با توسعه امکانات خود در زمینه دفاع ضد موشکی به تلاش خود برای یافتن سازی با روسیه در این رابطه ادامه خواهد داد. در عین حال همانطور که ما به همکاری خود ادامه می‌دهیم، ما به روسیه هم اعلام کرده‌ایم که تحقق توسعه سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی، بدون توجه به اینکه هماهنگی این مسئله با روسیه به چه صورت پیشرفت خواهد داشت، ادامه خواهد یافت.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی بار دیگر تاکید کرد که ناتو تهدیدی برای روسیه نیست و روسیه نیز دشمن ناتو بشمار نمی‌رود و دولت آمریکا خواستار همکاری فعال ناتو با مقامات مسکو است.

وی افزود در سال 2012 ما پانزدهمین سال انعقاد قرارداد همکاری ناتو و روسیه و همچنین دهمین سالگرد تشکیل شورای روسیه-ناتو را گرامی خواهیم داشت.

گوردون گفت: شورای مشترک روسیه- ناتو برای ایجاد شرایط لازم برای همکاری در عرصه‌های مورد علاقه دو طرف و همچنین رفع اختلافات طرفین در برخی موارد بوجود آمده است. از جمله این موارد ناتو از سال 2008 به این از تمامیت ارضی گرجستان حمایت کرده و همواره از روسیه خواسته است تا به تعهدات بین المللی خود در قبال این کشور عمل کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که همکاری با روسیه پاسخ‌گوی منافع ایالات متحده است و به همین دلیل مقامات واشنگتن در آینده هم به برخورد واقع‌گرایانه در روابط با مسکو ادامه خواهند داد.

این مقام بلندپایه در پاسخ به این سئوالی در این رابطه که آیا تصمیم "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه برای عدم حضور خویش در نشست سران گروه هشت در کمپ دیوید برای مقامات آمریکایی تعجب آور بوده، به گفتن این مسئله اکتفا کرد که "باراک اوباما" مشتاقانه در انتظار ملاقات با پوتین در حاشیه نشست سران گروه بیست در ماه ژوئن بعد از اتمام کارهای مربوط به تشکیل کابینه وزرای دولت فدراسیون روسیه است. 

لازم به یادآوری است که رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود با "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا به وی اطلاع داد که در نشست سران کشورهای عضو گروه «8 کشور بزرگ صنعتی جهان» که در کمپ دیوید (19-18 ماه مه) برگزار خواهد شد شرکت نمی‌کند و بجای او "دمیتری میدویدیف" نخست وزیر روسیه  بعنوان نماینده این کشور در این اجلاس حضور خواهد داشت.

پوتین علت این مسئله را ضرورت پایان دادن به اقدامات مربوط به تشکیل کابینه وزرای جدید دولت روسیه دانسته و یادآور شد که به این دلیل نمی‌تواند در این نشست شرکت کند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول